Bukefalos 28 år!

Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

-Catherine-

Trådstartare
Hej på er alla!

Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd här:

Det är såhär; Jag har senaste månaden tagit hand om en väninnas häst pga att hon hade panik och måste bli av med henne. Hon har tagit föl efter henne och nu blev det akut att sära på mor & föl. Märren är en trevlig gammal halvblodsdam (18 år) men hon har ett speciellt sätt (kan anfalla i hagen bland annat) som gör att min väninna inte vill lämna henne till vem som helst. Så jag ställde upp och tog hem henne till mig. Så fram tills nu har jag fodervärdat henne.

Nu är det dock så att min väninna vill sälja hästen och vill då att jag köper henne. Jag var först lite tveksam eftersom jag inte planerat att köpa häst. Men efter lite funderingar så kanske det inte var så dumt. Då när vi började prata om det hela så var det isf frågan om en mer eller mindre symbolisk summa som köpeskilling, runt tio tusen kr + utrustning.

Det kändes som rätt rimligt så jag sa att det var inte omöjligt att jag köpte henne då. Dock när det började bli mer aktuellt att skriva kontrakt och erlägga betalning, då steg priset på hästen ytterligare fem tusen kronor. Fortfarande upplevde jag det som relativt rimligt då hon har fin stam och är välutbildad, men vid femton tusen drog jag gränsen för vad jag kunde betala tyckte jag. Totalt kom vi överens om att med utrustning så skulle jag lägga 21 tusen (sadeln kan jag dessutom få tag i billigare om jag skulle köpa den privat själv).

Igår fick jag då förslag på köpavtal hemskickad, och då blev jag lite fundersam. I avtalet finns en del förbehåll som jag upplever som lite väl tilltagna. Säljaren vill först och främst ha förköpsrätt på hästen om jag avyttrar henne (dock får jag inte göra det inom loppet av ett år), och dessutom förköpsrätt på ev avkomma. Detta är väl iofs inte mkt att undra över och jag kan mkt väl gå med på detta.
Men det finns ytterligare förbehåll, och det är dem jag är kluven till:

1: Säljaren vill ha en betäckningsrätt på hästen. Detta känns lite märkligt eftersom en betäckning på hästen innebär att jag inte kan använda hästen under ngt års tid, samt att det innebär merkostnader i foder och andra tillkommande utgifter. Hästen kostar ju dessutom pengar under året utan att jag kan använda henne. Att sedan inte ha ngt att säga till om utifall säljaren helt plötsligt får för sig att betäcka känns minst sagt olustigt. Jag är själv inte ett dugg intresserad av att avla.

2: Säljaren vill för att "få kompensation för den för köparen fördelaktiga köpesumman" få utbetalt pengar från livförsäkringen utifall hästen blir utdömd pga skada eller annat:

Utömd inom loppet av 1 år - 50%, 2 år 40%, tre år 30% & fyra år 20%.

Detta känns rätt ofördelaktigt för min del, då jag då under alla dessa år skall stå och betala på en dyr livförsäkring bara för att OM det nu händer ngt betala säljaren en herrans massa pengar.
Jag känner inte att jag behöver ha en livförsäkring på hästen, det räcker för mig att ha en bra veterinärvårdsdel. Jag vill inte teckna en dyr livförsäkring bara för att säljaren vill ha mer pengar.

Totalt sett känns det lite som att detta avtal ger mig mest skyldigheter och inte mkt rättigheter, jag är mkt tveksam till att skriva på.

Är jag gnällig & gniden? Är det ett vettigt avtal? Jag känner mig så kluven...det är ju trots allt en fin häst och det är ju en väninna till mig, men jag tycker avtalet känns så knepigt :(

Snälla kom med råd, hur skall jag göra? Hur skulle NI gjort?
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Jag skulle inte ha skrivit på det där avtalet.

Jag anser att det är okej med förköppsrätt på hästen iochmed att den verkar lite svårhanterlig. Eventuelt skulle jag kunna gå med på att förra äagren får förköppsrätt på eventuella avkommor oxå. Men båda dom punkterna skulle isåfall gå lite efter vad jag sätter för pris och om h*n är bered att betala det. Priset ska naturligtvis vara överenskomligt och inte helt uppåt vägarna.

Dom resterande punkterna skulle jag vägra gå med på.
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Aldrig i livet. :eek:

För det första så tycker jag att 21 tusen låter dyrt för en häst som är så gammal och som attackerar människor, det är mycket få personer som vill ta hand om en sån häst så hon har tur som hittade dig öht.

Sen låter det i mina öron som om hon vill både ha kakan o äta upp den. Dvs att hon ska slippa det löpande jobbet och de löpande kostnaderna med hästen, men hon ska fortfarande kunna avla på den, och/eller få fölen om du avlar på den, och så ska hon ha ut pengar när hästens liv är slut.

Jag skulle säga att tyvärr, jag har gått med på att priset har stigit mycket mer över det som vi först sa men detta är för mycket. Ska det vara min häst så ska det vara min häst, punkt slut.
Eller så kan du ta kortversionen, dvs "dra åt skogen". :devil:
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Håller med föregående. Jag skulle absolut inte skriva på det kontraktet. Antingen vill hon sälja hästen och då avsäger hon sig alla rättigheter, eller så vill hon behålla sina rättigheter att använda hästen, få ersättning osv = behåller hästen i sin ägo.

Möjligen kunde jag gå med på förköpsrätt på stoet, men vad jag har hört gäller ändock inte en sådan klausul i ett kontrakt. Även om man skrev in det i köpeavtalet så är det upp till nuvarande ägare att bestämma vem man vill sälja hästen till.

Jag råder dig till att inte skriva på!!
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Tankar!

Säljaren beter sig, utifrån din berättelse, oseriöst åt. Min uppfattning är att man ska stå för den summa och övriga villkor som man en gång sagt. Vissa förbehåll med tanke på det låga priset säger jag inget om (för det är väl lågt?).


Förköpsrätten på sto och föl känns OK, under förutsättning att den utformas (noga!) på ett sätt som tilltalar båda parter.

1 Absolut inte. Skulle acceptera en "informationsplikt" där du meddelar att du ämnar betäcka men inte mer.

2 Absolut inte, vad gäller eventuell försäkring. Däremot en sjunkande del av mellanskillnaden i det fall du säljer hästen vidare för en högre summa.


Du skriver att hästen anfaller i hagen. Tycker jag inte låter som en trevlig häst.

Om du genomför affären med div specialöverenskommelser, var petigt noga med utformningen av avtalet. Det finns några trådar på Buke som behandlar sådant.

LIA
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Du är INTE gnällig. Om jag lägger ner engageman och pengar på hästköp, vill jag givetvis ha fri förfoganderätt över min häst. SJÄLVKLART.

Jag hade inte accepterat en ändring av köpesumman och jag hade aldrig i livet accepterat några av förbehållen. Möjligen förköpsrätt på märren (utan angiven summa). Men även det högst diskutabelt.
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Tack snälla Ni för att ni tagit er tid att komma fram med Er åsikt i mitt huvudbry. Det känns skönt att höra att det inte är bara jag som tycker avtalet är lite märkligt.
Jag skall tala med min väninna ikväll och jag har väl mer eller mindre börjat inse att jag nog får söka mig efter en annan pålle, såvida inte hon släpper på sina förbehåll i avtalet.

Tack igen!

/C
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Hade aldrig skrivit på det avtalet och betalat de pengarna. inom hund och katt kan man ibland "få" sina djur genom att uppfödaren till djuret kräver att få ta en kull på ex. tiken men då betalar du ju heller ingen köpesumma på djuret.. Ska säljaren i detta fall ha en betäckningsrätt så tycker jag att du ska begära prisreducering. Stoet är ju iaf. 18 år och lär vara svårsåld om hon inte är trevlig i hagen.
Titta du efter en annan häst där avtalet känns mer rättvist. Helst helt utan tillägg...
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Utömd inom loppet av 1 år - 50%, 2 år 40%, tre år 30% & fyra år 20%.

Oj, min spontant tanke var när jag läste var att du blir utnyttjad. mycket utnyttjad. Tacka du nej och fakturera för uppstallning och skötsel tills hästen blir såld. Så lätt är det nog inte att sälja en 18 åring.

Och ang utdömd, vad är hästen försäkrad för? Är det inte så att beloppet sjunker kraftig från 16 års ålder?
Å andra sidan spelar inte det någon roll, sålt är sålt. Skall du begära ersättning från henne om hästen skadar sig och blir stående, eller går tom. 75% av månadshyran varje månad hästen inte gör något.

Nää, priser som går upp och tillägg efter ök hade jag aldrig accepterat.
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Det här tycker jag låter som någon som vill äta kakan och ha den kvar. Aldrig i livet som de anra skriver. Förköpsrätt är dessutom inte juridiskt hållbart, i så fall får man skriva in om vite. Sålt är sålt. Lägg ner projektet och låt din väninna ta tillbaka hästen och göra upp sin egen affär (om hon kan med de villkoren).
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

KL
Säger som de andra skriv INTE på detta avtal!!
Lycka till!
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Det låter som om din väninna vill sälja hästen men ändå ha den kvar.

Nej, nej, nej, nej, nej.

Vill din väninna kunna fortsätta betäcka hästen och behålla avkomman tycker jag det är mer rimligt att hon betalar dig för att du har hästen inackorderad hos dig. Faktiskt.
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Åh..nu har jag precis haft ett låååångt samtal med min väninna angående avtalet. Jag är jätteglad, för nu verkar det ordna sig.
Jag sa till henne att jag inte alls gillade det där med betäckningsrätten, ville hon avla så fick hon behålla henne själv för avel vill jag INTE pyssla med.

Så till försäkringsdelen; Jag är inte alls intresserad av att ha en livdel på hästen, så då faller ju den punkten bort helt naturligt. Vill hon ha mer pengar för henne så får hon ta ut det i köpeskillingen, men då inte med mig som köpare :)

Efter mer en en timmes förhandlande så var vi då överens, jag köper hästen för avtalad köpeskilling, lovar henne att inte sälja hästen vidare utan att meddela henne samt ger henne chansen att köpa tillbaka henne då, till det pris jag ämnar sälja henne för.
Förköpet på en eventuell avkomma kan jag bjussa på eftersom den eventuella avkomman inte kommer att existera :D

Nu är jag glad, tusen tack för ert stöd, det har varit guld värt i mitt peppande av mig själv inför detta samtal!

TACK!
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Kul att det löste sig :)
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Är det inte dessutom så att livvärden sjunker ganska kraftigt på ålderns höst ? Så även om försäkringen är hög nu så komemr livvärdet att minskas vartefter.

Till TS, Nej jag hade inte skrivit på det avtalet
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Var det svaret till mig? :confused:

Om du tänker på det jag skrev om # 2, så nämnde jag en eventuell mellanskillnad men avrådde försäkringsalternativet.

Jag ska förklara, med teoretiska summor:
Hästen är värd 50.000:- på marknaden men säljs av A för 15.000:- "av godhet".

Exempel 1/ Efter ett år säljs hästen vidare av B för just 50.000:-.
I det fallet anser jag att A ska få en andel av mellanskillnaden, som är på 35.000:-.
Exempel 2/ Efter tre år säljs hästen vidare av B för 35.000:-. I det fallet borde A tillgodoräknas en andel av mellanskillnaden som är på 20.000:-.

Allmänt!
Vaket av TS att ta hjälp innan hon genomförde affären eller skrev på papper!
Som vi har sett i tidigare trådar, så är det inte ovanligt att man rusar iväg med en affär och först senare ställer frågorna. Vilket kan bli kostsamt och besvärligt.
Gör därför alltid som TS, ta kontakt med sakkunnig innan du slutför en affär av större slag. Som synes kan även Bukefalisterna bidra. :)

LIA
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Hej på er alla!

Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd här:

Det är såhär; Jag har senaste månaden tagit hand om en väninnas häst pga att hon hade panik och måste bli av med henne. Hon har tagit föl efter henne och nu blev det akut att sära på mor & föl. Märren är en trevlig gammal halvblodsdam (18 år) men hon har ett speciellt sätt (kan anfalla i hagen bland annat) som gör att min väninna inte vill lämna henne till vem som helst. Så jag ställde upp och tog hem henne till mig. Så fram tills nu har jag fodervärdat henne.

Nu är det dock så att min väninna vill sälja hästen och vill då att jag köper henne. Jag var först lite tveksam eftersom jag inte planerat att köpa häst. Men efter lite funderingar så kanske det inte var så dumt. Då när vi började prata om det hela så var det isf frågan om en mer eller mindre symbolisk summa som köpeskilling, runt tio tusen kr + utrustning.

Det kändes som rätt rimligt så jag sa att det var inte omöjligt att jag köpte henne då. Dock när det började bli mer aktuellt att skriva kontrakt och erlägga betalning, då steg priset på hästen ytterligare fem tusen kronor. Fortfarande upplevde jag det som relativt rimligt då hon har fin stam och är välutbildad, men vid femton tusen drog jag gränsen för vad jag kunde betala tyckte jag. Totalt kom vi överens om att med utrustning så skulle jag lägga 21 tusen (sadeln kan jag dessutom få tag i billigare om jag skulle köpa den privat själv).

Igår fick jag då förslag på köpavtal hemskickad, och då blev jag lite fundersam. I avtalet finns en del förbehåll som jag upplever som lite väl tilltagna. Säljaren vill först och främst ha förköpsrätt på hästen om jag avyttrar henne (dock får jag inte göra det inom loppet av ett år), och dessutom förköpsrätt på ev avkomma. Detta är väl iofs inte mkt att undra över och jag kan mkt väl gå med på detta.
Men det finns ytterligare förbehåll, och det är dem jag är kluven till:

1: Säljaren vill ha en betäckningsrätt på hästen. Detta känns lite märkligt eftersom en betäckning på hästen innebär att jag inte kan använda hästen under ngt års tid, samt att det innebär merkostnader i foder och andra tillkommande utgifter. Hästen kostar ju dessutom pengar under året utan att jag kan använda henne. Att sedan inte ha ngt att säga till om utifall säljaren helt plötsligt får för sig att betäcka känns minst sagt olustigt. Jag är själv inte ett dugg intresserad av att avla.

2: Säljaren vill för att "få kompensation för den för köparen fördelaktiga köpesumman" få utbetalt pengar från livförsäkringen utifall hästen blir utdömd pga skada eller annat:

Utömd inom loppet av 1 år - 50%, 2 år 40%, tre år 30% & fyra år 20%.

Detta känns rätt ofördelaktigt för min del, då jag då under alla dessa år skall stå och betala på en dyr livförsäkring bara för att OM det nu händer ngt betala säljaren en herrans massa pengar.
Jag känner inte att jag behöver ha en livförsäkring på hästen, det räcker för mig att ha en bra veterinärvårdsdel. Jag vill inte teckna en dyr livförsäkring bara för att säljaren vill ha mer pengar.

Totalt sett känns det lite som att detta avtal ger mig mest skyldigheter och inte mkt rättigheter, jag är mkt tveksam till att skriva på.

Är jag gnällig & gniden? Är det ett vettigt avtal? Jag känner mig så kluven...det är ju trots allt en fin häst och det är ju en väninna till mig, men jag tycker avtalet känns så knepigt :(

Snälla kom med råd, hur skall jag göra? Hur skulle NI gjort?

Inte en chans.
 
Sv: Köpavtal - långt inlägg, Hjälp mig!

Tack snälla Ni för att ni tagit er tid att komma fram med Er åsikt i mitt huvudbry. Det känns skönt att höra att det inte är bara jag som tycker avtalet är lite märkligt.
Jag skall tala med min väninna ikväll och jag har väl mer eller mindre börjat inse att jag nog får söka mig efter en annan pålle, såvida inte hon släpper på sina förbehåll i avtalet.

Tack igen!

/C

Varför vill hon avla på en galen häst då? En häst som anfaller folk skulle inte jag ta några föl på. Stona präglar sina föl...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 667
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp