Köpt hane med avelsrätt!?!

B

Bamsemums

Lite fundersam!?!:confused:
Har köpt en hundvalp (hane) för hela 14000 kr och erlagt full betalning. Sen ber uppfödaren mig att skriva på ett avtal som ger uppfödaren rätt att "låna" min hane max 2 ggr/år för parning med sina tikar.
Har försökt att hitta information på nätet men icke sa nicke, helt omöjligt.
Vad jag förstår kan man inte både ha kakan kvar och att äta den... ska jag be om pengar tillbaka eller??? Avtalet är skrivet på ett vanligt A4-papper, med datum och våra signaturer...
Tacksam för svar!:o
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Kan inget om avel men uppfödaren får väl lägga peng som alla andra som har avelshanar. En summa vid parning och en summa vid levande valp.

Ser nu att det står "låna". Märkligt. Jag skulle inte låta min hund para gratis. Hade jag lagt ner arbete på att meritera mm så skulle det kosta även om det var uppfödaren, den om nån borde ju veta att det kostar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag tyckte oxå det verkade lite märkligt, om jag ställer ut och donar och tävlar... ska jag inte kunna få "betalt" för min tid. Uppfödaren ville gärna ha möjlighet, men då kan jag i såna fall kanske ta mindre betalt el nåt liknande... men inkte bara låna ut helt gratis... förstod det som att det inte är tillåtet enl SKK.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

När vi köpte vår hund fick vi välja mellan att betala fullpris för honom eller att uppfödaren hade rätt att ta en kull efter honom, och då betala ett lägre pris.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Kontakta SKK och hör med dem.

Min erfarenhet är att man inte får skriva några tilläggsavtal alls utöver deras vanliga standardavtal som finns att beställa eller ladda hem på hemsidan!

/Swat
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag tyckte oxå det verkade lite märkligt, om jag ställer ut och donar och tävlar... ska jag inte kunna få "betalt" för min tid. Uppfödaren ville gärna ha möjlighet, men då kan jag i såna fall kanske ta mindre betalt el nåt liknande... men inkte bara låna ut helt gratis... förstod det som att det inte är tillåtet enl SKK.

Jodå det är helt ok att överlåta en hund med bibehållen avelsrätt men man måste ju följa skk regler. - att vid överlåtelse av tik eller hanhund
med bibehållen avelsrätt alltid upprätta avtal med avtalsvillkor som är fastställda av SKK och sådana avtal finns att köpa hos SKK.

Låter dock som att ni inte brytt er om att använda skk köpeavtal överhuvud taget och då kan man ju undra vad det är för en uppfödare...Är hunden renrasig, Är det en seriös uppfödare? Medlem i SKK? I
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Det är ett köpeavtal från SKK men själva "avelsrätts-avtalet" är skrivet på en vanligt A4-papper. Det är en renrasig hund.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Ja det är ju det bästa.

En bekant till mig köpte hund med avelsrätt och den uppfödaren har lagt till massor själv utan att SKK har godkänt det. De är längesen uppfödaren anmäldes till SKK för en massa grejor och än har inget hänt :(
Och då är det en massa hot i mm i bagaget. Det är massor av knasiga saker tex. de betalar hälften av försäkringsavg. men kan inte utnyttja den om det skulle hända något, uppfödaren vägrar ge dem aktulla papper. De får inte röntga hunden och flera syskon har D. De får inte åka med hunden till vetten om inte uppfödaren gått med på det. De upptäckte det när hunden fick klåda och det misstänktes demodex. Om de inte gör som uppfödaren säger så hotas det med att den ska hämta hunden osv. Bekanten vågar inte göra så mycket för den är rädd för att hunden ska hämtas.

Denna uppfödare har varit med i tidningen SKK och då prisats för sin avel men baksidan är en helt annan. Och det är fler som har råkat illa ut men ingen vågar göra något.
Det är lätt att bli "lurad" när man inte vet hur det ska vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

varför skrev du under pappret då?
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Har du väl skrivit på så får du stå ditt kast. Har svårt att tro att du kan kräva tillbaka pengar i efterhand.

Man kan sälja hundar med bibehållen avelsrätt, utan att SKK har en åsikt om det, men det ska då ske enligt deras villkor. Säljaren till min kull har rätt till två kullar, men aldrig att jag skulle skriva på ett avtal om två kullar per år och dessutom betala pengar för hunden. Snarare borde ni fått hunden gratis då ni egentligen är fodervärdar.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Enl vad jag vet så gäller inga sidavtal om man är medlem i SKK. O 2 parningar/ år samt att du betalat 14000kr för din hund är hutlöst. Om man har en hund på foder så "får" man hunden gratis o uppfödaren har rätt till 5 parningar tills hunden är 7 år.

Ta kontakt med SKK o hör med dom. Kan nästan garantera att uppfödaren kommer att få en tillsägelse o att avtalet ej är giltigt.

Tyvärr är det nog så att uppfödaren kommer att bli galen. Du kanske skulle prata med henne först o förklara att du hört att det inte är giltigt. Om hon protesterar så säg att du kommer ringa SKK för att höra med dom.

Berätta hur det går för detta är intressant o kan hjälpa andra som är godtrogna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Var någonstans står att uppfödaren på helfoder har rätt till fem parningar upp till 6 år? På SKK:s fodervärdsavtal står inget om antalet parningar utan dett fpr man fylla i själv. Dock är det max 7 års ålder som är satt.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag äger min tik fullt ut, men uppfödaren har bibehållen avelsrätt på en kull.

Jag betalade fullpris och tiken är således min, skulle det bli aktuellt med en kull får jag ersättning av uppfödare.

Menar avtalet att du skulle låna ut din hund till uppfödaren och inte motta någon form av ersättning men du har ändå betalt fullt pris?
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

7 år och ingen spesifik begränsning på parningar gäller med hane vid helfodervärds avtal, antal får man fylla i själv.

TS.

Ring till SKk, du ska inte behöva betala fullpris OCH låna ut din hund.
Du ska få tillbaka minst halva köpesumman om hon nu ska använda honom så pass... Och se till att ett riktigt avtal skrivs, kan knappast tro att ert är giltligt..
(Så imprincip, har du köpekvitto kan du riva den handskrivna lappen och glömma att låna ut honom)
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Fiffi1;12706216 En bekant till mig köpte hund med avelsrätt och den uppfödaren har lagt till massor själv utan att SKK har godkänt det. De är längesen uppfödaren anmäldes till SKK för en massa grejor och än har inget hänt :( Och då är det en massa hot i mm i bagaget. Det är massor av knasiga saker tex. de betalar hälften av försäkringsavg. men kan inte utnyttja den om det skulle hända något skrev:
Varför inte skaffa en egen försäkring på hunden då? Klart uppfödaren inte vill ha hunden röntgad om kullsyskonen har D - ju fler D:n desto sämre uppfödarresultat. Bättre att mörka....
Ta hunden till vetten finns det inte en människa som skulle kunna hindra mig ifrån att göra. Det behöver väl inte uppfödaren ens få reda på?
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Tog visst lång tid på mig och svara, men vi sa ju iaf samma sak. :D
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag tror man måste reda ut ett och annat här...

Har du köpt hunden och har ett underskrivet köpeavtal från SKK, så är det din hund. Har uppfödaren i efterhand begärt att få det andra, hemsnickrade, avtalet underskrivet? Då har du ingen som helst anledning att skriva på! Vill uppfödaren låna din hund till sina tikar, så får hon göra precis som alla andra, fråga och betala parningsavgift. Vill du inte ställa upp med din hanne så gör du inte det!
Uppfödaren har ingen rätt att komma med hemsnickrade avtal, om hon vill garantera sig om att använda din hund i avel skulle hon ha skrivit ett fodervärdsavtal.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Eller ett köpeavtal men med bibehållen avelsrätt..

TS:

Pumah förklarade kort och bra hur det fungerar :)
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Så här står det på SKK:

Det nya avtalet Köpeavtal med bibehållen avelsrätt har ytterligare en ny punkt på baksidan: Vederlag i form av valpkull. Detta avtal ska ersätta egenhändigt skrivna så kallade halvfoderavtal där säljaren behåller en viss avelsrätt och köparen erlägger en något reducerad köpeskilling. Med detta enhetligt avtal ska antalet tvister förhoppningsvis minska och handläggningen av dessa underlättas. Det nya avtalet innebär samtidigt att det vanliga köpeavtalet inte kan användas om säljaren vill ha bibehållen avelsrätt.
(Det kursiva är markerat av mig)
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Precis.

Så om jag förstår SKK rätt så är Bamsebums "avelsrättsavtal" inte "godkänt", dom har ju vad jag förstått redan skrivit på ett vanlig köpeavtal och då är ju hunden TS.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag har en hanhund som jag köpt med ett "köpeavtal med bibehållen avelsrätt" och undrar om parning av tik avser endast uppfödarens...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Stina40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp