Köpa ny hästtransport

Sv: Köpa ny hästtransport

Henras lucka fälls uppåt så det går inte att ha den öppen vid körning. En av anledningarna till att jag inte köpte en sån då jag kör ofta med luckan öppen.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Nu är Henran provkörd, och jag är positivt överraskad. Låg stadigt och fint efter bilen + trevlig fjädring samt att den gav ett rejält intryck inuti, till skillnad mot ex Boj som var väldigt skramlig. Hästen verkade väldigt nöjd också. Dock minus för att man inte kan köra med luckan nerfälld, den mjuka mellanväggen och att frambommarna var lite väl låga.

Kan du definiera lite mer vad du menar med att Boj var "skramlig" inuti? Jag har själv ett Boj 216S-04 och både jag och hästen är väldigt nöjda med den. Stor fin sadelkammare med fällbara hängare, massor med plats framför hästen när man ska tränsa mm och dessutom en klädkammare som jag använder som extra lastutrymme. Perfekt när man tävlar fälttävlan att äntligen få plats med alla grejor i transporten istället för i bilen...:banana:
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Jag själv äger ett Kylinge eurotrailer släp och är väldigt nöjd med den. Köpte nytt 01 och har inga planer på att byta bort det ännu!! Ett mycket stabilt och robust släp.
Har haft en häst som INTE kunde åka transport med takfönster. Jag fick helt enkelt täcka över dom då hon blev väldigt uppstressad av detta. Så det finns ju nackdelar med det också.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

kl

Hur går det TS? Har du funderat något på Atec släpen? Jag funderar på Atec Centaurus tror jag det heter, det har ganska låg vikt nämligen 740 kg. Då får man ju lite mer lastvikt. Vill egentligen ha ett Böckman men de väger ju 140 kg mer så det blir nog inte det.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

ska du ha en enkelaxlad, som rubin?
har själv en safir som jag är toknöjd med.
boggie skulle jag skarpt rekommendera, enkelaxlade är otäcka både att köra o för hästen att stå i (anser jag)
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Ja det lutar åt en ny Kylinge iaf :D Vi insåg att den store kusen inte väger mer än 560 kg så det funkar det bra med lastvikten 620 kg.
Har en äldre Kylinge som ska köras med häst imorgon, sen ska jag bestämma mig för vilka tillbehör jag ska ha, ungefär ;)

Sitter och kollar på år 2007 års modeller, funderar om man ska ha fronturlast eller inte.. svårt svårt
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Provkörde som sagt en safir och tyckte den var läskig att köra med, låg inte alls bra efter bilen.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Har inte fått ngt exact pris av åf ännu, men mellan 65.000:- och 73.000:- för Kylinge Apollo.

Såg att dom faktiskt har en lös matta fortfarande, jag är lite konservatistisk så jag vart väldigt glad av det :D
Kylingen vid hade idag var kalasfin att dra, så det det blir nog en sådan.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Men dåså. Om man verkligen gillar ett alternativ tycker jag att man ska köra på det. :)
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Fördelen med gjutna mattan. Den ska enligt teorin göra att det inte kan krypa in fukt. En stor fördel tycker jag annars är att man bara häller på nytt gummi om det skulle bli hål ner till träet. Du behöver alltså inte köpa en ny dyr matta, utan en burk med gummikladd ;).

Nackdelen. Om nu golvet behöver bytas så är det nog lite krångligare.

riktigt så enkelt som att "bara" hälla på ny massa där det blivit ett hål är det inte, ett bra utfört förarbete med rengörning och användning av en sorts primer innan man lägger massan så sitter inte lagningen kvar speciellt länge. en burk gummikladd består av minst tre ingredienser.
 
Sv: Köpa ny hästtransport

Vad gäller limmad matta på plyfa så är det egentligen inga problem med att byta golvet eller kontrollera golvet om det är dåligt, bara att ta en kniv och känna underifrån och numer har bilprovningen blivit stenhårda på golven i hästtransporterna, vilket är bra tycker vi, för vi får mer jobb att göra,:rofl: . Har bytat golv på en Böckmann med limmad matta och sadelkommare lite bökigare men egentligen inga större problem. Är inga större problem med golv där gummimassa ligger gjutet, man skall vara vaksam på hål i massan och åtgärda dessa snarast innan fukt hinner tränga ner.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 453
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp