Bukefalos 28 år!

Köpa triangelmärkt häst

Sv: Köpa triangelmärkt häst

Nej fast man vet ju fortfarande anledningen till triangelmärkning.

Om det så är "diffus hälta" som gör hästen obrukbar för sitt användningsområde eller whatever så skriver ju försäkringsbolaget någon anledning för T-märkning. Sedan om man har hittat själva grundorsaken är en annan sak, men du ska ju alltid kunna veta varför hästen har blivit utdömd.
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Jo men det är skillnad att T-märka en häst pga hälta, mot att T-märka en häst pga ryggskada. Oavsett så handlar det tyvärr ofta så att många hästar blir lite av vandringspokaler, och de kan komma att få många ägare under sin tid i livet. När de har passerat ett antal ägare, så vet ingen i slutändan varför hästen en gång T-märktes. Hästen kan till synes vara problemfri så länge den inte brukas i den omfattning som skadorna gjorde sig gällande, men det förutsätter ju då att man vet vad som utlöste problemen som gjorde att hästen T-märktes.

Ni känner ju till orsaken för er häst, ponera att samma häst skulle få 4-5 ägare till efter varann tror du fortfarande att hästen skulle hanteras och brukas med samma respekt som nu?
 
Sv: Köpa triangelmärkt häst

Jag tog en triangelmärkt häst på foder för några år sen. Skulle ha honom över sommaren. Han hade gått på ridskola innan och sen vilat ett tag innan jag fick hem honom.
Satte igång honom långsamt, hade tänkt att ha honom till "promenadridning" och några minuters ridning på ridbanan.
Efter någon månad ville ägaren akut sälja honom och jag gillade honom så jag köpte honom.

Straxt därefter blev han halt.. Fick åka till klinik där summan för hältundersökningen blev typ 10 000 kr och de hade ändå inte hittat vad felet var, antagligen vrickning eller ngt sånt.
Boxvila och "boxhage" X antal veckor.. Han blev bra men jag kände att jag inte skulle palla att ha triangelmärkt häst så jag sålde honom till stallägaren..
Han såldes igen efter ett år eller så, men är kvar där nu. Rids lite.

Han var triangelmärkt pga ormbett i armbågen, tydligen.. Connemara

Så aldrig mer triangelmärkt häst för mig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 422
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 288
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 947
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp