Köpt hane med avelsrätt!?!

Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

lite OT
jag satte ut en tik på foder, för mååånga år sedan, vissligen,och skulle ta en kull på henne (dom betalade inget för tiken).
och när hon löpte så sa fodervärden att hon inte ville låta para tiken ???
Jag ringde då Skk men dom kunde tyvärr inget göra då fodervärden ej va medlem i SKK???
så det är inte bara "vanligt" folk som kan bli lurade:o när dom köper hund, även vi som uppfödare åker på blåsningar i bland...
men vet däremot en uppfödare som skrev in i köpekontraktet att hunden skulle ställas ut tills den Bev champion???
hmm, stackars människa som köpte den hunden..tänk om den bara hade fått en sten tex..eller något annat diskvalifiserande fel??
finns många historier jag kan berätta både om uppfödare och om valpköpare utöver det normala :devil:
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

jag satte ut en tik på foder, för mååånga år sedan, vissligen,och skulle ta en kull på henne (dom betalade inget för tiken).
och när hon löpte så sa fodervärden att hon inte ville låta para tiken ???
Jag ringde då Skk men dom kunde tyvärr inget göra då fodervärden ej va medlem i SKK???
så det är inte bara "vanligt" folk som kan bli lurade:o när dom köper hund, även vi som uppfödare åker på blåsningar i bland...
Man behöver ju faktiskt inte använda sig av SKK's jurister heller. Du hade lätt kunnat stämma fodervärden i en vanlig tingsrätt och så att du kunnat få avelsrätten fastställd.

Bara att någon får en stämning på sig brukar göra att de blir lite "trevligare" och lättare att umgås med.
 
Sv: Köpt hane med avelsrätt!?!

Tror du en oseriös uppfödare (endast sådana försöker lura valpköparna) låter dylikt avtalsbrott glatt passera utan några som helst reaktioner :confused:

Glada bli de säkert inte men vad kan de göra?
Det kan ju också vara så att de redan vet att de inte har ett ben att stå på med ett sådant avtal men hoppas att inte köparen inser det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag har en hanhund som jag köpt med ett "köpeavtal med bibehållen avelsrätt" och undrar om parning av tik avser endast uppfödarens...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Stina40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp