Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Och för att förtydliga mer. Jag skulle alltså helst vilja att de betalade ponnyns veterinärkostnad, det övriga besväret med stall i karantän & övriga hästars eventuella veterinärkostnader får jag ju ta på mig..

Har du inte försäkrat den?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ja absolut att jag har. Vilket jag är medveten om. Jag var bara naiv nog att tro att bra rekommendationer = inte skickar iväg sjuk häst.

Jag hade ALDRIG kommit på tanken öht att kräva pengar OM det inte varit UPPENBART att hästen var sjuk vid leverans. Hade hästen insjuknat några dagar efter att jag köpt den så hade jag inte krävt några pengar ÖHT eftersom jag ansett att säljaren inte hade kunnat veta om det. Nu var dock hästen sjuk när jag fick hem den, vilket i mina ögon känns rätt uppenbart som en taskig utgångspunkt.

Fast talade inte säljaren om för dig att den var sjuk?? Och du sa ändå att det var ok.

Är det konstaterat kvarka??
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

De upplyste om en förkylning men hästen som lastades ut var inte bara förkyld utan uppenbart sjuk.

Ni behöver inte upplysa mig om att det var en dum jävla idiotaffär det förstår jag ju ändå.

Fast kvarka är ju knappast något som nedsätter hästens framtida funktion.

Och jo de kan bli väldigt sjuka av förkylning, speciellt ett års förkylningarna är rätt hårda
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Det är därför man själv ska närvära vid besiktning o om hästen går igenom så tar man med den hem direkt.

TS> Hoppas det löser sig o att ponnyn blir frisk. Man lär sig av sin misstag, jag vet allt om det.....

Fast en häst för 3000kr och dessutom 1år så känns ju en vetbes ganska onödig. Det enda man eg kan se det är ju om den är blind eller halt rakt fram.

Man gör ju ingen vanlig bes på så unga hästar och den kan ju i princip vara fullt frisk vid vetbes och åka på en förkylning på vägen sas
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Visst kan hästen insjukna under transporten. I detta fallet skriver dock ts att den som transporterat ponnyn, som inte var godkänd transportör, uppgett till ts att ponnyn var uppenbart nedsatt vid lastning, och att denna person nu kände sig dum som inte stått på sig mer mot den fd ägaren med att inte lasta hästen. Hade det gått lagligt till, dvs om en godkänd transportör hade anlitats till transporten, så hade denne förhoppningsvis inte lastat ombord en ponny som var uppenbart nedsatt redan vid lastning.

Hur vet vi att de inte var godkända??
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ts uppger i inlägg nummer 18 at de inte är godkända transportörer.

De som transporterade hästen kan anmälas eftersom de brutit mot lagen.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ofta är det väl karens vid nyteckning av försäkring, 10-30 dagar är min erfarenhet. En ponny för 3000 från ett försäljningsstall skulle jag gissa saknar försäkring att ta över.

Varför antar du det? Det är lika dyrt att behandla en billig häst som en dyr.

Jag har alla mina försäkrade oavsett vad de kostat och är säljaren ett företag så kanske man har en samlingsförsäkring.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ts uppger i inlägg nummer 18 at de inte är godkända transportörer.

De som transporterade hästen kan anmälas eftersom de brutit mot lagen.

Du får som privatperson kör hästar utan att vara godkänd transportör. Tveksamt om dessa två som körde dessa hästar kan räknas till att vara inbegripna i en ekonomisk verksamhet.

Och hur vet ts att de inte innehar tillstånd?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Om du läser så sa säljaren att hästen var SNORIG den var mkt mer än så (hade bla feber).

Men,men då jag & säljaren har kommit överrens så finns det inga "hard feelings" mellan oss, hon medgav att hon inte borde ha skickat iväg henne i det skicket men att hon GIVETVIS inte förstod att det var kvarka. Så nu är vi överrens.

Ja det är konstaterat kvarka.

Fast talade inte säljaren om för dig att den var sjuk?? Och du sa ändå att det var ok.

Är det konstaterat kvarka??
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ehh jo, kvarka kan påverka hästens framtida funktion väldigt mkt. De kan drabbas av kastad kvarka, lunginflammation (i vissa fall dödlig), anasarka.
I en amerikansk studie drabbades 20% av hästarna av komplikationer så det är inte direkt en problemfri sjukdom.

Fast kvarka är ju knappast något som nedsätter hästens framtida funktion.

Och jo de kan bli väldigt sjuka av förkylning, speciellt ett års förkylningarna är rätt hårda
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Fast jag är verkligen inte ett dugg sur på tjejerna som transporterade hästen. Så jag har ingen anledning att anmäla någon öht.

Ts uppger i inlägg nummer 18 at de inte är godkända transportörer.

De som transporterade hästen kan anmälas eftersom de brutit mot lagen.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Hursomhelst. Säljaren och jag har kommit överrens och nu hoppas jag bara att ponnyn klarar det här. Hon var lite bättre men ikväll steg febern igen :(
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Nje,det är inte riskfritt. Men som ett hopp kan jag tala om att en av världens genom tidernas bästa travhäst hade kvarka som ung.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

För mig är det självklart med bedsiktning oavsett pris o ålder på häst. Jag anser att man får veta betydligt mer än om den är blind o halt rakt fram....
Nu var det ingen förkylning heller.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

För mig är det självklart med bedsiktning oavsett pris o ålder på häst. Jag anser att man får veta betydligt mer än om den är blind o halt rakt fram....
Nu var det ingen förkylning heller.

Fast bes på en ettårig häst är ju inte mer än en okulär bes.

Jag hade aldrig tillåtit en vanlig bes på en ettåring och def inte böjprov. Röntgen finns det ingen mening med med tanke på att lösa benbitar inte syns då.

Så nej jag anser inte att bes är nödvändigt på en ettåring liksom jag inte tycker det är berättigat på "billiga" hästar upp till 10'kr.

Du får alltid försäkra en häst upp till 10'kr

Och visst det är kanske en chanstagning men då får man köpa en dyrare häst.

De hästar jag sålt för det låga priset bes inte jag utan visst köparen får bes men då får de stå för kostnaden oavsett hästen går igenom eller inte
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ehh jo, kvarka kan påverka hästens framtida funktion väldigt mkt. De kan drabbas av kastad kvarka, lunginflammation (i vissa fall dödlig), anasarka.
I en amerikansk studie drabbades 20% av hästarna av komplikationer så det är inte direkt en problemfri sjukdom.

Inte behandlad kvarka ja, men riskerna är väldigt små om man behandlar
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Då har vi olika erfarenheter.
Jag har köpt en ettåring o den besiktades, självklart inget böjprov. Men allt annat gjordes.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp