Köpt hane med avelsrätt!?!

Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Fast det var ju inte så lite fult av uppfödaren att kasta fram det här papperet strax efter att köpeavtalet var skrivet och sedan sitta och hävda att det var fullt normalt att göra så.

Syftar inte bara på Ts fall utan andra som man läser om här också MEN
näh det låter inte klokt alls. Såg inte att vi fick nå svar på att pappret kom efteråt. Trodde hon skrev det samtidigt som köpeavtalet.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

*kl* Jag funderar på vad händer om man inte upplåter sin hanne i sådant här läge när man har betalat fullt pris för hunden redan?
Jag kan ju tänka mig att har man betalat halva priset (fodervärd) så blir utfallet att man får betala resterande av summan om man skulle undlåta en parnig så men när hunden redan är fullt betalt för?
Blir det som med köpekontrakt där det står att djuret inte får säljas vidare utan skall till baka till gamla ägaren men som i praktiken inte betyder något om man inte har satt upp vad för regler (kommer inte på bättre ord just nu) som skall gälla om man går emot kontraktet i fråga.
Om någon förstår vad jag menar :laugh:
Annars får jag väl försöka rita och berätta bättre i morgon :p
Vad tror ni?
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Hej allihopa!
Nu har jag pratat med uppfödaren som fortfarande hävdar att det är normalt. Men uppf vill inte bråka så vi skulle träffas och riva avtalet. :D

Ledsen att jag inte var så smart! Nästa gång ska jag göra rätt från början! ;)
Fast jag vill inte gärna tro att någon skulle lura mig! Speciellt inte någon som jag kommer att ha kontakt med en lång tid framöver.

Tack ännu en gång för alla svar! :bow:
Nu ska jag ut och njuta av det underbara vädret! Och min lilla söta hundvalp!:banana:



Hävdar hon fortfarande att det är normalt så säg du pratat med andra uppfödare och de säger motsatsen.
Att man betalar absolut inte fullt pris och sen skriver egna avtal att man ska få låna hunden i avel.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Hävdar hon fortfarande att det är normalt så säg du pratat med andra uppfödare och de säger motsatsen.
Att man betalar absolut inte fullt pris och sen skriver egna avtal att man ska få låna hunden i avel.

Jag ska ta upp det när jag träffar uppfödaren. Vill ju veta om de andra köparna också fått detta avtal. Men det lät inte som det eftersom alla tycker att min hane är den bästa... förstår inte hur han kunde vara kvar så länge.

Skriver mer längre fram när jag fått rivet papper samt vad uppfödaren sagt.

Trevlig helg!
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Hej alla nyfikna!
Nu äntligen har jag fått pappret hemskickat så nu har jag rivit det!
Så nu ska vi ut på lite inoff utställningar de närmaste veckorna och se om det är en champinjon jag fått tag på eller inte!
Ha en bra dag och än en gång stort tack för alla inlägg!
Kram från mig
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Så nu ska vi ut på lite inoff utställningar de närmaste veckorna och se om det är en champinjon jag fått tag på eller inte!


Vad skönt att det gått bra! Men jag hoppas verkligen inte att det är en champinjon du fått, utan en Champion!

(förlåt, var bara tvungen, sitter hemma sjuk o har lite tråkigt..:bump:)
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

du vet väl att fast de går bra på inoff utställningar innebär de ju inte att hunden är perfekt.. det är ju inga resultat du får tillgodose heller men de kanske du redan visste...

lycka till med hunden
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Klart att jag vet att det inte är en champinjon!!!:rofl:

Vi ska börja med några inoff utst eftersom han är så liten än, blir snart 4 månader. Ser dem bara som lite träning... inför de större som inte blir förräns till våren. Kan behöva lite träning... det är ju några år sen jag ställde.:o

Vi ska till Täby på söndag. Håll tummarna! :banana:
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Du får väl sälja din hund till en bekant och sedan köpa tillbaka.
Det första kontraktet med uppfödaren bör ju falla i och med att hunden är såld. :confused:
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Du får väl sälja din hund till en bekant och sedan köpa tillbaka.
Det första kontraktet med uppfödaren bör ju falla i och med att hunden är såld. :confused:
Har du läst överhuvudtaget läst tråden??:confused: Då borde du i så fall veta att problemet är löst...
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Uppenbarligen inte. ;)

Frågan kvarstår dock.
Säg att uppfödaren stått fast vid detta.
Kan man sälja vidare och köpa tillbaka för att komma runt avtalet?
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Givetvis inte, eftersom du inte äger hela hunden fullt ut.

Eller; kan kan man, men då bryter du mot avtalet och det lär knappast passera vare sig obemärkt eller trevligt..
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Så man kan inte sälja hunden vidare om man ingått ett sådant avtal?

Även om man är den registrerade ägaren i Skk.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Givetvis inte, eftersom du inte äger hela hunden fullt ut.

Eller; kan kan man, men då bryter du mot avtalet och det lär knappast passera vare sig obemärkt eller trevligt..

Det är inte som med häst då, att det behöver skrivas in en påföljd i avtalet för att ett kontraktbrott skall kunna straffas?
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Vem som är inskriven ägare på skk (eller sjv med för den delen) är inte vatten värd ur juridisk synvinkel. Det är kontraktet som gäller,

Som jag skrev: visst kan man sälja, men det lär inte passera obemärkt eller trevligt.

Jag pratar alltså inte om något som har med pengar att göra, vilket jag antar du menar med att "straffas".
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Om det inte finns något skrivet på A4 pappret som begränsar försäljning så kan det säkert inte hända någonting.
Med tanke på vad uppfödaren uppges ha sagt hade det nog varit bra om det här ärendet gått direkt till SKKs diciplinnämnd som en varning till andra oseriösa uppfödare, samtidigt hoppas jag att folk får sig en varning o inte skriver på saker som på något sätt begränsar äganderätten.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Tror du en oseriös uppfödare (endast sådana försöker lura valpköparna) låter dylikt avtalsbrott glatt passera utan några som helst reaktioner :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag har en hanhund som jag köpt med ett "köpeavtal med bibehållen avelsrätt" och undrar om parning av tik avser endast uppfödarens...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Stina40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Köpa hus
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp