Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag är med.

Senaste halvåret har dock saker som måste köpas in långt överskridit villhöver-köpandet

Dock ska jag sluta med läsk, onyttigheter mm. Vi äter sällan ute, jag handlar nästintill igen mat men en del till huset har det blivit. Dock tänker jag alltid till innan köp på om det verkligen är något som behövs/gör skillnad. Så ja jag är på :)
 
Jag är med på att låta bli "villhöver".
För mig handlar det om att jag alltså får köpa nya jeans och underkläder när de jag har är sönder.
Jag får inte köpa: fler Mullemuggar (vilket straff att inte få köpa), annat köksporslin eller glas.
Får inte köpa böcker (fasansfullt, men en är på gång som jag redan beställt och den får jag förstås ta emot).
Får inte köpa garner eller handarbeten (bra; där villhöver jag mer men har liggande...)
Får inte köpa hästutrustning (får förstås köpa nödvändiga reservdelar till stängsel, och förstås foder och så får jag köpa huf-flex i stället för att sko med snösulor).
Får förstås köpa ny stallutrustning när den gamla går sönder - av sådant man de facto behöver som vattenhinkar och sådant).
Får inte köpa godis och snacks, men får köpa frukt och "normal" mat.
Får inte köpa vin eller annat på systemet.
Får inte köpa bubbelvatten.

Får åka på ridkurser och ridtävlingar även om det verkligen inte är nödvändigt.

Just det.
Jag får köpa en väggalmanacka för 2019 också.
Och julklappar till dem som ska ha.
 
Jag är på :nailbiting: Har blivit ganska duktig på att inte shoppa sen jag flyttade till ett litet boende, men tyvärr blir inte hästinköpen begränsade av det...

Mina mål är:
- Inte köpa något innan jag märker att jag behöver det, dvs inte köpa saker för att jag tror att jag kommer att behöva det i framtiden
- Om jag verkligen behöver något, köpa begagnat om det går
- Inga villhöver köp
- Inga kläder eller skor
- Låna böcker istället för att köpa
 
suck och morr.
Bara för det så har jag i en annan tråd här sett perfekta rådet om förvaring för schabrak.
Det går ju att ha som jag har nu, men det vore eventuellt bättre att ha dem i rejäla plastlådor.
Nu har jag en del av dem i en IKEA-garderob, halvprydligt hopvikta på hyllor. Andra ligger i sadelkammaren - varav några ligger ovanpå en sadelhängare, några är i en plastväska och några ligger halvslarvigt vikta i en stor trälår som står på högkant. Provisoriskt, minst sagt.
Och så har jag ju tävlingsschabraken som är i täckesrummet...

Jag har onödigt många schabrak, som ni ser. Så schabrak behöver jag inte köpa på väldigt länge.
Eller träns eller tyglar.
Eller grimmor (men de går ju åtminstone åt med jämna mellanrum).

Edit: men nej, jag ska försöka avstå från att shoppa plastlådor.
Det är antagligen ganska enkelt, eftersom jag verkligen INTE gillar IKEA.
 
suck och morr.
Bara för det så har jag i en annan tråd här sett perfekta rådet om förvaring för schabrak.
Det går ju att ha som jag har nu, men det vore eventuellt bättre att ha dem i rejäla plastlådor.
Nu har jag en del av dem i en IKEA-garderob, halvprydligt hopvikta på hyllor. Andra ligger i sadelkammaren - varav några ligger ovanpå en sadelhängare, några är i en plastväska och några ligger halvslarvigt vikta i en stor trälår som står på högkant. Provisoriskt, minst sagt.
Och så har jag ju tävlingsschabraken som är i täckesrummet...

Jag har onödigt många schabrak, som ni ser. Så schabrak behöver jag inte köpa på väldigt länge.
Eller träns eller tyglar.
Eller grimmor (men de går ju åtminstone åt med jämna mellanrum).

Edit: men nej, jag ska försöka avstå från att shoppa plastlådor.
Det är antagligen ganska enkelt, eftersom jag verkligen INTE gillar IKEA.
Typisk villhöver-pryl!
Och ja, det verkar som att du har galet många schabrak! :D
 
Nu har jag tänkt ytterligare för att specificera mitt köpstopp:
- kläder får inte köpas. Undantag om något plagg går sönder där det inte finns ett motsvarande alternativ i garderoben redan.
- inredning får inte köpas. Inga undantag. Jag ska istället rensa ordentligt innan flytt och hoppas komma till en någorlunda minimalistisk nivå.
- köksgeråd får inte köpas. Undantag om något går sönder.
- böcker får inte köpas. Jag har ett par olästa, efter dem får jag låna.
- hudvård får inte köpas. Min akilleshäl! Samma undantag här, produkter får ersättas när de tar slut.
- mat får såklart köpas. Men max en utelunch/månad och max två utemiddagar/månad. Fokus behöver även bli bättre på att välja mer vegetariskt och efter säsong.

Det borde ju inte bli så svårt, eller vad säger ni? :D
 
Typisk villhöver-pryl!
Och ja, det verkar som att du har galet många schabrak! :D
Fast jag har 16 hästar också.
Och jo, typisk "villhöver" och kommer sannolikt inte att inskaffas eftersom mitt icke-system fungerar idag och jag är för lat för att åka till IKEA. Ser framför mig hur plågsamt det vore att åka dit bort och tvingas trava igenom i stort sett hela IKEA för att hitta det jag vill ha.
Så den "villhöver"detaljen kommer jag inte ens att ha svårt att motstå i verkligheten.
 
Jag är på! Är också less på konsumtionshetsen och behöver spara pengar. Jag tänker åtminstone fram till året är slut. Jag hoppas kunna bli bättre på att stå emot frestelser som "åh, tänk vad fin den här skulle kunna vara där eller där..." och mer sålla bort allt skit jag inte behöver och istället köpa få men bra grejer av kvalitet som håller.

Jag var faktiskt riktigt duktig häromdagen när jag stod emot frestelsen att köpa sällskapsspel och istället tänkte att de kan jag önska mig i julklapp hellre. Då spar jag pengar och släkten blir glad när önskelistan består av konkreta grejer.

Efter jul blir det nog svårare dock, när det förhoppningsvis börja är närma sig bebisankomst... Men vi kommer inte ha RÅD att köpa allt skit jag råkar komma över på nätet som man råkar "måste ha" till en bebis just för stunden, så jag hoppas jag blivit duktigare på att göra bra, planerade inköp då och stå emot allt annat tjafs.

Jag funderar på en regel, att om jag känner att jag måste ha något, så måste jag vänta tio dagar och se om jag fortfarande tycker att det är en lika bra idé fortfarande. Jag tänker att det kan vara bra mot att jag har en tendens att snöa in på grejer som känns livsviktiga... I typ tre dagar.
 
och jag måste bryta mitt köpstopp, bara för dagen, då jag verkligen måste ha en väckarklocka. Jag är utan mobil nu i tre dagar och därmed utan möjlighet till väckning då jag inte har något annat med sådan funktion. Det känns inte bra, än mindre då det bara är för tre gånger...
 
Jag är på! Är också less på konsumtionshetsen och behöver spara pengar. Jag tänker åtminstone fram till året är slut. Jag hoppas kunna bli bättre på att stå emot frestelser som "åh, tänk vad fin den här skulle kunna vara där eller där..." och mer sålla bort allt skit jag inte behöver och istället köpa få men bra grejer av kvalitet som håller.

Jag var faktiskt riktigt duktig häromdagen när jag stod emot frestelsen att köpa sällskapsspel och istället tänkte att de kan jag önska mig i julklapp hellre. Då spar jag pengar och släkten blir glad när önskelistan består av konkreta grejer.

Efter jul blir det nog svårare dock, när det förhoppningsvis börja är närma sig bebisankomst... Men vi kommer inte ha RÅD att köpa allt skit jag råkar komma över på nätet som man råkar "måste ha" till en bebis just för stunden, så jag hoppas jag blivit duktigare på att göra bra, planerade inköp då och stå emot allt annat tjafs.

Jag funderar på en regel, att om jag känner att jag måste ha något, så måste jag vänta tio dagar och se om jag fortfarande tycker att det är en lika bra idé fortfarande. Jag tänker att det kan vara bra mot att jag har en tendens att snöa in på grejer som känns livsviktiga... I typ tre dagar.

Tycker du tänker smart.
Själv "behöver" jag två tidtagarur. Och det är nog inte "villhöver" utan de behövs för tävlingar i maratonkörning, som jag tänker göra nästa år.
Och ett behövs för en tävling som ska anordnas hemma i slutet av oktober. Så tidtagarur vore antingen praktiska att önska i julklapp (det gjorde jag julen -17 också men ingen verkade tycka att tidtagarur var roligt att köpa i julklapp till mig) eller så får de hamna i "undantag från köpstopp".

att fundera ett tag och inte spontanköpa är nog egentligen den allra bästa strategin. Och att då fundera på "behöver jag verkligen XXX" och inte "vill jag verkligen ha XXX" eftersom alla "vill ha" inte heller går över särskilt fort.
 
Tycker du tänker smart.
Själv "behöver" jag två tidtagarur. Och det är nog inte "villhöver" utan de behövs för tävlingar i maratonkörning, som jag tänker göra nästa år.
Och ett behövs för en tävling som ska anordnas hemma i slutet av oktober. Så tidtagarur vore antingen praktiska att önska i julklapp (det gjorde jag julen -17 också men ingen verkade tycka att tidtagarur var roligt att köpa i julklapp till mig) eller så får de hamna i "undantag från köpstopp".

att fundera ett tag och inte spontanköpa är nog egentligen den allra bästa strategin. Och att då fundera på "behöver jag verkligen XXX" och inte "vill jag verkligen ha XXX" eftersom alla "vill ha" inte heller går över särskilt fort.

Å, gjorde samma förra julen jag med, önskade mig något superbra och användbart (kommer inte ihåg vad just nu) men det var tydligen alldeles för tråkigt att ge i julklapp så det blev jag utan. :grin: Blev dock flera prylar rikare som jag aldrig använt! :D

Sant, jag är ganska duktig på att övertala mig själv om att jag behöver grejer, trots att det nog mest är så att jag bara vill ha dem...
 
Köpstopp... njae, så långt vill jag inte gå. Men jag fortsätter att kanalisera mina prylköp via Blocket, det är ett vinnande koncept. Och Tradera i förekommande fall. Har en 1-to-1 drive just nu, där jag inte köper nån ny pryl med mindre än att jag säljer en annan. :)
 
Köpstopp... njae, så långt vill jag inte gå. Men jag fortsätter att kanalisera mina prylköp via Blocket, det är ett vinnande koncept. Och Tradera i förekommande fall. Har en 1-to-1 drive just nu, där jag inte köper nån ny pryl med mindre än att jag säljer en annan. :)
Det är inte så dumt tänkt det heller.
 
Satan.. åkte dit direkt

Jättefina goda kastanjcampionjoner till extra pris. Jag har inte planerat någon maträtt med champinjoner i. Nu måste hela veckomatsedeln kastas om pga av ETT enda onödigt köp bara för att jag ville ha

fast det var ju mat i alla fall. Även om jag vid senaste inskaffandet av just champinjoner gick ut i grannens ko-hage och plockade en kasse. Och där finns mer att hämta - dock inte idag i ösregnet.

Eftersom det regnar idag, ska jag åka förbi konsum och handla.
Mat.
De har extrapris på kycklingfilé, bra att kunna laga mat av till helgen. Dessutom relativt lågt pris på "små citrus", plommon och ananas.
Frukt får jag ju köpa... och kanske jag rent av skulle slå på stort så jag kan göra fruktsallad.
 
Jag är på! Har redan haft köpstopp mer eller mindre hela året pga renoveringskatastrof. Mina impulsköp är nog obefintliga, kollar upp nästan alla köp och jämför. Mitt redan ganska slimmade matkonto slimmas ytterligare. Sugen på att förnya garderoben lite då jag slängt mer kläder än jag köpt. Men får vänta.
Köper enbart julklapp till ett par barn.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 495
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 031
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 352
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp