Bukefalos 28 år!

Köpt begagnad sadel

Anna_lkpg

Trådstartare
Hej
Har köpt en begagnad sadel genom ett företag som säljer begagnade sadlar. På deras sida står det om sadlen att stoppningen är ok och att den är i bra skick. Nu när den har kommit hem så kollade jag igenom sadeln först och ser att bossorna är rejält ojämna/sneda. den ena är mkt plattare än den andra. Jag kontaktar företaget och säger som det är att stoppningen inte är ok. De säger att de alltid rekommenderar att man ska stoppa om en begagnad sadel för att man får dessa ojämnheter med köpet när man köper begagnat. Stämmer detta att stoppningen enligt hemsidan ska vara ok och att man därmed helt enkelt får ta att bossorna är rejält ojämna. Jag personligen tycker det borde stått att den var ojämn och behövde stoppas om, för det kostar ju mer pengar att stoppa om den direkt än om den varit ok ett tag i alla fall. Och med detta menar jag att den är jämn i stoppningen. Vad har ni för synpunkter om detta? är det jag som tänker helt fel?
 
Sv: Köpt begagnad sadel

Tja, det borde väl visserligen ha stått att stoppningen var ojämn, men ok för mig brukar inte vara mer än att det finns stoppning i sadeln typ.
Däremot kan jag hålla med om att man bör stoppa om en beggad sadel efter sin egen häst, men samtidigt så borde det väl gå att reklamera.
Sadeln är i behov av omstoppning, vilket eg betyder att den inte är ok.
Dock så när folk skriver att stoppningen är ok, så betyder det oftast att det finns stoppning i sadeln kvar med att det är lite/ojämt etc.
 
Sv: Köpt begagnad sadel

Står det att stoppningen är OK förutsätter jag att den är jämn och fortfarande med viss stuns. D v s inte behöver åtgärdas omgående. Jag hade absolut reklamerat.
 
Sv: Köpt begagnad sadel

Står det att sadeln är ok i stoppningen och i bra skick så skulle jag tänka som du, dvs att den inte är i behov av omstoppning. Ok = bra, duglig.
Det är falsk marknadsföring, reklamera!
Eller gör upp med firman att dom får betala omstoppning så att den är ok.
 
Sv: Köpt begagnad sadel

Står det att stoppningen är bra/okej så skall den vara jämn och fin, inte knölig eller hård.

Skicka tillbaka eller kräv att de bekostar omstoppning.
 

Liknande trådar

Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 231
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 703
Utrustning Har någon erfarenhet av horse saver sadlarna? Försöker sälja min nästan helt nya (dressyr modell). Har hört blandade tankar om dessa...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 253
Senast: Megapixel
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 410
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp