Bukefalos 28 år!

Köpa ny bil

Trissa

Trådstartare
Det här är ju helt hopplöst.... Jag måste byta bil, och kan omöjligt bestämma mig för vilken! Jag vill ha en av årets eller fjolårets modeller, eftersom jag inte är händig eller intresserad av att meka, och därmed vill ha nybilsgaranti. Men det finns ju så många att välja på! Jag tittar på småbilar med halvkombi, och kriterierna är billig att äga och köra och plats i skuffen för hundbur modell mindre. Budget 120 papp, då är 100 kontant. Era bästa tips?
 
Seat? Eller Volkswagen? Jag tycker väldigt mycket om min seat ibiza -12 som jag köpte när dem var 4 år gammal. Skattefri 5 första åren, sen typ 550 kr/året :) Fast det kanske faller bort pga last utrymme, har ingen koll på hur stora/små hundburar är :o
 
Köp ett par år gammal bil så för du mer för pengarna eftersom du har så liten budget för ny bil.
 
Köpte en Mazda förra året efter två års irrande mellan sjuttioelva märken och modeller. Sjukt nöjd!

Åk till olika ställen du kan tänka dig att köpa från, provsitt, provkör och grilla säljarna är mitt tips. Ett märke vi var småintresserade av föll faktiskt bort för att bilhandlaren inte alls tog oss på allvar, var otrevlig osv.
Vi kollade även jättemycket bilrecensioner på youtube. Kan verkligen rekommendera att göra det efter nån provkörning och flera provsittningar, då kan man lätt hitta flera kanaler där man märker att personens uppfattning av bilarna stämmer bra överens med ens egen. Då blir deras djupare analyser och test guld värda.
 
Skoda Fabia kombi?
Den är billig att äga och för 120 000 får du nog en 1 eller 2 år gammal bil.
Får goda omdömen också i t.ex. Teknikens Värld.
 
Köpte en Mazda förra året efter två års irrande mellan sjuttioelva märken och modeller. Sjukt nöjd!

Åk till olika ställen du kan tänka dig att köpa från, provsitt, provkör och grilla säljarna är mitt tips. Ett märke vi var småintresserade av föll faktiskt bort för att bilhandlaren inte alls tog oss på allvar, var otrevlig osv.
.
Handlaren är väldigt avgörande för mig.
Jag köper min bil själv. Har ingen manlig "expert" med mig och jisses så olika bemötande man får. (på en bilhall blev jag ihop-parad med en vilt främmande man i en helt annan del av hallen :banghead: )
Jag presenterar vad jag är ute efter och så får de föreslå.

Tar de mig på allvar och är service-minded så kan jag göra affärer. Annars får det vara. Jag provsitter och provkör. Är bilen trevlig så kollar jag recensioner och fakta.
I den ordningen.
 
Kia har väl sju år? :)
Ja, det har den. Men då tänker jag såhär, misstänksam som jag är; nybilsgarantin gäller ju inte slitage. Om jag då köper en bil som är fyra år gammal och så rasar växellådan för att den innan mig kört som en vilde, och så får jag pröjsa det lik förbaskat. Då vill jag i alla fall köra sönder bilen själv! :p
 
Eller så kan du köpa en äldre bil med så få krångliga teknikprylar inbyggt som möjligt. Ju färre finesser och extrafunktioner i bilen, desto färre saker som kan gå sönder ;) Då kan du dessutom spara lite av pengarna, få en bra bil ändå och ha lite pengar sparat om bilen går sönder.
 
Som nöjd Duster ägare vill jag slå ett slag för Dacia Sandero. Samma service som Volvo och Renault eftersom det är Renault som numera äger märket.
 
Eller så kan du köpa en äldre bil med så få krångliga teknikprylar inbyggt som möjligt. Ju färre finesser och extrafunktioner i bilen, desto färre saker som kan gå sönder ;) Då kan du dessutom spara lite av pengarna, få en bra bil ändå och ha lite pengar sparat om bilen går sönder.
Typ Volvo 240? ;) Det känns som om man måste backa rätt många år för att få en bil utan alltför mycket teknik.
 
Ja, det har den. Men då tänker jag såhär, misstänksam som jag är; nybilsgarantin gäller ju inte slitage. Om jag då köper en bil som är fyra år gammal och så rasar växellådan för att den innan mig kört som en vilde, och så får jag pröjsa det lik förbaskat. Då vill jag i alla fall köra sönder bilen själv! :p
Nej, nej, Kia har skitbra service och garanti. Själv kör jag en Sorento och är supernöjd. En av mina bekanta var iväg på hundtävling när hennes bil gick sönder på E4:an och behövde bärgas. Kia kom då med bärgningsbilen med en likadan bil som hon har, hjälpte att lasta över hundburarna och hundarna, samt tog hennes bil med sig. Hon hann tävla och fick ha kvar bilen tills Kia fixat hennes egna.

Jag har aldrig varit med om att jag lämnar in på service utan att få en gratis lånebil inkl massa mil. Mina fd svärföräldrar har en Cee´d som styrlederna gick på under år 5, bara byta ut inget krångel. Den bilen låste sig dessutom när han körde fast i leran en gång ute på jakt, då kom Kia med extranyckeln de hade hämtat hemma hos frun. Söndag lunchtid.

Jag älskar min Kia.
 
Kia låter vettigt om det är den prisklassen du hade tänkt dig och har nybilsgaranti som krav.
Nu vet jag inte hur länge du hade tänkt köra den men de mindre modellerna är dessutom lättsålda så länge garantin gäller, Rion får du t.ex. en 2016 på 200 mil med Navi, rattvärme, blåtand etc för 120k.
Skall du istället ha en bil med högre kvalitet kommer du att få tumma rejält på tillbehör och mil, för att passa in i budgeten och den bilen lär blir svårsåld när den inte är aktuell för dig längre.

Jag hade kanske kollat på Toyota Auris (eller Yaris) för att ha en rimlig konkurrent med högre kvalitet.
(Då kommer du att behöva gå upp lite i mil förmodligen, men du får en evighetsmaskin till bil)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har bestämt mig för att köpa en ny bil, men jag vet inte vilken modell som är vettig. Den bör vara billig att köra och äga, dvs...
2
Svar
23
· Visningar
2 353
Senast: MallanLi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 923
Senast: 95johsv
·
Övr. Hund Jag ska flytta till landet och kommer därmed att börja pendla till jobbet. Jag inser att jag behöver byta ut min kära skåpbil mot något...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp