Bukefalos 28 år!

Köpa triangelmärkt häst

Tillis

Trådstartare
Jag har sökt i gamla trådar, men inte riktigt funnit de svar jag söker...

Jag är intresserad av att köpa en häst som är triangelmärkt sedan några år tillbaka. Hästen skall hos mig användas till promenadridning, och har varit fräsch i många år innan så det bör inte vara ngt problem.
Det jag funderar över är att den nuvarande ägaren inte ens vet varför hästen en gång blivit triangelmärkt. Skulle ju kännas ganska bra att veta orsaken så man i framtiden kan hantera hästen därefter. :crazy:

Hästen är inte heller försäkrad alls i nuläget - går den överhuvudtaget att försäkra nu? Alltså går det att försäkra en häst (typ A2?) utan en riktig besiktning?

Kan man göra en mindre hälsokoll på hästen innan man köper den (så man får en hälsostatus). Känns ju lite konstigt på ett sätt - vad ska jag kolla och vad ska jag "hoppa över"? Är det benen den är triangelmärkt för så kan man ju hoppa över böjprov, men säg att det är ngt helt annat (spånar nu, så kanske låter flummigt), typ av nedsatt lungfunktion eller nåt sånt, då vet man ju inte...

Hmmm...
Ni här som köpt triangelmärkta hästar, bärätta gärna hur ni gick tillväga!
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Nej hästen har ju utförsäkrats, dvs man har ansett att ridbarheten inte längre existerar och livbeloppet har betalats ut till någon ägare. Just det här du skriver ger mig kalla kårer, man vet inte varför hästen är T-märkt men i de flesta fall brukas hästen ändå.

Möjligen skulle man kunna teckna någon slag olycksfall om hästen skadar sig, men jag är ytterst tveksam om det ens går. Fråga kan man alltid.

En gång utförsäkrad alltid utförsäkrad.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Ang försäkringen så brukar inte Livförsäkringsbeloppet betalas ut till 100% så man brukar kunna A2 försäkra den för resterande belopp. Tex om hästen varit försäkrad i 100 000 och 75% betalats ut så kan man fortfarande livförsäkra för 25 000. Dock ren liv då, inte någon användbarhet såklart.
I mitt bolag (och det är säkert samma i de flesta) kan man också vetvårdsförsäkra men det blir givetvis reservationer för det som hästen T-märks för och skador som kan sättas i samband med det. EN T-märkt häst är inte nödvändigtvis helt utförsäkrad, men man kan ju givetvis inte försäkra den fullt ut.

Självklar är det bra att veta VAD hästen blivit T-märk för! Det är ju uppenbarligen något som man ansett att hästen kan leva med men inte med full användbarhet för det den varit försäkrad för. Så det är ju tex bra att veta om den mår bra av att ridas eller ej, hur den ska tas om hand på bästa sätt och vad man inte ska göra med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Mitt ena sto är triangelmärkt med reservation för höger kota. Är dock fortfarande ordentligt vetvård-försäkrad utöver reservationen.

Varför vet inte säljaren om vad hästen är triangelmärkt för? Låter konstigt tycker jag. Även om hästen köptes med triangelmärkningen så frågar man väl? Jag skulle inte våga ha en häst som jag vet att det finns något mer eller mindre allvarligt fel på utan att ta reda på vad det är. Vem vet, med rätt förutsättningar kanske hästen inte behöver lida av sin skada alls. Men om man av misstag utsätter hästen för det den inte klarar av så kan det ju få mycket tråkiga konsekvenser.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Det går, i alla fall i de bolag jag känner till, att försäkra hästen för restvärdet i A1 försäkring med användbarhet om man vill det. Givetvis med reservation för vad den blivit delersatt för. Men det vanligaste är ju att det har varit någon form av hälta och då sätts reservation för hälta på alla fyra benen.

A
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Olycksfallsförsäkring borde väl alltid gå att fixa? Minus det som hästen har en reservation för.

Halvt kl och fräck kidnappning av tråd
Om en häst har varit försäkrad i försäkringsbolag X och sedan får en reservation (och blir triangelmärkt) på grund av t.ex förslitningar, hur får då försäkringsbolag Y reda på detta om man istället skulle vända sig dit? Triangelmärkningen finns ju där, men har försäkringsbolag rätt att kräva journaler på en häst av andra försäkringsbolag? Om man är i ts sits så kan man ju faktiskt inte säga vad det är som har gjort att hästen blivit t-märkt, och det borde väl komplicera tecknandet av en försäkring?
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

På alla fyra ben? Varför då? Eller snarare, min egen har bara reservation på hälta hö.fram, och sannolikt bara kotan dessutom. Hur kan det komma sig att man kan få reservation på alla benen?
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Oftast görs det för att bolagen kalkylerar med att det kan bli en överbelastning i någon av de andra benen. Det andra fram, om det är ett framben eller en diagonal hälta. I alla fall har jag varit med om detta.

A
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

För det första, ta reda på varför hästen är triangelmärkt.
Om inte nuvarande ägare vet borde väl tidigare ägare veta det och nuvarande borde ju veta vem den köpt hästen av.

Men annars, om hästen har funkat bra, så varför inte. Har du inga tävlingsambitioner så är det ju inge fel.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Olycksfallsförsäkring borde väl alltid gå att fixa? Minus det som hästen har en reservation för.

Halvt kl och fräck kidnappning av tråd
Om en häst har varit försäkrad i försäkringsbolag X och sedan får en reservation (och blir triangelmärkt) på grund av t.ex förslitningar, hur får då försäkringsbolag Y reda på detta om man istället skulle vända sig dit? Triangelmärkningen finns ju där, men har försäkringsbolag rätt att kräva journaler på en häst av andra försäkringsbolag? Om man är i ts sits så kan man ju faktiskt inte säga vad det är som har gjort att hästen blivit t-märkt, och det borde väl komplicera tecknandet av en försäkring?

Försäkringsbolagen pratar med varandra. Det är inte att rekommendera att försöka luras för det kommer fram. Antigen vid försök till tecknande eller när det väl händer något och man åker in till klinik och vill ha ut på försäkringen. Samma med klinikbesök, allt sådant registreras och går att kolla.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Det går, i alla fall i de bolag jag känner till, att försäkra hästen för restvärdet i A1 försäkring med användbarhet om man vill det. Givetvis med reservation för vad den blivit delersatt för. Men det vanligaste är ju att det har varit någon form av hälta och då sätts reservation för hälta på alla fyra benen.

A

Ja du har rätt. Jag tänkte inte "användning", när jag har försäkrat in T-märkta hästar så har restvärdet inte varit så högt att det känts relevant med A1-a,utan då har man lika gärna kunnat ta en A2 men med bra vetvård.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Jag har köpt en triangelmärkt häst en gång, fick dock full tillgång till skadehistorien och fick överta hästens befintliga försäkring, en A1 försäkring (liv och veterinärvård) med reservation för hältor runt om.
Jag betalade bara en symbolisk summa för denna häst eftersom varken ägaren eller dennes veterinär kunde säga huruvida hästen skulle hålla för ridning. Det visade sig vara ett bra köp och hästen höll i många år för motions-/hobbyridning. Men det är alltid en chanstagning som kan sluta lyckligt (som i mitt fall) eller olyckligt.

Däremot skulle jag aldrig köpa en triangelmärkt häst utan att veta varför hästen är utdömd.
Dessvärre tror jag även att försäkringsbolagen kommer att kräva den informationen om du ska försäkra den. Möjligtvis att det kanske går att teckna någon form av olycksfallsförsäkring, men jag tror en veterinärvårdsförsäkring är helt uteslutet, eftersom du inte vet vad hästen dömts ut för.

Vad gör du om den blir skadad/sjuk, är du beredd att lägga ut tusentals kronor för veterinärvård? Det kan bli hiskeligt dyrt att äga en oförsäkrad häst..
Tänk även på att en avlivning kan kosta 5000:- eller mer.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Jo, jag menade ju inte att man nödvändigtvis luras. Men som i ts fall så kan man ju inte tala om vad felet på hästen är.


Kan då den nuvarande ägaren inte ringa runt bland försäkringsbolagen och försöka undersöka vad felet är på hästen? Eller skyddas den informationen av sekretess, även om man äger hästen i fråga? Då kan ju ts ta ställning till om h*n vill ha hästen trots skadan.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Försäkringsbolaget får ju aldrig lämna ut information till någon annan/ny försäkringstagare så att säga. Man har ju tystnadsplikt gentemot alla försäkringstagare men vet man vilket bolag som betalat ut vid T-märkning kan man ju alltid prova att ringa dit och förklara läget.

Men jag tycker att det är väldigt konstigt om en T-märkt häst vandrar runt utan att köpare informeras eller vill veta vad den är T-märkt för. Jag förmodar att hästen är registrerad och har pass, om tidigare ägare finns med där hade jag kontaktat dom.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Inte alls märkligt, utan snarare jätte vanligt. Och det är här problemet ofta finns, hästen T-märks och säljs kanske vidare till sk promenadhäst ofta utan att säljaren förklarar varför hästen har T-märkts och köparen bryr sig sällan tyvärr då dessa hästar oftast är billiga. Med tiden inser den nya ägaren att hästen har begränsningar och säljer i sin tur vidare samma häst, informationen kommer gradvis att bli mindre och mindre så i slutändan vet ingen varför hästen har denna T-märkning.

Ofta så ser ju klinikerna dessa hästar ofta, och med samma problem och skador som återigen har dykt upp. Just därför att ingen har berättat varför hästen har fått en utdömd ridbarhet, och hästen brukas i samma omfattning som tidigare innan skadan uppdagades.

Det är fruktansvärt synd, främst om hästen men även köparen som sällan vet var hästen har sina skador, och därför inte tar hänsyn till det.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Borde inte nuvarande ägare kunna vända sig till försäkringsbolaget och fråga?
Om hästen är utförsäkrad borde det ju finnas pappaer på orsaken?

Alt redogöra för vem som är tidigare ägare så att denne kan fråga försäkringsbolaget eller berätta vad de vet?
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Som tidigare har skrivit i tråden, så får inte försäkringsbolagen lämna ut uppgifter utan godkännande från tidigare ägare. Vet man då inte ens vem som var ägare vid aktuellt tillfälle så blir det ju svårt att få klartecken för det.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Nu är hästen försäkrad i sitt gamla bolag, för restvärdet och med reservationer för den tidigare skadan.
Känns dock skönt att det nu finns en försäkring mot olyckor!
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Men bara för att svara på någras "inte vet vad dom är triangelmärkta av".

Vårt ungsto vart halt, vi vart land och rike runt och försökte hitta orsken till detta (var bl.a och gjorde ultraljud i skara, skintografi i uppsala m.m) och varit tusentals gånger på klinken hemma i småland för att röntga m.m men vi hittade aldrig orsaken. De kom fram till att hon inte mådde dåligt av att finnas och lulla runt utan krav i skogen. Men klarade helt enkelt inte av någon träning- ALLS. Därför triangelmärktes hon och vi skänkte henne till nära benkanta till oss som ville ha sällskap och en häst att skritta ut på nån gång då och då på livstid. Men VAD problemet var/är vet fortfarande ingen idag.. Så det är inte alltid säkert att man kan sätta fingret på vad problemet uppstår utav.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 419
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 288
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 947
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp