Bukefalos 28 år!

Klippmaskin till tät päls

parfymflaska

Trådstartare
Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra vintern men den bara körde fast så jag fick till slut klippa hela ponnyn med en sax. Sjukt ojämnt, tidskrävande och jag hade kramp i handen i veckor ;)

Något starkt som tar "skumgummi-päls" vill jag alltså ha. Övriga önskemål:
-Smidig, ej för stor. Är ju en liten ponny o vill kunna komma åt bra.
-Hyfsad ljudnivå. (hon är rädd för klippmaskiner)
-Gärna batteridriven, men sladd funkar också
-Klipper slätt och fint
-Håller länge, smidigt utbytbara/slipbara skär

Pris, runt 4000-5000 tänkte jag mig. Har ni några tips till mig? :bump:
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

Okej. De finns i en massa olika storlekar, är de mindre och den sladdlösa också bra eller? vilken modell är det du använt? :)
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

Har en DeLaval HCP65 till våra islandshästar med mycket tjock och tät päls och den fungerar bra.
Använder dock på försäljarens uppmaning de grövre s.k. "koskären" eftersom de medföljande hästskären lär ska ha lite svårt att klara av islandspälsen... Själv har jag faktiskt inte ens testat dem eftersom jag är fullt nöjd med resultatet med de grövre skären.
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

Köp en stor och kraftig maskin, gärna beräknad på kor. Minst 200W bör den vara på, jag har en gammal som är 320W och den skär som smör genom absolut alla pälsar. Den är från Willab tror jag. Har en liten Moser Avalon att klippa fina pälsar med.
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

Jag klipper likadan shettis med en Moser Max - tricket är REN päls och nyslipade skär. Nu så om jag skulle köpa en maskin enkom för shettisen skulle jag köpa en starkare, så ingen rekommendation så - men just att om du har möjlighet att duscha/tvätta henne innan så gör det STOR skillnad. Annars blir det dels mycket tyngre för maskinen, och oavsett maskin så är det rena skärdöden med det fina 'gruset' etc som blir i så täta pälsar.
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

Tack för tipsen, ska försöka tvätta henne innan :)

Kl

Nu har jag varit på börjes och provkört de heinigermaskiner de säljer där, den ena 200w den andra 120w. De var ruskigt stora och klumpiga, så känns inte aktuellt till en liten liten shettis. Annars gick de hyfsat tyst och vibrerade inte alltför mycket tycker jag. Ska kolla på en heiniger progress idag i en annan affär tänkte jag, har fastnat lite för det märket efter att ha läst om det ;)
Den har magnetmotor och ska tydligen vara stark men lite smidigare. Återkommer Med recension :bump:
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

Klipper mina små pälsbollar oxå med en Moser Max :) Får slipa skären ganska ofta men har inte möjlighet till att duscha dem på vårkanten då vi endast har kallvatten.
 
Sv: Klippmaskin till tät päls

DeLaval eller Moser alla gånger. Moser Max är förvånansvärt kraftig! Har Moser Rex och har haft i många år nu, den går som en klocka den med trots att den är lite klenare än Max. Tyst och lätt maskin :)

DeLavalen är tung och låter mycket men den kan du använda som röjsåg utan att den ens knystar om att det är jobbigt ;) Den tar allt.
 

Liknande trådar

Utrustning Står i valet och kvalet kring vilken maskin jag skall köpa. Jag har gjort en del research och det verkar som om de batteridrivna håller...
Svar
15
· Visningar
1 315
Senast: Badtz Maru
·
Utrustning Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte...
Svar
19
· Visningar
2 311
Senast: Solvind
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 399
Senast: Harbor
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 068
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp