Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag är på. Har bytt jobb och gått ner i lön så jag behöver ändra hur jag i allmänhet tänker kring konsumtion. Mina fasta utgifter är inga problem, egentligen behöver inte ens nöjeskontot minska utan alla impulsiva vill ha-köp från stora blås-kontot. Har även en förmåga att unna mig saker och skjuta upp betalningen mha kreditkort. Betalar alltid i helhet så ingen ränta, men ändå lite osunt och otåligt. Inbillar mig inte ens att det är saker jag behöver, är väl medveten om att det bara är habegär :p

Mina regler:
- Undvik Pressbyrån.
- Hämtmat är okej, men lathet är bara en giltig anledning en gång i veckan :angel:
- Inget, absolut inget, nytt smink. Använder sällan men tycker tydligen att det är kul att ha?
- Ingen galen garnkonsumtion. Årets budget för handfärgat lyxgarn är sprängd sedan länge.
- Inga klädköp i butik förutom höstjacka/skor(har inga).
- Kläder/skor online ska gotta sig minst några dagar i varukorgen för att undvika triggerfinger och habegär.

Saker jag "får"/vill lägga pengar på:
- Sociala aktiviteter har inga ekonomiska gränser. Faktiskt är det hit jag vill styra ev överskott. Lite tråkigt att avböja saker för att jag har köpt en sjunde ögonskuggepalett jag inte använder. :grin:
- Har spanat in en kamera som är okej att köpa om den hamnar på dunderrea.
- Ev klädköp görs med fördel på Etsy/second hand, men fortfarande gäller regeln om några dagar i varukorgen. Säljs den innan det så gör den.
- Stickmagasin från -40/50-tal, men inte ALLA och inte hela tiden, och framförallt inte för att "användare X ska fan inte få allihopa!!" :o
 
Jag försöker hålla igen inköpen. Framförallt tyg måste jag sätta begränsning på.
Petar in så mycket pengar jag kan i Dreams, Ålandsbankens sparapp. Det går bra, har skrapat ihop över 2000 på kort tid bara genom att skippa olika impulsköp (istället för att handla sätter jag in en peng på Dreams). Sätter in 2 kr varje gång jag har egen påse till affären :D

Ska klura ut hur mitt personliga köpstopp ska se ut. Jag är på!
 
Jag försöker hålla igen inköpen. Framförallt tyg måste jag sätta begränsning på.
Petar in så mycket pengar jag kan i Dreams, Ålandsbankens sparapp. Det går bra, har skrapat ihop över 2000 på kort tid bara genom att skippa olika impulsköp (istället för att handla sätter jag in en peng på Dreams). Sätter in 2 kr varje gång jag har egen påse till affären :D

Ska klura ut hur mitt personliga köpstopp ska se ut. Jag är på!
Vad smart att spara på det sättet, ska också införa det :up:
 
Jag försöker hålla igen inköpen. Framförallt tyg måste jag sätta begränsning på.
Petar in så mycket pengar jag kan i Dreams, Ålandsbankens sparapp. Det går bra, har skrapat ihop över 2000 på kort tid bara genom att skippa olika impulsköp (istället för att handla sätter jag in en peng på Dreams). Sätter in 2 kr varje gång jag har egen påse till affären :D

Ska klura ut hur mitt personliga köpstopp ska se ut. Jag är på!
smart belöningssystem!
 
Jag är på, jag kommer ersätta det som jag har som tar slut/går sönder och ingen ersättare finns samt presenter/julklappar. Sedan har jag sedan innan alltid lämnat saker i minst ett par dagar innan de handlas. Det jag ska se till nu är att inget ”bra att ha” slinker med samtidigt!

Skor är undantaget, mina fötter passar inte i skor, så hittar jag som passa måste jag nästan köpa för när de går sönder kan jag inte bara köpa nya. :down:

Tänker anamma att lägga undan pengar jag sparar genom att handla något billigare/inte alls :) Vi här hemma är bra på att ha med kassar dock :)

En sak till, innan en fullstor vara köps ska ett prov ha testas! Jag måste byta vissa krämer inför vintern pga eksem och jag är expert på att handla fullstort som inte fungerar :banghead::banghead::banghead:
 
Konstigt nog har inget ha-begär kommit än, som jag trodde det skulle göra när jag inte får köpa nåt. Skönt!
Har efter hand som alla reklammail kommit avregistrerar det ena efter det andra, för att slippa bli lockad mer än nödvändigt.
Ja, det kommer ju en del reklam-mail, ja.
Fast jag vill fortsätta få från bokus.
Eftersom jag någon gång lite senare kommer att tillåta mig att köpa några böcker igen (för det vore ett "straff" att aldrig få köpa nya böcker...).
Samma sak egentligen med garner och mönster.
Någon gång kommer jag att tillåta mig att köpa.
Exempelvis när jag har virkat klart sjalen och filten som jag påbörjat, och också stickat klart islandströjan som jag påbörjat. och det lär ta mer än tre månader innan jag är klar med de "arbetena". Särskilt som jag har lite idéer om att brodera prydnadskuddar till julklapp till en kompis. Tror jag har allt material som behövs.
 
Jag har min egen metod.. en sak in-tio ut.. och jag är stenhård. Jag har blivit super-kräsen med vad jag köper. Jag slänger, säljer, skänker. Jag har sålt 22 saker för 5875 kr på tradera de senaste två månaderna. Jättebra, men det genererade bara två inköp. Nu börjar dessvärre böcker, kantstött porslin, bra att ha-trosor mm att slänga ta slut, nu är det kill your darlings som gäller.. Jag kör så fram till jul (ett halvår) så får jag se hur tomt det är efter det. Jag vet att jag har 5-6 grejer kvar att avyttra till jag kan köpa nåt nytt nu, och jag behöver ett par vinterridbyxor...
 
Jag är på! Men jag kommer att behöva köpa grejor till åtta-åringen. Men jag ska försökta köpa begagnat.

Sån tur att jag precis köpt ett begagnat PS-träns :laugh: Jag är med fram till julklapparna. Men väl där borde man verkligen anstränga sig :crazy:
 
Jag råkar ofta köpa prylar någon gång i veckan. En tröja här, en onödig pryl där, något begagnat osv. Men sen den här tråden skapades har jag tänkt på den och inte haft någon lust att köpa fast det har dykt upp grejer som jag skulle köpt i vanliga fall. Kanonbra tråd! Får se hur länge det håller i sig! :rofl:
 
Jag är med. Har tre rejäla ekonomiska poster som behöver kunna finansieras framöver och de tillåter inget småshoppande. Vi ska tapetsera om vardagsrummet, det ska kopplas in fiber i huset och om jag har råd när tiden är inne kommer det en valp till sommaren. Dessutom är där en del saker på bilen som behöver fixas och sånt är heller inte gratis.

Min strategi är att jag bara får köpa sånt jag absolut behöver. Jag har två vinterjackor, de får jag klara mig med, jag har ett par vandringskängor som med rätt strumpor funkar även på vintern. Har kläder både till vardag och att gå ut i om det behövs, så att så länge huset inte brinner ned så behöver jag inte köpa något. Tvärt om har jag tre stora Sellpy-påsar i bilen som ska lämnas in. Har suktat i flera månader efter en snygg jacka och ett par skinnskor men har efter många om och men lyckats sätta ned foten till mig själv och säga nej där.

Har även köpstopp på växter. Huset är som en mindre djungel invändigt och bortsett från den ekonomiska biten så är där inte speciellt mycket plats kvar. Ska man dessutom ha en rabiat valp här i sommar så går det inte att ha för mycket växter som den kan massakrera.
 
Igår var jag och tandhygienisten och fick snällt betala massor för att ta bort tandsten. En sak som verkligen inte hamnar på villhöver-listan, men som bara är att acceptera.
Nästa helg ska jag på spa. Det var bestämt sen tidigare och examenspresent till min syster, så inget att backa ur från, även om det eg räknas som onödig lyx. Men jag ska verkligen njuta av vistelsen, det ska bli så skönt!
 
Under veckan "räddades jag av gonggongen".
Bokstavligt talat.
Fick höra att en garnaffär ska slå igen och har 30% rabatt på allt. Blev givetvis sugen på att köpa léttlopi till en tröja till.
Affären skulle ha öppet till kl 17, jag var där kl 1655 men då hade de stängt...
vet egentligen inte om jag ska vara glad eller ledsen.
Självklart glad eftersom jag har så mycket garn liggande och påbörjade projekt som det inte händer så mycket med; ledsen eftersom en till tröja i annan färg är planerad (men det är ju klokast att göra färdig den tröja jag börjat sticka, innan jag köper material till ytterligare en).
 
Jag tänkte nog omedvetet på denna tråd igår. Jag hade bla en kofta som jag kände hade gjort sitt och den lämnades till textilinsamling. Min första tanke var att jag då skulle köpa en ny kofta för att ersätta. Men- jag har enormt mkt kläder. Så jag gick hem och tittade i garderoben och insåg att jag har två koftor i samma färg som jag glömt bort. Jag behöver verkligen inte köpa mer kläder. :D
 
Fast jag har 16 hästar också.
Och jo, typisk "villhöver" och kommer sannolikt inte att inskaffas eftersom mitt icke-system fungerar idag och jag är för lat för att åka till IKEA. Ser framför mig hur plågsamt det vore att åka dit bort och tvingas trava igenom i stort sett hela IKEA för att hitta det jag vill ha.
Så den "villhöver"detaljen kommer jag inte ens att ha svårt att motstå i verkligheten.
16 hästar?
Nu blir det OT men är det verksamhet/ profesionellt/ ridskola eller något annat?
 
Den där jackan jag nämnde innan... Den är på rea nu, ned från 800 till 500. Nu jävlar gäller det att hålla i alla tyglar, jag ska INTE ha den. Försöker intala mig själv att den inte kommer vara lika bra i verkligheten som på bild utan att jag bara kommer bli besviken, känns lite bättre.
 
Jag tar tillbaka det jag skrev häromdagen, nu börjar köpsuget komma krypande. :crazy:
Dagens utmaning: mail från Åhléns om 25% rabatt på valfri vara. Jag tänker så det knakar om det finns nåt jag behöver som kan vara värt att passa på. Tveksamt, men bra sugen är jag!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 954
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 304
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp