Köpt häst med fel papper.

Sv: Köpt häst med fel papper.

Allt beror ju lite på vad det är för häst och hur gammal den är.

Ska man ställa ut hästen eller avla på den är det viktigt att stammen etc är rätt i passet.

Rör det sig om en häst man tävlar är det mindre viktigt ifall det är en valack.

Rör det sig om en häst som man bara har för rent nöjes skull och sådär så har det hela absolut ingen betydelse.

Misstänker man att hästen tex är stulen bör man dock försöka hitta rätt stam och spåra bakåt vart hästen varit innan.
 
Sv: Köpt häst med fel papper.

Den här diskussionen handlar inte om vad ägarna ska göra. Som jag redan skrivit så tror inte jag att de kommer göra något åt det.

Utan det handlar om det rent juridiska. Hur stor chans är det att få rätt och vad har säljaren för ansvar att se till att hästen är den individ som det står på papperna, oavsett ålder, kön, ras och användningsområde.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 803
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 993
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp