Köpa ny hästtransport

F

flesky

Behöver förslag på nya hästtransporter, då min sjunger på sista versen :( Så nu ska den renoveras och säljas.

Har haft ett äldre enkelaxlat ume som hästen har gillat bra. Men nu har vi en större kuse också så vi behöver en större trailer. Men jag känner mig helt vilsen på vad jag vill ha nu, det finns så mkt att välja på samtidigt som att det mesta liknar varandra... svårt så svårt.
Maxpriset ligger på ungefär 65' +- och våran bil får dra 1500 kg. Jag är i behov att kunna lasta åtminstone 650 kg.

Material spelar egentligen ingen större roll, det viktigaste att transporten har ett genomgående säkerhetstänk + komfort för hästen. Det verkar dock som att försvinnande få trailers har störtbågari sina trailers numer?

Ume har jag uteslutit då dom blirt alldeles för dyra :(
Har provat några kompisars transporter, bla följande:
VV -03 (?) boggie : Låg förvånansvärt bra på vägen, kändes knappt bakom bilen, men hästen gillade de INTE. Den kändes skramlig och lågbudget.
Star rubin -04 boggie och frontur: Låg INTE bra efter bilen :eek: Hästen var tämligen missnöjd också. Annars så kändes den trevlig inuti med ett bra säkerhetstänk.
BOJ 216S -00 boggie: Den här transporten gillade hästen, hon stog bra i den och den låg fint efter vägen. Dock kändes den också ganska skramlig inuti. Bara en störtbåge och ingen mittpinne. Skönt med sadelkammare.

På tisdag ska jag prova en Henra Amazone, får se vad hästen tycker om den.

Men hit med en massa förslag! Jag har ratat både VV, Star och Ume från köpa-listan, alla andra förslag är varmt välkomna!
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Lägger till att om transporten har fönster i fram så är det en stor fördel då hästen älskar att stå och titta ut :D
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Det beror på vad du menar med störtbågar. Många har en båge baktill. Men just nu kan jag inte komma på fler äen Fautras och Richardsson/Rice (stavning?) som har mer avancerad konstruktion.

Angående dina övriga krav tror jag att du kan hitta många märken som passar dig. Henra är ett ganska typiskt EU-släp, så gillar du det kan du jämföra med andra sådana, t.ex. Böckmann.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Humbaur har störtbågar! Jag ville köpa en Humbaur Pegasus. mest släp för pengarna i den prisklassen (runt 80-90 0000:- )
de är väldigt mkt genomtänkta smådetaljer, som tex gasdämpare på alla dörrar (så de inte kan blåsa igen) Aerodynamisk utformning så det ska bli så lite vindmostånd som möjligt (för att dra mindre bensin..) bra fönster, stor sadelkammare med utdragbar hängare (så man slipper baxa in sig själv i sadelkammaren för att hänga in sadeln.) osv.

mendet beror ju helt klart på vilka pengar du har att lägga. jag hade inte 90 000 så för mig fick det bli ett beg. (men fint!) Atec släp, som jag hitintills är nöjd med. men vi ska "modifiera" den lite o fixa tex gasdämpare på alla dörrar (sitter ju bara på baklämmen nu)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ny hästtransport

Mjae jag är själv inte riktigt säker på vad jag menar faktiskt :D Det är min pappa som tjatar om dessa störtbågar. Men jag är mest rödd för om man välter, att taket släpper från väggarna då många transporter inte verkar ha riktigt förankrade tak? Men jag vet inte, det är bara känslan jag har fått.

Ifor Williams och Kylinge har vell minst 3 störtbågar i sina trailers?
Richardson har jag tittat lite på faktist, men har aldrig sett ett irl, så jag tänkte kolla på dom under strömsholmstävlingarna.
Fautras är lite väl dyra, annars verkar dom har bra komfort i sina släp?
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Med störtbågen? Bara att flera har en båge längst bak, men jag tror inte att den skulle skydda lika bra som t.ex. de med tre bågar i.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Jag har inte heller 90' att lägga ut på en hästtransport tyvärr, men dom hade ju en trevlig plyfamodell (http://www.humbaurcenter.se/Madero2.JPG) den kanske är ngt att ha?

Lite allmänt:
Angående golv, vad ska man satsa på, alu eller plyfagolv? Såg att richardsson hade ngt slags kompositgolv med livstid garanti.
och så matta då, jag är lite skeptisk till helgjuten matta, då kan man ju inte titta i vilket skick golvet är i. Vad är fördelen med den gjutna mattan?
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Alu är ju oftast dyrare och tillval på de flesta transporter. men enl de transportsäljare jag talat med (samtliga som var på scandinavium ;) + några till) så ska det inte behövas. utan plyfa (marinplywood) + gummimassa är bäst. (gummimassan gör ju att fukten o urinen INTE kan krypa ner, på äldre släp som har gummimatta o utan tätade fogar så är det ju klart att golvet inte håller spec länge. men sköts det på rätt sätt. och aluminum "rostar" ju också. eller ja den korroderar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ny hästtransport

Hellimmad gummimatta OVANPÅ plyfa, inget skydd neråt. Mycket väta kommer underifrån. Vad gör man då?
 
Sv: Köpa ny hästtransport

det vet jag faktiskt inte? ska du ha den som båt ;)
på mitt gamla släp som jag nyligen sålde bytte vi golv där fanns inga siliconfogar o tala om, men undersidan var fin, det var bara där pisset "krypit" ner som den börjat ruttna.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Jag tycker att mycket skada har kommit genom salt om man tittar på de plyfagolv vi bytt. Men å andra sidan har jag inte haft hästar som pissar i transporten, så den väta som har kommit till golvet har kommit underifrån.

Vad jag poängterar är att det finns för- och nackdelar med allt. Själv är jag väldigt skeptisk mot hellimmad gummimatta eller gummimassa på plyfa, då det blir extremt svårt att kontrollera golvet på ett vettigt sätt.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Ska vi göra sällskap i hästtransportdjungeln? Jag verkar ha samma behov som du och har fått många tips och råd i tråden "vilken transport". Men jag har inte blivit mycket klokare, tyvärr...

Har funderingar på en Atec Centaurus. Den väger bara 700 tror jag det var, så då blir det ju ganska mycket lastvikt. Den var hyfsat snygg me tycker jag.

Jag skulle gärna köpa en Böckman, men de var lite tyngre, runt 850-880 beroende på om jag skulle ha sadelkammare el ej. Det blir ju så mycket mindre lastvikt om man köper en som väger 880 kg.

Inte enkelt..
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Jag tycker att mycket skada har kommit genom salt om man tittar på de plyfagolv vi bytt. Men å andra sidan har jag inte haft hästar som pissar i transporten, så den väta som har kommit till golvet har kommit underifrån.

Vad jag poängterar är att det finns för- och nackdelar med allt. Själv är jag väldigt skeptisk mot hellimmad gummimatta eller gummimassa på plyfa, då det blir extremt svårt att kontrollera golvet på ett vettigt sätt.

Jag håller med om det, trots åf bedyringar om att golvet kommer att hålla. Visst är det bra om det håller, men ännu bättre om man kan hålla koll på det. Det är väl just den här gummimassan på golvet som talar emot Atec, jag tror att de hade det så. Böckman hade en hel matta som var limmad tror jag.

Finns det tillverkare som har en lös matta på marinplywood fortfarande?
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Kan ju säga att vi har ett av varje vad gäller golv. Ett släp med traditionell plyfabotten och lös gummimatta, en med plyfa och hellimmad gummimatta och ett med alugolv och gummimassa.

Nu är de två senare mycket nya, vilket gör att jag känner mig hyfsat trygg med dem. Men jag kan inte kolla golven, och det stör mig. Mycket.

I det första släpet är det ju bara att lyfta gummimattan och lägga en kloss under, så vet jag att det vädrar ur och torkar. Lätt att kolla med en skruvmejsel och hyfsat lätt att byta när det är dax.

Däremot med hellimmad gummimatta och sadelkammare. Well, jag hoppas att konceptet garanterar att golvet håller länge, för det låter som en omständig procedur att byta :D
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Med din prislapp kan du få ett fräscht begagnat Ume om det inte är nödvändigt att släpet är sprillans nytt.

Fönster är standard i många nya släp nu, går att få som tillval eller montera i på begagnade släp.

Men jag är mest rödd för om man välter, att taket släpper från väggarna då många transporter inte verkar ha riktigt förankrade tak?
En bekant till mig körde av vägen med sitt Boj 220S för några år sedan. Taket släppte från väggarna i bakänden och hästen tog sig ut den vägen. När ekipaget for i diket med släpet kanande på sidan såg hon kusen i backspegeln komma gående på vägen. Hästen var helt oskadd med undantag för några småsår. De hade nog änglavakt. Samtidigt kan jag tänka mig att hästen kanske hade blivit mera skadad om den hade följt med släpet ned i diket.

Ifor Williams och Kylinge har vell minst 3 störtbågar i sina trailers? Richardson har jag tittat lite på faktist, men har aldrig sett ett irl, så jag tänkte kolla på dom under strömsholmstävlingarna.
Fautras är lite väl dyra, annars verkar dom har bra komfort i sina släp?
Kylinge nytillverkas inte längre. Richardson är nog lite-mkt dyrare än din prislapp.

(gummimassan gör ju att fukten o urinen INTE kan krypa ner, på äldre släp som har gummimatta o utan tätade fogar så är det ju klart att golvet inte håller spec länge. men sköts det på rätt sätt. och aluminum "rostar" ju också. eller ja den korroderar.
Mitt släp har plyfagolv med lös matta. Jag bytte golv ifjol då det började bli en aning murket i ett hörn. Då var släpet 9 år och regelbundet använt. Det tycker jag inte är så kort tid.

Jag tycker att mycket skada har kommit genom salt om man tittar på de plyfagolv vi bytt. Men å andra sidan har jag inte haft hästar som pissar i transporten, så den väta som har kommit till golvet har kommit underifrån.
På mitt golv verkade det som om fuktskadan hade uppstått i den del där det är lätt att "gödselsaft" läcker in när hästen mosar skiten. Underifrån var golvet helt OK fortfarande.

Finns det tillverkare som har en lös matta på marinplywood fortfarande?
Det är nog inte många längre. Tyvärr. Läckösläpet tror jag är en av dessa.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Fördelen med gjutna mattan. Den ska enligt teorin göra att det inte kan krypa in fukt. En stor fördel tycker jag annars är att man bara häller på nytt gummi om det skulle bli hål ner till träet. Du behöver alltså inte köpa en ny dyr matta, utan en burk med gummikladd ;).

Nackdelen. Om nu golvet behöver bytas så är det nog lite krångligare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa ny hästtransport

Med din prislapp kan du få ett fräscht begagnat Ume om det inte är nödvändigt att släpet är sprillans nytt.

Ja, men det finns i princip aldrig några fräscha Ume att få tag på i min närhet, allt begagnat är i princip VV :crazy: Det var därför vi bestämde oss för ett helt nytt.


Kylinge nytillverkas inte längre. Richardson är nog lite-mkt dyrare än din prislapp.

Trodde inte jag heller, men jag har en ÅF som säljer nya Kylinge :confused: Jag frågade honom om inte Kylinge ingick i Thule-koncernen numer men han sa att det fortfarande nytillverkas Kylinge
( http://www.trailercenter.se/marken-ht-kylinge.html )
Men det spelar endå ingen roll, Kylinge går bort pga att den lastar för lite (620kg)

Richardsons enklaste modell finns att få för ca 64' inkl moms så det känns överkomligt
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Ja det verkar som det, hojta om du får tips om någon bra :D
Jag vill gärna titta och peta på allt som kan vara intressant så det g'äller ju att sålla bort allt annat innan man åker iväg och tittar.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Aha, ja det blir förståss mkt lättare att laga, men jag har aldrig haft problem med att mattan har gått sönder. Jaja, det verkar som att man får kompromissa det där med helgjuten matta om man vill ha ett nytt släp.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Nu är Henran provkörd, och jag är positivt överraskad. Låg stadigt och fint efter bilen + trevlig fjädring samt att den gav ett rejält intryck inuti, till skillnad mot ex Boj som var väldigt skramlig. Hästen verkade väldigt nöjd också. Dock minus för att man inte kan köra med luckan nerfälld, den mjuka mellanväggen och att frambommarna var lite väl låga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 453
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp