Köpekontrakt med prövotid

Yrja

Trådstartare
Om man vill skriva in prövotid i ett köpekontrakt och vilka villkor som gäller under den, går det att göra på ett vanligt köpekontrakt man köper i bokhandeln? Eller kan man skriva ett eget kontrakt?
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Jag hade nog bara andvänt ett vanligt köpkontrakt och skrivt med att det är på öppet köp, så att köparen får betala innan hästen lämnas över till dom. Och finns det andra krav så hade jag skrivit en bilaga till som då också måste undertecknas av båda.

Tänk på att veterinärbesiktiga också innan hästen lämnar dig så att dom inte kan lämna tillbaka en sjuk eller skadad häst och påstå att det fanns där innan. Om dom lämnar tillbaka hästen så ska den veterinärbesiktigas på nytt. Misstänker att du redan visste detta men bättre att skriva det en gång för mycket än för lite ;)

/Camilla
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Vi skrev ett eget kontrakt, för att mer än vad som är möjligt på de standardskrivna kunna reglera vad som gällde under prövotiden.
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Jag har skrivit egna, har ev. ngt kvar i datorn som jag kan maila över ifall du vill kika. PM:a din mailadress isf
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Om man vill skriva in prövotid i ett köpekontrakt och vilka villkor som gäller under den, går det att göra på ett vanligt köpekontrakt man köper i bokhandeln? Eller kan man skriva ett eget kontrakt?

Om det gäller häst så finns det olika rader för det, i köpekontraktet som Deckerman har utställt. Men det kontraktet fanns inte att köpa på en vanlig bokhandel.
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Det jag skulle göra är en veterinärbesiktning innan hästen utlämnas och skriva på en punkt att om hästen skadas p.g.a en oansvarig/korkad idé om att t.ex galoppera det fortaste man kan på en stenig och "rotig" stig och snubblar och får skador på benet så får "provryttaren" stå för veterinärkostnader.
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Såhär skrev vi om just prövotiden:

12. Övriga överenskommelser:

Parterna har kommit överens om en månads prövotid.
From 2007-11-19 tom 2007-12-19.

Under prövotiden åligger det säljaren att hålla hästen obrutet försäkrad enligt stycke 8. ovan.

Under prövotiden åligger det köparen att stå för hästens kostnader och vård, och att vårda och träna hästen väl.
Köparen står för eventuella veterinärvårdskostnader under denna period, ev försäkringsbolagsutbetalningar för veterinärvård regleras mellan köpare och säljare så att köpare inte behöver betala mer än den del som inte täcks av försäkringen.

Köparen har fullt ansvar för hästen under prövotiden och förbinder sig att, om köp inte genomförs efter prövotid, återlämna hästen i samma skick som den avlämnades.

Hästen levereras nyskodd och avmaskad samt vaccinerad. Utrustning medföljer ej hästen under prövotiden.

Ev skada på köparens utrustning som hästen orsakar kan inte säljaren hållas ansvarig för. Ej heller skada hästen orsakar på köparens andra hästar.

Säljaren har besiktigat köparens stall och hagar och godkänt dessa.


Hästen var veterinärbesiktigad samma dag som prövoperioden började, det stod på annan punkt i avtalet. (Jag tog hem honom direkt från kliniken, dvs direkt efter besiktningen.)

Jag anser dock att köparen/personen som har på prov inte bara ska vara ansvarig om h*n handlat vårdslöst, utan fullt ansvarig för skador som uppkommer under provperioden. Helt enkelt för att ägaren ju inte har hästen i sin vård. Det är en risk att ta en häst på prov, och en risk att lämna ut på prov, men jag anser att den som tar hästen på prov ska ta den största risken faktiskt, och oavsett om det beror på olycksfall eller vårdslöshet.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Det här är punkterna i "mitt" kontrakt som gäller just prövotiden:

-Parterna är överens om att en prövotid skall gälla under tiden fr.o.m. __________ t.o.m. __________ mot erläggande av handpenning på xxxx (xxxx tusen) kronor vid undertecknandet av detta kontrakt. I det fall köpet ej fullföljs är parterna överens om att handpenningen skall vara förverkad.

-Resterande köpeskilling, xxxxx (xxxxx tusen) kronor, skall betalas in till säljarens konto i xxxxxx banken, senast __________.
Clearingnr xxx-x, kontonr xxx xxx xxx-x

-Hästen övergår i köparens ansvar, om köparen ombesörjer transport, då hästens sista ben beträder någon del av transportfordonet, och om säljaren ombesörjer transport, då hästens sista ben lämnar någon del av transportfordonet på av köparen anvisad plats.
Vid ett eventuellt återlämnande återgår hästen i säljarens ansvar då hästens sista ben lämnar transportfordonet på av säljaren anvisad plats.

-Hästen är veterinärbesiktigad 200x-xx-xx. Intyg bifogas. Vid ett eventuellt återlämnande skall hästen veterinärbesiktigas av köparen innan återleverans till säljaren. Skulle hästens skick avsevärt försämras under tiden i köparens vård beroende på olycka, oaktsamhet eller bristande skötsel skall köparen i samband med återlämnandet ersätta säljaren för den därigenom uppkomna skadan.

-Hästen är säljaren veterligen fullt frisk och fri från defekter. Säljaren svarar inte för fel vars symtom ej föreligger vid kontraktets undertecknande, såvida säljaren ej känt till eller borde ha känt till felet.

-Skulle hästen komma till skada under prövotiden står köparen för den villkorsenliga självrisk som säljaren har att erlägga.

-Säljaren svarar inte för skador på köparen eller tredje man som orsakas av hästen

-Under prövotiden disponerar köparen viss utrustning till hästen enligt separat bilaga. Denna utrustning skall återlämnas till säljaren inom rimlig tid från köpets fullföljande, eller i samband med hästens återlämnande.

-Hästen är säljarens egendom intill dess att full betalning skett. Ägarändring görs först då hästen är tillfullo betald.

-Säljaren förbinder sig att hålla hästen fullt försäkrad till lägst ett belopp motsvarande överenskommen köpeskilling under hela prövotiden.
 
Sv: Köpekontrakt med prövotid

Om man vill skriva in prövotid i ett köpekontrakt och vilka villkor som gäller under den, går det att göra på ett vanligt köpekontrakt man köper i bokhandeln? Eller kan man skriva ett eget kontrakt?
Du kan göra vilket som. Om formuleringarna är svåra att få in i bokhandelskontraktet, tex för att det går åt många rader att skriva, ja då kan du bifoga prövotiden och de villkor som kringgärdar den i en bilaga som givetvis måste undertecknas av både köpare och säljare. Så gjorde vi då vi sålde dotterns B-ponny. Är du duktig på att skriva kontrakt så är det dock inget som hindrar att du författar hela kontraktet själv.:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 039
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag undrar lite vad för typ av kontrakt man kan utforma i samband med reservation av en häst? Har läst att en del inte har...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 969
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp