Köpa ny bil, vilken?

Jag letade nyligen bil som fick dra 1500 på B-kort också, och fick se mig slagen. Min gamla V70 som håller på att dö får dra det så jag hoppades att den skulle leva i evigheter, men icke. Jag kom fram till att VISSA Subaru Forester/Outback/Legacy får dra 1500 på B-kort, vissa Honda CR-V, Dacia Duster, någon Santa Fe och sen hände det ibland att någon annan random bil fick dra det också, men minst sagt begränsat utbud. Ofta är de också då begränsade till 1500 max, någon enstaka som fick dra mer på ett bättre kort. Jag vill kunna dra mitt släp med hästen i upp för grusvägsbackar på vintern så det blev istället en Suzuki Grand Vitara V6 på 187 hk med hög och låg 4WD som är bakhjulsdriven i 2WD. Det är bara att se till att 90-gradersbackningen runt hörn sitter och köra upp för det där utökade kortet. :)
 
Ska ni dra husvagn skulle jag vilja ha minst 200+ hästar. Blir onödigt jobbigt annars!
Husvagnen vägde mindre än de flesta hästsläp jag kört runt med (med häst alltså) enligt tråden och jag vet inte om jag någonsin haft en bil med över 200 hk. Tror inte det. Minns inte vad nuvarande har iofs men några 200+ tror jag inte, dock 4wd. Dock har jag siktat på renodlade dragbilar med hyggligt vrid i. Upplever inte att jag haft problem med att dra trots att jag bitvis kört en gång i veckan och även långa sträckor. Det enda har väl varit under vintern om man satt sig fast i en isbacke med fram eller bakhjulsdrift. 4wd är oslagbart men nu är husvagn säsongen främst under sommaren så det är nog inga problem för dem ;)
 
Husvagnen vägde mindre än de flesta hästsläp jag kört runt med (med häst alltså) enligt tråden och jag vet inte om jag någonsin haft en bil med över 200 hk. Tror inte det. Minns inte vad nuvarande har iofs men några 200+ tror jag inte, dock 4wd. Dock har jag siktat på renodlade dragbilar med hyggligt vrid i. Upplever inte att jag haft problem med att dra trots att jag bitvis kört en gång i veckan och även långa sträckor. Det enda har väl varit under vintern om man satt sig fast i en isbacke med fram eller bakhjulsdrift. 4wd är oslagbart men nu är husvagn säsongen främst under sommaren så det är nog inga problem för dem ;)
Jo, vi har inte 4wd utan bakhjulsdrift, så kan tänka mig Att det krävs mindre hästar då! Dock kör vi varken häst eller husvagn mer än väldigt sällan så vi har ingen dragbil eller utan en vanlig stor kombi med lite mer hästar bara :)
 
Jo, vi har inte 4wd utan bakhjulsdrift, så kan tänka mig Att det krävs mindre hästar då! Dock kör vi varken häst eller husvagn mer än väldigt sällan så vi har ingen dragbil eller utan en vanlig stor kombi med lite mer hästar bara :)
Det är inte ovanligt att folk kommer med råd om att man ska ha många hästar när det egentligen inte är nödvändigt. Som sagt, bra vrid klarar man sig långt på. Min 850 var riktigt trevlig att köra släp med men låg inte över 200 hästar men jäklar vad stark den var, som exempel.
 
Vi valde mellan Tiguan, Forester och Crv när vi skulle köpa bil sist.
Tiguanen hade för litet bagage, Forestern är väldigt ojämn, många måndagsexemplar + att det är snordyr att laga och den konstanta fyrhjulsdriften gör den törstig.

Vi valde Hondan är är så himla nöjda! Bästa bil jag haft! Massa bil för pengarna, tar sig fram överallt i alla väglag med 2 ton på kroken.
Det finns en anledning till att de kommer högt på listorna över nöjda bilägare och att många inte byter när de väl köpt.
Det finns mååånga crv men inte till salu vilket tydligt talar för att folk håller hårt i sina bilar.
 
Vi valde mellan Tiguan, Forester och Crv när vi skulle köpa bil sist.
Tiguanen hade för litet bagage, Forestern är väldigt ojämn, många måndagsexemplar + att det är snordyr att laga och den konstanta fyrhjulsdriften gör den törstig.

Vi valde Hondan är är så himla nöjda! Bästa bil jag haft! Massa bil för pengarna, tar sig fram överallt i alla väglag med 2 ton på kroken.
Det finns en anledning till att de kommer högt på listorna över nöjda bilägare och att många inte byter när de väl köpt.
Det finns mååånga crv men inte till salu vilket tydligt talar för att folk håller hårt i sina bilar.

Vad har CRV:n för fyrhjusldrift numer?

Senast förra året gjorde Honda CRV AWD bort sig i biltesterna igen och det är vad jag minns från tidigare på 2000-talet också, att deras AWD lämnar alltför mycket i övrigt att önska.

http://teknikensvarld.se/honda-cr-vs-fyrhjulsdrift-ur-funktion-igen-163697/

"Mitt tips är att om du ändå är sugen på den i övrigt smarta Honda CR-V att inte kryssa för tillvalet fyrhjulsdrivning. Det är nämligen som att kasta pengarna i sjön."

Jag har själv en Seat Altea Freetrack AWD (årsmodell 2009) med en perfekt trimmad Haldex-koppling.
 
Vad har CRV:n för fyrhjusldrift numer?

Senast förra året gjorde Honda CRV AWD bort sig i biltesterna igen och det är vad jag minns från tidigare på 2000-talet också, att deras AWD lämnar alltför mycket i övrigt att önska.

http://teknikensvarld.se/honda-cr-vs-fyrhjulsdrift-ur-funktion-igen-163697/

Jag har själv en Seat Altea Freetrack AWD (årsmodell 2009) med en perfekt trimmad Haldex-koppling.

Jag har faktiskt ingen aning om vad den heter.
Min fungerar utmärkt, kopplar in direkt när den behövs så jag har inget att klaga på.
Jag har kört på blankis, i 2 dm snö, backat i uppförsbacke i lera osv, allting med två hästar bak och den har aldrig svikit mig
 
Jag har faktiskt ingen aning om vad den heter.
Min fungerar utmärkt, kopplar in direkt när den behövs så jag har inget att klaga på.
Jag har kört på blankis, i 2 dm snö, backat i uppförsbacke i lera osv, allting med två hästar bak och den har aldrig svikit mig

Jag har aldrig själv kört en - den passade kasst med kombo av pris, antal passagerarplatser, motoralternativ och storlek i övrigt så det blev aldrig av att vi provkörde den. Den fanns med på initiala listan över möjliga bilar att köpa dock. Jag har bara läst (flera gånger) att den underpresterar i test. Sedan är testerna alltid lite speciellt upplagda och kanske inget man till vardags vare sig märker eller lider av.

Den sämsta bilen jag nånsin kört själv är Hyundai Santa Fe - enligt mitt sätt att se det ett stort (ja, bokstavligen) skämt till bil.
 
Jag har aldrig själv kört en - den passade kasst med kombo av pris, antal passagerarplatser, motoralternativ och storlek i övrigt så det blev aldrig av att vi provkörde den. Den fanns med på initiala listan över möjliga bilar att köpa dock. Jag har bara läst (flera gånger) att den underpresterar i test. Sedan är testerna alltid lite speciellt upplagda och kanske inget man till vardags vare sig märker eller lider av.

Den sämsta bilen jag nånsin kört själv är Hyundai Santa Fe - enligt mitt sätt att se det ett stort (ja, bokstavligen) skämt till bil.


Jag har också läst att de haft problem i tester. Vi frågade runt en hel del innan vi köpte och alla var nöjda. Är ingen slump att det är den vanligaste bilen på tävlingar. Det är det bästa betyget enligt mig.

För oss är den perfekt, storlek, styrka, pris osv. Sen är den rätt ful men det är å andra sidan alla suvar.
 
Tusen tack återigen till alla för era svar. jag läser, men känner att jag inte har så jättemycket att komma med mer än kanske lite halvdumma frågor, men vill ni lära mig mer blir jag tacksam.

Honda CRV ja den gillar jag utseendet på! Hur är det med nybilsgarantin där, hur lång är den? Och den/de senaste modellerna får man dra 1500 kg med dem på B? Jag ska kolla själv om jag kan hitta det, men ifall någon här vet blir jag tacksam för svar =).

Som sagt, jag måste ju hindra pv från att köpa en ful bil.... ^^

//r
 
Tusen tack återigen till alla för era svar. jag läser, men känner att jag inte har så jättemycket att komma med mer än kanske lite halvdumma frågor, men vill ni lära mig mer blir jag tacksam.

Honda CRV ja den gillar jag utseendet på! Hur är det med nybilsgarantin där, hur lång är den? Och den/de senaste modellerna får man dra 1500 kg med dem på B? Jag ska kolla själv om jag kan hitta det, men ifall någon här vet blir jag tacksam för svar =).

Som sagt, jag måste ju hindra pv från att köpa en ful bil.... ^^

//r

Det skiljer sig nog åt på motorerna också, inte bara årsmodell. För att vara på den säkra sidan, använd er av släpvagnskalkylatorn (eller räkna själva utifrån registreringsuppgifterna) på den modell av bil som blir aktuell :)
 
Ts, är du säker på att ni ska ha en bil som får dra 1500 kg om husvagnen inte är fullt så tung? Jag menar, blir ni stoppade får kontrollvägning och har lastat för tungt har ni problemet att utöver böteslappen förmodligen tvingas lasta av det som väger mer än tillåtet innan ni får åka vidare. Det är inte helt roligt att åka skytteltrafik och hämta packning när man är en bra bit hemifrån.

Valet är ju ert såklart men jag hade faktiskt valt att skaffa en bil som får dra lite mindre för att bredda utbudet men som ändå får dra mer om jag tar e-kort så jag inte behöver köpa ny bil om jag vill dra hästsläp t.ex.
 
@spinxx Jag har sett en golf som fick dra 1500kg på b-kort ;)

Jag får dra mitt släp med vår C30 också, men någonstans får man själv avgöra vad som anses säkert. ;)

Det är liksom egentligen inte heller att bara hitta en bil som gör ekipaget lagligt - Utan en bil som man känner är ok att dra med.
En vanlig V70 suger rent utsagt jämfört med en 2.0 audi Quattro.
Fyrhjulsdrift är oslagbart när du har över ett ton på kroken! Det är ett ytterligare skäl till varför Subaru är så poppis, eftersom de uteslutande har fyrhjulsdrift. Att de sedan är snäppet upp i pris och enligt många inte så estetiskt tilltalande, det är en annan femma.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 561
Senast: Snubbelfot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 479
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Kläder & Bli fin Jag har ett shoppingbehov och ett shoppingvillhöver. Shoppingbehovet är en till tjocktröja som fungerar över A-linjeformade klänningar...
Svar
5
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp