Köpstopp - nån som vill vara med?

Angående boende, hur stor del av er inkomst/ekonomi går åt till hur ni bor? Bor ni billigt eller dyrt? Har ni valt var och hur ni bor pga priset eller utifrån vad ni drömmer om men som kanske är på gränsen till för dyrt? Finns det sätt att minska boendekostnaderna på? Lägger ni mycket pengar på boendet som skulle kunna sparas in under ett köpstopp?

Nu blir det matematik...

Jag bor i egen stuga på landet. Lite svårt att veta vad det kostar. Men ca 1500kr/mån i lån. Sedan uppvärmning. Värre under vintern, billigare under sommaren.
Och så försäkring, sophämtning, slamtömning, sotare.

I snitt gissar jag på ca 5.000kr/mån utslaget över året (min elräkning på sommaren landar på 300kr i månaden plus nätavgift som är ungefär detsamma, februarifakturan för elen 2000kr, marsräkningen 1300kr men nätavgiften ligger som sagt utanpå).

Jag värmer med luftvärmepump, och det som gav en enstaka hög räkning var att det var kallt så jag kompletterade med elelement några gånger.
Jag kan värma billigare om jag väljer att elda i vedpannan men jag är latare än snål.
Imorse stängde jag av cirkulationspumpen och elpannan - räknar med att det inte kommer att bli så kallt nu att vattenledningarna kommer att frysa och då sjunker elräkningen direkt.

Andel av disponibel inkomst - liten.
Dyrt eller billigt?
Jag tycker att det är billigt, att bo i en stuga om ca 1290 kvadratmeter för 5000kr/mån (dyrare på vintern ett par månader, billigare på sommaren då det nog kostar ca 2500/mån inräknat el).

Jag ser inget skäl att försöka minska boendekostnaderna och enda sättet vore ju att elda med ved i stället för att värma med luftvärmepump.
Jag har inte en massa pryttlar som står och "käkar" el utom (på vintern) elpannan som är igång för att inte frysa och detsamma med cirkulationspumpen.
Försäkringen kostar vad den kostar - och är relativt dyr eftersom det är en hel gårdsförsäkring. Har för mig att det är ca 7000kr/år (minns inte säkert och det spelar ingen roll eftersom det är en kostnad jag inte bör ändra så mycket).
Sophämtning, slamtömning, sotare kan jag heller inte påverka. Jag har normal sopsortering, inklusive komposterbart. Det är egentligen löjligt eftersom jag lika gärna kunde slänga fruktskal och liknande på baksidan stallet, men töntigt nog är det dyrare sophämtning om man har egen kompost jämfört med om man sorterar komposterbart-brännbart.
 
Jag bor dyrt. På gård. Värt varenda krona! Dock tänker vi så småningom borra bergvärme för att få ner elkostnaden, som blivit väldigt dyr. Bara elräkningen för januari gick på 6764 kr. (Sammanlagt kostar boendet cirka 15000/ månad.)
Uff, ni måste ha fått en ruskig nätavgift också då!
Jag betalar nätavgiften kvartalsvis. Nu sist var nätavgiften 5600kr för tre månader och jag höll på att storkna.
 
Direktel, eldar och luftvärmepump. Men vi har en stuga på gården som vi hyr ut, där är det bara direktel. Planen är att sätta in en luftvärmepump där också. Sen så har vi uppvärmd sadelkammare, uppvärmt vatten till hästarna osv. Fyra bilar som har motor- och kupevärmare. Just januari hade vi typ tre veckor med temperaturer på -20 till -30 så det var ett skräckexempel. :laugh:

Ja då går det åt en del el ja :D
 
Nu blir det matematik...

Jag bor i egen stuga på landet. Lite svårt att veta vad det kostar. Men ca 1500kr/mån i lån. Sedan uppvärmning. Värre under vintern, billigare under sommaren.
Och så försäkring, sophämtning, slamtömning, sotare.

I snitt gissar jag på ca 5.000kr/mån utslaget över året (min elräkning på sommaren landar på 300kr i månaden plus nätavgift som är ungefär detsamma, februarifakturan för elen 2000kr, marsräkningen 1300kr men nätavgiften ligger som sagt utanpå).

Jag värmer med luftvärmepump, och det som gav en enstaka hög räkning var att det var kallt så jag kompletterade med elelement några gånger.
Jag kan värma billigare om jag väljer att elda i vedpannan men jag är latare än snål.
Imorse stängde jag av cirkulationspumpen och elpannan - räknar med att det inte kommer att bli så kallt nu att vattenledningarna kommer att frysa och då sjunker elräkningen direkt.

Andel av disponibel inkomst - liten.
Dyrt eller billigt?
Jag tycker att det är billigt, att bo i en stuga om ca 1290 kvadratmeter för 5000kr/mån (dyrare på vintern ett par månader, billigare på sommaren då det nog kostar ca 2500/mån inräknat el).

Jag ser inget skäl att försöka minska boendekostnaderna och enda sättet vore ju att elda med ved i stället för att värma med luftvärmepump.
Jag har inte en massa pryttlar som står och "käkar" el utom (på vintern) elpannan som är igång för att inte frysa och detsamma med cirkulationspumpen.
Försäkringen kostar vad den kostar - och är relativt dyr eftersom det är en hel gårdsförsäkring. Har för mig att det är ca 7000kr/år (minns inte säkert och det spelar ingen roll eftersom det är en kostnad jag inte bör ändra så mycket).
Sophämtning, slamtömning, sotare kan jag heller inte påverka. Jag har normal sopsortering, inklusive komposterbart. Det är egentligen löjligt eftersom jag lika gärna kunde slänga fruktskal och liknande på baksidan stallet, men töntigt nog är det dyrare sophämtning om man har egen kompost jämfört med om man sorterar komposterbart-brännbart.

Är din stuga 1290 m2? :eek:
 
Uff, ni måste ha fått en ruskig nätavgift också då!
Jag betalar nätavgiften kvartalsvis. Nu sist var nätavgiften 5600kr för tre månader och jag höll på att storkna.
Jo, den är ju rejält höjd! Jag betalar den varje månad, så den ingår i räkningen. Förra året i januari betalade vi cirka 4400 och förbrukade ungefär lika mycket. Det skiljer alltså drygt 2300, visst har elpriset blivit dyrare också, men det är ju hutlösa pengar!
 
Oj vilket drömläge, ska erkänna att jag blev avis faktiskt!

Jag vantrivs typ i min etta på 45², vill gärna flytta men har inte riktigt ekonomin just nu. Betalar ~3800/mån för hyra, elen ingår inte men däremot gör fiber det. Skulle jag flytta skulle hyran bli dyrare men det byggs en hel del här och skulle kunna flytta till en mindre 3a för ungefär 1000 kr mer i månaden men just nu känns det som att det skulle bli lite väl påfrestande för ekonomin med ett så pass stort lån jag skulle behöva ta. Pga nödvändigt bilköp kommer jag snart bara ha ca 80'000 på sparkontot och det är lite för lite för att jag ska känna mig bekväm med lån.

Jag är avundsjuk på mig själv :D Varje dag känns som att vakna upp i ett lyxhotell. Känslan är inte lika stark två månader in i boendet men jo, det känns så fortfarande. Jag passade på att byta stil, från mycket svart och starkt röda detaljer har jag gått över till att möblerna är svarta för dom är nya och vill inte byta dom för dom är väldigt fina, men jag har bytt ut resten till ljusa färger, lite pastell, gammelrosa, lila och vitt kök.

Har valt att inte ha något på väggarna förutom min veckoplanering på whiteboardtavlan och istället färgsätta med fina kuddar, handdukar, filtar, gardiner och massor av blommor. Trivs otroligt bra.

Försöker hålla efter allt så det inte blir som det brukar med mig, att saker lämnar sina platser och ligger lite överallt. Nu ska jag se till att jag inte slöar till för att jag bor ensam, tänker alltid att det ju bara är jag här men det är ju tillräckligt, jag vill ju njuta av allt oavsett om jag har gäster eller inte. Det ger lyxkänsla.

Månadshyran är ett plus, jag trodde inte det var sant när jag såg priset, allt annat har haft dyrare månadskostnad och dyrare inköpspris, varit på sämre lägen och bara inte känts rätt.

Blev så trött på hyresrätt, fick liksom inget fixat fast jag bad om det i alla 8,5 åren jag bodde där... Kan du fixa lite med dom där detaljerna för att väga upp det slitna? Har du bett hyresvärden om renovering?
 
Jag är avundsjuk på mig själv :D Varje dag känns som att vakna upp i ett lyxhotell. Känslan är inte lika stark två månader in i boendet men jo, det känns så fortfarande. Jag passade på att byta stil, från mycket svart och starkt röda detaljer har jag gått över till att möblerna är svarta för dom är nya och vill inte byta dom för dom är väldigt fina, men jag har bytt ut resten till ljusa färger, lite pastell, gammelrosa, lila och vitt kök.

Har valt att inte ha något på väggarna förutom min veckoplanering på whiteboardtavlan och istället färgsätta med fina kuddar, handdukar, filtar, gardiner och massor av blommor. Trivs otroligt bra.

Försöker hålla efter allt så det inte blir som det brukar med mig, att saker lämnar sina platser och ligger lite överallt. Nu ska jag se till att jag inte slöar till för att jag bor ensam, tänker alltid att det ju bara är jag här men det är ju tillräckligt, jag vill ju njuta av allt oavsett om jag har gäster eller inte. Det ger lyxkänsla.

Månadshyran är ett plus, jag trodde inte det var sant när jag såg priset, allt annat har haft dyrare månadskostnad och dyrare inköpspris, varit på sämre lägen och bara inte känts rätt.

Blev så trött på hyresrätt, fick liksom inget fixat fast jag bad om det i alla 8,5 åren jag bodde där... Kan du fixa lite med dom där detaljerna för att väga upp det slitna? Har du bett hyresvärden om renovering?
Jag bor i bostadsrätt så jag kan fixa vad jag vill i princip men det är inte så mycket att göra. Jag är fruktansvärt less på att inte ha ett riktigt sovrum och jag saknar att ha en balkong åtminstone, inget som går att ändra utan en flytt tyvärr.
 
Uff, ni måste ha fått en ruskig nätavgift också då!
Jag betalar nätavgiften kvartalsvis. Nu sist var nätavgiften 5600kr för tre månader och jag höll på att storkna.
Vi har också snittat 6000 kr i månaden under vintern. 76 kvm + fullstor källare dåligt isolerat i taket. Men vi har det ganska varmt hemma och värmer i år enbart med el element pga av att båda våra värmeväxlare slutade fungera och gick inte att laga. Vi har ca 18-21 grader hemma beroende på väderlek ute.
 
Nu blir det matematik...

Jag bor i egen stuga på landet. Lite svårt att veta vad det kostar. Men ca 1500kr/mån i lån. Sedan uppvärmning. Värre under vintern, billigare under sommaren.
Och så försäkring, sophämtning, slamtömning, sotare.

I snitt gissar jag på ca 5.000kr/mån utslaget över året (min elräkning på sommaren landar på 300kr i månaden plus nätavgift som är ungefär detsamma, februarifakturan för elen 2000kr, marsräkningen 1300kr men nätavgiften ligger som sagt utanpå).

Jag värmer med luftvärmepump, och det som gav en enstaka hög räkning var att det var kallt så jag kompletterade med elelement några gånger.
Jag kan värma billigare om jag väljer att elda i vedpannan men jag är latare än snål.
Imorse stängde jag av cirkulationspumpen och elpannan - räknar med att det inte kommer att bli så kallt nu att vattenledningarna kommer att frysa och då sjunker elräkningen direkt.

Andel av disponibel inkomst - liten.
Dyrt eller billigt?
Jag tycker att det är billigt, att bo i en stuga om ca 1290 kvadratmeter för 5000kr/mån (dyrare på vintern ett par månader, billigare på sommaren då det nog kostar ca 2500/mån inräknat el).

Jag ser inget skäl att försöka minska boendekostnaderna och enda sättet vore ju att elda med ved i stället för att värma med luftvärmepump.
Jag har inte en massa pryttlar som står och "käkar" el utom (på vintern) elpannan som är igång för att inte frysa och detsamma med cirkulationspumpen.
Försäkringen kostar vad den kostar - och är relativt dyr eftersom det är en hel gårdsförsäkring. Har för mig att det är ca 7000kr/år (minns inte säkert och det spelar ingen roll eftersom det är en kostnad jag inte bör ändra så mycket).
Sophämtning, slamtömning, sotare kan jag heller inte påverka. Jag har normal sopsortering, inklusive komposterbart. Det är egentligen löjligt eftersom jag lika gärna kunde slänga fruktskal och liknande på baksidan stallet, men töntigt nog är det dyrare sophämtning om man har egen kompost jämfört med om man sorterar komposterbart-brännbart.
Vad har du för temperatur inne?
 
Får väl säga att det går halvbra med köpstoppet. Har framför allt dragit in på onödiga matinköp och istället lagat mer från grunden, mer vegetariskt och kommit igång att baka bröd. Så långt jättebra.

Sen har det blivit några klädinköp på rea som kanske inte var helt nödvändiga, även om det är kläder jag har användning för.

Angående hur man ser på köpstopp så ser jag ingen vits med ett totalt stopp för att sedan återgå till normal konsumtion. Jag tänker mig mer en långsiktig omställning mot att konsumera mindre.

Ett dilemma jag har är frågan om kvalitet kontra pris. Tidigare perioder när jag levt rejält sparsamt har också inneburit att jag valt det billigaste alternativet oavsett om det gällt mat, kläder eller prylar. Bra för plånboken men kanske inte så bra för miljön. Nu vill jag hellre välja bättre kvalitet och hållbarhet, men då blir ju genast ett annat...
 
Jag bor i bostadsrätt så jag kan fixa vad jag vill i princip men det är inte så mycket att göra. Jag är fruktansvärt less på att inte ha ett riktigt sovrum och jag saknar att ha en balkong åtminstone, inget som går att ändra utan en flytt tyvärr.
Vad betalade du för din lägenhet och vad kostar den i månaden?

Är det en etta? Jag tröttnade på att bo i etta, det var en av dom största orsakerna till att jag flyttade. Ville ha ett sovrum så man liksom hade ett rum att sova i som bara var till det och där man sov och ha ett vardagsrum att liksom vara i resten av tiden. Har öppen planlösning nu så kök och vardagsrum är liksom i samma rum men det går super bra. Letade först hyresrätt men pappa sa att det är en mycket bättre placering av pengar att köpa en lägenhet. Att jag annars bara sitter och betalar till en hyresvärd utan att få ut något av det och att en bostadsrätt är mer att liksom betala till sig själv.
 
Mitt köpstopp går... relativt bra :cautious: Jag har inte köpt några kläder, inga böcker men jag har köpt en del villhöver köp. De var billiga och det är saker som jag använder, men ändå, tror att jag blir extra lockad just pga. att de är billiga. Jag räknade ihop att jag har spenderat 500kr i år - mycket bättre än tidigare, men målet är noll trots allt :p

Angående boende och boendekostnad så bor jag väldigt billigt. Gick från att lägga hälften av lönen på boende till att lägga typ 500 kr/mån i snitt, men då flyttade vi också hit enbart för att det är billigt. Vi bor litet, äger lägenheten och splittar kostnaderna på två så på den fronten känner jag inte att det går att få så mycket billigare. Kostnader som jag skulle kunna dra ner på är hobbies (häst och skidor) och resor, men där känner jag att jag ligger på en nivå jag trivs med. Flyttade hästen till en mycket billigare lösdrift och reser billigare/smartare än tidigare. Har bestämt mig för att köra slut på mina pjäxor trots att dom är för stora innan jag köper nya (det beslutet velade jag över lääänge :p men tack vare den här tråden bestämde jag mig för att vänta).
 
Idag bryter jag köpstoppet och ringer och bokar klipptid.
1 år sen jag var hos frisören och enbart hackat lite i luggen hemma. Nu behöver det fixas till
Det tycker inte är att brya stoppet. Mitt tänk är att jag måste prioritera saker och vissa kan jiu vara helt nödvändiga , jag behöver också klippa mig, det har gått typ 8 månader men min frisör tar 200 kr...Det är billigast i hela stan. Måste tag i det...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 953
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 303
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp