Köpt hane med avelsrätt!?!

Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

har du skrivit på "avtalet" som var skrivet på ett vanligt A4-blad?'

Vad står det i de avtalet förutom att du binder dig till att låna ut din hane 2ggr/år till uppfödaren? står de något mera?

Jag skulle aldrig skriva på ett sådant avtal om de nu inte var så att hunden köptes på foder och att parningarna är begränsade. Då ska ju man inte betala fullt för hunden heller.

Har du skrivit på avtalet tror jag du binder dig att du måste hålla din hund fertil. Dvs du får inte kastrera han om du så skulle vilja,,,

prata med skk och fråga om råd vad du ska göra om du nu skrivit på detta skretna tilläggsavtal..
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Men SKK godkänner ju inte egensnickrade avtal på sidan av köpeavtalet, är uppfödaren SKK ansluten och vill föda upp inom SKKs ramar så gäller det ju att hålla sig till SKKs regler.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Kruxet är ju att det faktiskt rör sig om 2 olika (fristående från varandra) avtal och inte om ett tilläggsavtal till skk's kontrakt, som jag tolkar det.

Ett mkt fult sätt/försök att krångla sig runt skk's regelverk :mad:

Tyvärr kan det ju bli så att ts är bunden (rent juridiskt sett) till det avtal h*n frivilligen skrivit under :crazy:

Hur som, så är mitt tips att anmäla uppfödaren till disciplinnämnden!
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

nu spånar ja lite..

men om uppfödaren (näringsidkare) köper av en privatperson (konsument) får man inte skriva ett sådant avtal som konsumenten skulle förlora på eftersom konsumentlagen är tvingenade,,, men om konsumenten (i detta fall TS) skriver på ett avtal att hanen ska användas i avel till uppfödarens tikar blir väl TS en näringsidgare eftersom målet är ju att använda hunden i avel (enligt de skrivna avtalet) och då gäller ju köplagen. I köplagen får man avtala bort vissa villkor osv (som oftast gör på ett separat papper)... I detta fall (om TS skrivit på avtalet) att binda sig att låta sin hane para uppfödaren tikar 2ggr/år.

men jag kanske svamlar...:crazy:
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Juridiskt bindande ja, men jag är tveksam om SKK är nöjda med upplägget ?

Alltså TS skulle ju aldrig ha skrivit på avtalet utan att kontrollera hur det fungerar innan, men om h*n vänder sig till SKK så kanske det går att lösa så att alla blir nöjda?!
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Skk kommer garanterat INTE att vara nöjda med denna uppfödares avtal, men vad det blir av det hela vet jag inte riktigt, men någon form av reprimand lär de bli!
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

ojsan vilket dåligt avtal du skrivit på. I teorin kan du ha betalat många gånger 14000kr om man tänker på ersättningarna du egentligen borde få för parningarna.

Exakt hur är det formulerat? Kanske kan man få det till att hon får låna honom, mot normal ersättning
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Det kändes inte rätt att skriva på! :( Men eftersom uppfödaren hävdade att det är ett standardförfarande, så skrev jag på. Tyvärr mitt misstag eftersom jag inte var tillräckligt påläst.:crazy:
Jag ifrågasatte avtalet och tyckte det var lite märkligt att jag ska betala fullt pris och sedan inte få någon ersättning vid parning. Men enligt uppfödaren gör man så här om det inte är säkert att h*n ska använda min hund i aveln.
Synd att jag har så svårt att säga nej!:o

Står inget mer förutom hundens namn och regnr. samt mitt och uppfödarens namn, och datum.

Jag ska kontakta SKK imorgon och sedan uppfödaren, vi kanske kan komma överens om att riva lappen?!? :idea:
Återkommer när jag fått mer information och vad uppfödaren sagt, och vad vi slutligen kommit överens om.

Tack snälla för alla svar!:D
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag skulle nog kontakt uppfödaren först o tala om att jag tänker ringa skk o prata med dom. Troligen så kommer uppfödaren då att gå med på att riva lappen då det absolut inte är så det brukar gå till.

Ang lappen kräv att få den där hon skriver på att den inte gäller så hon inte säger att den är riven o tar fram den senare när hon ev vill ha en parning.

En annan sak. Om nu uppfödaren vill ha hunden till parning så är det inget som säger att hon inte skulle få det men hon ska betala för det.

Skrev hon men vet ej om det är så eller om det är en han.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Har du väl skrivit på så får du stå ditt kast. Har svårt att tro att du kan kräva tillbaka pengar i efterhand.

Man kan sälja hundar med bibehållen avelsrätt, utan att SKK har en åsikt om det, men det ska då ske enligt deras villkor. Säljaren till min kull har rätt till två kullar, men aldrig att jag skulle skriva på ett avtal om två kullar per år och dessutom betala pengar för hunden. Snarare borde ni fått hunden gratis då ni egentligen är fodervärdar.

Jag kanske har missat något, men var står det skrivet att hunden är såld med bibehållen avelsrätt? Enbart att uppfödaren har rätt att låna hanhunden. Jag skulle vilja se avtalet i sin helhet. TS kan kanske själv använda hunden i avel om det är en stor ras (inavelsaspekten)

F.ö. håller jag med dig Jadzia.
I mitt avtal skulle det stått "låna mot ersättning"
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag blir mörkrädd när man läser om alla dåliga hundaffärer folk gör. jag menar inte att Jag är expert på hund affärer men en bra regel är väl ändå att aldrig skriva på något fören man ha kollat upp att allt är som det borde. Läser inte folk på vad som är rimligt INNAN man köper en hund?
Min Tik fick jag på foder tills att uppfödaren hade tagit en(1) kull på henne då skrevs hon över helt på mig utan kostnader för mig. Då min mamma ville ha en av valparna ur kullen så skrevs ett nytt avtal med uppfödaren att hon fick ta en kull till på min tik inom två år och då betalade vi halva priset för mammas Hund. Nu visade sig att flera av valparna fick höftledsfel så ingen andra kull tog. Vi fick alltså 1½ hund för en kull valpar.

övrig så håller jag med de flesta andra, kontakta SKK.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

*kl*
Själv har jag Leon på helfoder, importören har rätt till 7 kullar efter honom, när avtalet uppfyllts eller hunden fyller 7 år är han min.
Har inte betalat ett öre för jycken.
Jag har förbundit mig att hålla hunden i parningsmaässig form, HD röntga honom i lämplig ålder. Samt försäkring, avlider hunen delar vi på liv värdet.

Att betala 14 000 för en hund där säljaren har avelsrätt låter som ocker.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

menar inte att Jag är expert på hund affärer men en bra regel är väl ändå att aldrig skriva på något fören man ha kollat upp att allt är som det borde. Läser inte folk på vad som är rimligt INNAN man köper en hund?

Fast det var ju inte så lite fult av uppfödaren att kasta fram det här papperet strax efter att köpeavtalet var skrivet och sedan sitta och hävda att det var fullt normalt att göra så.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

nu spånar ja lite..

men om uppfödaren (näringsidkare) köper av en privatperson (konsument) får man inte skriva ett sådant avtal som konsumenten skulle förlora på eftersom konsumentlagen är tvingenade,,, men om konsumenten (i detta fall TS) skriver på ett avtal att hanen ska användas i avel till uppfödarens tikar blir väl TS en näringsidgare eftersom målet är ju att använda hunden i avel (enligt de skrivna avtalet) och då gäller ju köplagen. I köplagen får man avtala bort vissa villkor osv (som oftast gör på ett separat papper)... I detta fall (om TS skrivit på avtalet) att binda sig att låta sin hane para uppfödaren tikar 2ggr/år.

men jag kanske svamlar...:crazy:

Nej, om köparen är sällskapsägare gäller konsumentköplagen, och då får avtalet inte innebära några försämringar för köparen. Om köparen från början (tex genom att ha sålt ungar tidigare eller ha registrerat uppfödarnamn) är uppfödare gäller däremot köplagen. På kattsidan är detta diskuterat med jurister många gånger, och kontentan av det hela är att ett begränsande avtal inte är giltigt juridiskt.

(I vårt fall handlar det om att man vill skriva avtala som kräver kastrering vid viss ålder eller tex förbjuder att man tar blandraskullar på katten. Det är inte juridiskt möjligt att lösa detta till en sällskapsköpare om man inte sriver in et vite i avtalet)
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Hej allihopa!
Nu har jag pratat med uppfödaren som fortfarande hävdar att det är normalt. Men uppf vill inte bråka så vi skulle träffas och riva avtalet. :D

Ledsen att jag inte var så smart! Nästa gång ska jag göra rätt från början! ;)
Fast jag vill inte gärna tro att någon skulle lura mig! Speciellt inte någon som jag kommer att ha kontakt med en lång tid framöver.

Tack ännu en gång för alla svar! :bow:
Nu ska jag ut och njuta av det underbara vädret! Och min lilla söta hundvalp!:banana:
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Njut av hundvalpen du, uppfödaren däremot hade jag brutit all kontakt med. Fy fan vilket sätt!
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Jag kan ju glädja dig med att de allra flesta skk-anslutna uppfödare inte försöker lura sina valpköpare, som denna uppfödare försökte lura dig.

Finns inget normalt alls med att uppfödare vill ha kvar gratis avelsrätt till en (för fullt pris) såld hund, oavsett vad h*n säger!
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Men se. Precis vad jag misstänkte. Hon ville inte ha SKK på halsen.

Jag skulle oxå kanske inte bryta med uppfödaren men vara väldigt uppmärksam på vad som sas i framtiden.

Lycka till med valpen.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Man kan ju också undra, om samtliga valpköpare fått skriva på liknande kontrakt...? Och går omkring och tror att det är okej att göra så... Himmel vilken uppfödare!! Undrar vilken ras det rör sig om....? Ehm.:angel:
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Skriv ett till avtal ( tycker jag ).

Där det står att det 1:a avtalet inte är giltigt längre och gärna med två till oberoende personers namnunderskrift.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag har en hanhund som jag köpt med ett "köpeavtal med bibehållen avelsrätt" och undrar om parning av tik avser endast uppfödarens...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Stina40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp