Köpt häst med fel papper.

Rumpnissen

Trådstartare
Det häller gäller en bekant och inte mig själv. Jag skriver av ren nyfikenhet och inte för att min bekanta har planer på att driva det vidare...

Hästen köptes för 1½ år sedan. Det är en gamal ponny som tidigre gått på ridskola. Hästen köptes av en privatperson som inte har så stor erfarenhet av hästar och såldes av en företagare. Hästen utgavs för att vara renrasig new forest. Pass följde så klart hästen.

När hästen kom hem reagerade vi på att det inte alls såg ut som en NF. Vid besök hos tandtekniker sa han att hästen såg ut att vara betydligt äldre (på tänderna) än vad som står i passet. Ägaren blev nyfiken och skickade in en DNA-analys. svaret har nu kommit och hästen är inte alls den häst som uppges i passet.

Om nu ägaren skulle vilja driva detta vidare, alltså låta köpet gå tillbaka. Hur stor chans har hon? Hon har haft kontakt med säljaren och denne har inga planer på att låta köpet gå tillbaka frivlligt.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Nu är jag ju inte jurist men jag tror nog att köparen skulle ha ganska stor chans att få köpet hävt. Säljaren har ju ljugit, eller hur. Och vad säger säljaren om att ponnyn har en annan ponnys pass?
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Som jag fattat det så har han bara sagt att de papper han fick med hästen när han köpte den var de som låg till grund för passet och ingenting han kan hjälpa.

Jag tycker dock det är konstigt för när man skaffade pass var man ju tvungen att göra ID-kontroll och hästens tecken stämmer inte heller fullt men det KAN ha att göra med att hon blivit äldre och därmed mer vitt....
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Jo men han i sin tur kan ju ha köpt hästen och fått med papprena.

Min shetlandsponny sa dom var 14 men hon var 10 nu när vi gjorde pass.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Det behöver inte vara osant, vår ponny fick också några år avhyvlade när vi skaffade pass, de mognar sent (även tänderna) och han blev fem år yngre än vi visste att han var eftersom åldern inte kunde styrkas på annat sätt än just tänderna. Men vi vet ju att han är 20 år och inte 15 år.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Men ägaren har ju skickat in en DNA anlys som även visar att det är fel häst ?

Och med det som styrker att det är fel häst torde man kunna reklamera hästen ? Alt prisavdrag eller kostnadsersättning för nytt pass eller dyligt ?

Nu var det väll inte ägarens tanke men det torde gå ?

Kanske skulle skrivit *KL*

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt häst med fel papper.

Det är ju det jag funderar över. För säljaren hävdar ju att de var papperna han fick med när han köpte ponnyn som låg till grund för passet (vore ju korkat att hävda någonting annat). Men hästen är ju ändå inte den som den har utgetts för att vara.

Det finns dessutom en ganska lång historia bakom. När de skulle titta på ponnyn hittade de två annonser med samma bild. En där det stod ett namn och korsningsponny, på en annan sida stod det ett annat namn och new forest. Jag vet inte om de ifrågasatte detta vid köpet och det är ju dessutom svårt att bevisa i efterhand.

Jag tror inte ägarna kommer göra något. Men jag är nyfiken på hur mycket man "kan komma undan med" som säljare.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Om det nu gått 1½ år sedan affären, så skulle jag inte tro att det går att häva. Reklammationer ska man göra hyfsat tidigt.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Nja, i det här fallet är jag helt övertygad om att ts kompis fått rätt om denne orkat tröska igenom alla instanser för reklamation av hästen. Det är ju solklart en annan häst än den som det finns papper på, och det är ju faktiskt rent bedrägeri. Dessutom måste de ju nu lägga ut pengar på utredning och se till att få papper på den hästen de faktiskt har.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Hade det varit en yngre häst och ett sto så skulle jag tagit upp striden mot säljaren men eftersom dessa människor har köpt hästen som individ och inte stamtavlan så skulle jag inte bry mig om att tjafsa. Ärligt talat, hästen blir inte mer användbar för att den får rätt stam i passet. Om hästens tecken o färg stämmer överrens med passet så spelar det knappast någon större roll för omgivningen. Det låter inte som om ponnyn är tillräckligt ung för att tävla i högre nivåer där föräldrarna kan få några avelspoäng tillgodo.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Jag måste bara fråga.. Har de haft hästen i 1 ½ år utan att vara missnöjda? Varför ska man då klaga nu? Om det är en ponny brukar ju där också vara ett litet barn inblandat, låt inte denne lida för ett fjuttigt pappers skull. Om ponnyn fyllt sin funktion så är väl allt frid och fröjd? Det viktigaste är ju att ryttaren och hästen passar ihop. Att göra ett nytt pass kostar inte så förfärligt mkt i "hästpengar" mätt.

Hade stammen och åldern m.m. påverkat användningsområdet, t.ex. avelssto eller liknande så hade jag kanske reagerat men inte annars.

Jag har FULL förståelse för dilemmat och tycker att det är för jävligt! Men riv inte upp himmel och jord för ett papper som är felaktigt.

Detta kanske var lite OT men det är min åsikt. Vissa saker är rena antaganden och stämmer inte dessa så får du rätta mig :D

Mvh Jate Volim
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Jag ahr varit i nästan samma sits som Ts kompis.
Jag köpte ett 3 årigt sto, för avel och ridning. Ett diplomsto med en stam som tilltalade mig mkt. Hästen i sig var och är mitt drömsto.

I passet stod det fel färg (isabell) och när jag skickade in det för färgändring (gulbrun) så fick jag tillbaka från rasföreningen att hon inte kunde vara gulbrun med dessa föräldrar. det togs DNA prover på henne mot förädrarna för det visade sig att det funnits en gulbrun hingst av annan ras på stationen det året mitt sto tillverkades.
Under tiden som det tog att få DNA svaret så hann jag tänka ganska mkt. Något som jag definitivt var säker på var att jag aldrig skulle lämna tillbaka mitt sto. HON var ju fortfarande samma häst som jag köpt, även om avelsbiten skulle gå åt skogen.

Nu visade det sig att det var rätt föräldrar och hon är numera gulbrun i passet (sen om hon kanske är brun bryr jag mig inte om)
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Vid en ID-kontroll så blir det rätt tråkigt. Och om hästen slaktas. Och om den behandlas.

Självklart ska man ha rätt papper på sin häst.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Min kompis har varit i ungefär samma sits.
Hon köpte en Sv. ridponny av försäljare (inte stor), var ca 4 år sedan, utan pass. När hon skulle fixa pass med hästens sifforor fick hon svar tillbaka att det redan fanns en sån ponny med ett annat namn. Visade sig att hennes ponny hade blivit såld på till en liten tjej, vars pappa sålt hästen vidare utan tjejens vetskap. Det var alltså samma ponny, fast den fått två olika namn.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Vid en ID-kontroll så blir det rätt tråkigt. Och om hästen slaktas. Och om den behandlas.

Självklart ska man ha rätt papper på sin häst.

Inte om det är rätt häst i ritad i passet, fel stam behöver inte synas på hästen. Speciellt om det är en ponnyliknande ponny. Det måste varit rätt tecken i ritat i TS kompis häst, eftersom de inte har reagerat på 1 ½ år.

Jag måste ärligt erkänna att ingen veterinär har någonsin tittat på mina hästars pass vid behandling och ingen av killarna från nödslakt har heller tittat på passen vid avlivning på hemmaplan. SÅÅÅÅ jag tror inte att man behöver vara orolig för den biten ang denna ponnyn. Det finns många ponnier som inte är så speciellt rastypiska.

Nu hoppas jag att alla förstår att jag inte tycker att det är okej att säljare kommer undan med sådana här saker i vanliga fall men , en gammal häst som levt med sitt pass ett antal år klarar säkert av att vara ett barns älsklingsponny, bli behandlad och slaktad utan att riva upp himmel o jord för att få tag på rätt föräldrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt häst med fel papper.

Jag håller med dig.

Jag gjorde helt nytt på min shettis, kostade 1075:- för att vara exakt. Då kan man kanske göra så att säljaren betalar denna summa.


KL

Men hur kommer det sig att det gått 1½ år innan någon upptäckte det hela??
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Jag måste bara fråga.. Har de haft hästen i 1 ½ år utan att vara missnöjda? Varför ska man då klaga nu? Om det är en ponny brukar ju där också vara ett litet barn inblandat, låt inte denne lida för ett fjuttigt pappers skull. Om ponnyn fyllt sin funktion så är väl allt frid och fröjd? Det viktigaste är ju att ryttaren och hästen passar ihop. Att göra ett nytt pass kostar inte så förfärligt mkt i "hästpengar" mätt.
Det är ju så att om man har köpt en häst med stam så är det ju inte så kul att sen stå med helt okänd stam, förmodligen har man ju fått betala mer.
Jag har själv varit med om en liknande situation.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Jo, det är jag med på och helt klart är det en jättetrist situation. Det jag menade på var att om det rör sig om en häst utan ngt större avelsvärde och som är tilltänkt ngt helt annat (t.ex. en barnponny) så kanske det kan kvitta ifall stammen är okänd. Allt beror ju på hur mkt man betalat vs. vad hästen är värd. Men samtidigt har man köpt en häst för säg 50 000;- och haft kul med den i 1 ½ år så kan man tycka att hästen ändå levt upp till förväntningarna?

Har man å andra sidan tänkt avla på hästen är ju diskussionen en helt annan.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Precis jag förstår din tanke också.
Men tycker ändå att man bör ha ekonomisk kompensation
för att den förmodligen inte är värd lika mycket som man gett.
Fast man ska orka processa om det också.
Vilket jag själv inte klarade/orkade att ta tag i.
(Pga egen sjukdom)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 803
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 996
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp