Köpa sadel från USA?

Accortida

Trådstartare
Hej!

Begagnatmarknaden för den sadel jag är ute efter är väldigt liten i Sverige. Har hittat en prisvärd sadel i USA. Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga? Vad brukar frakten kosta? Hur ska jag göra med tull?

Vill egentligen köpa sadel från Europa för att slippa tull. Googlat men inte hittat några bra sadelförsäljare. Har bara sökt på engelska och tyska e-bay men inget resultat. Någon som vet någon bra sadelförsäljare i Europa?

Tacksam för all hjälp!
/Accortida
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Du måste betala tullavgift och moms i tillägg så det brukar bli en ganska dyr affär.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

1000-1500 i frakt
25% moms på sadelns pris plus frakten.
Samt risk att bli blåst. Handlar du inom EU kan du få hjälp av EU-konsument om det skulle strula med nåt.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Skulle gärna köpa i Europa men inte hittat någon som säljer begagnade sadlar när jag googlade. Tips mottages tacksamt :)
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Om jag fattade rätt när jag läste runt för något år sedan så är det dessutom så att du måste ansöka om importtillstånd/vara registrerad importör när det handlar om begagnad sadel vilket inte behövs med nya antar att det har med smittrisker odyl att göra.
Jag skrinlade i alla fall alla tankar på begagnat från usa lät rätt krångligt och kostar säkert också ytterligare pengar.
Är det de Schleese som ligger på Ebay du tänker på så är det nog något knepigt med dem för de har legat där i säkert ett år de läggs in gång på gång hela tiden och ligger ju riktigt lågt i pris men ändå säljs de inte man kan ju undra varför.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Jag har köpt en westernsadel via eBay. Frakten blev inte alls så dyr som folk verkar tro. Jag gav inte mer än kanske 500 i frakt, inkl alla avgifter. Hade inga särskilda tillstånd eller annat heller.
Kanske hade jag tur, kanske var det bara slumpen.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Det är inte alla länder i Europa du slipper tull och moms från, bara inom EU.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Inte för att detta kanske är till ngn hjälp men jag har haft en sån sadel och den var inget märkvärdig :) Kändes typ som köp en Albion eller dylikt istället.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Sadeln var skön och sådär, min köptes begagnad. Vilket jag gissar på att du också ska göra då. Problemet var ju att den var ju så himla anpassad efter den häst (och ryttare) som den först var uppsydd till så den var väldigt svår att pröva ut till ny häst. Jag tyckte även den påminde om många andra sadlar som är lättare att få tag på i sverige så därför sålde jag den.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Ja, jag hade inte hört om dem innan. Osäker på vilken modell det är jag har faktiskt -men det kaaan vara en Tango :p Det var stallägaren som förespråkade dem starkt -de har flera sadlar av det märket och det är deras sadel jag köpt då det var den som låg bäst på min häst av de sadlar jag testat. Dock funderar jag på om jag ska byta då den är lite "hög" för mig och jag trivs bättre i mer Close Contact, men annars är den himla skön och har skitbra stöd för knäna -har en häst som rör sig väldigt mycket och med denna sadeln sitter jag ordentligt på plats.

PMar återförsäljaren
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa sadel från USA?

Om du har köpt en begagnad sadel från USA utan gällande tillstånd och ej betalt moms för sadeln har du gjort dig skyldig till ett brott enligt svensk lag. Tyvärr. Det är din skyldighet som importör att underrätta tullmyndighet och betala moms om inte transportföretaget gjort det vilket verkar väldigt konstigt.
En kompis i Australien skickade en speciell polocrossetygel (värde 300 spänn) i ett vadderat kuvert till mig. Eftersom det var en gåva blev det ingen moms MEN fick betala 100 kr i avgift till posttullen ändå när jag hämtade den.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Jag köpte en Jaguar från USA på eBay för några år sedan. Det var inte svårare än att jag betalade via Paypal och säljaren skickade den till mig. Jag slapp betala tull och moms, det gäller bara att kunna de rätta knepen. ;)
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Vet du, jag är säker på att de tulltjänstemän som kollar post och paket är medvetna om "de rätta knepen". De hinner bara inte med att kolla allt, och du har haft tur som slapp betala tull och moms.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Det hela är ju inte så krångligt egentligen. Du får ett pris för sadeln och frakten av säljaren, sedan räknar du med tull och moms och så vet du vad sadeln går på hemma. Är det det då prisvärt och du litar på säljaren så köp.

Folk importerar sadlar hela tiden från USA. Jag känner hur många som helst som har köpt hem en sadel från USA, själv har jag köpt allt möjligt från USA. Kanske vanligare bland westernfolk, vad vet jag. Men särskilt krångligt är det inte och det kan vara mycket prisvärt när dollarn står lågt och man slipper mellanhänder.

Men det är inte för alla, det är alltid en risk att köpa saker online och det krävs ju att man vet vad man ska ha osv.
 
Sv: Köpa sadel från USA?

Vet du, jag är säker på att de tulltjänstemän som kollar post och paket är medvetna om "de rätta knepen". De hinner bara inte med att kolla allt, och du har haft tur som slapp betala tull och moms.

Sadeln hamnade i tullen och jag fick ett brev från dem, så nu hade du lite fel. ;-p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 593
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 372
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 838
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp