Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ett tips för framtiden är när du får en häst hemtransporterad till dig, titta på hästen innan du lastar ur den och godkänn en urlastning av hästen.

En häst är juridiskt sett som vilken vara som helst och du hade inte skrivit på mottagningssedeln på tex DHL ifall paketet var så skadat att det du köpt var helt förstört. Sen skiter man i hur stressade transportbolaget är, det är här man ringer till säljaren och förklarar läget och därefter kommer överens om vad som ska hända. Ta inte emot skadad transport utan överenskommelse med säljaren först!
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Du får som privatperson kör hästar utan att vara godkänd transportör. Tveksamt om dessa två som körde dessa hästar kan räknas till att vara inbegripna i en ekonomisk verksamhet.

Och hur vet ts att de inte innehar tillstånd?

Säljare hade hästarna i ekonomisk verksamhet och transporten var beställd av säljaren. Precis som Ramona skriver så är då varan, i detta fall ponnyn, inte köparens ansvar förrän den lastas ur transporten. Ponnyn var alltså i en ekonomisk verksamhet när den transporterades.

Jag får lita på det ts uppger i tråden angående om att de som transporterade ponnyn inte är godkända transportörer. Köparen kan enkelt gå in och kolla om deras namn finns med på Jordbruksverkets lista över godkända transportörer.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

De upplyste om en förkylning men hästen som lastades ut var inte bara förkyld utan uppenbart sjuk.

Ni behöver inte upplysa mig om att det var en dum jävla idiotaffär det förstår jag ju ändå.

Där tror jag den springande punkten är. Du fick besked om att ponnyn var förkyld innan leverans. Jag tror att skulle man se på det juridiskt, så där skulle du dels ha undersökt närmare, och dels att säljaren inte kunde veta det var kvarka. Att unghästar blir förkylda är inte ovanligt, du förstod inte hästen hade kvarka direkt den kom osv.

Så, jag tror ditt smartaste drag är att ta kostnaden helt enkelt.

Hade du INTE fått besked om att den var förkyld hade det kunnat finnas chans att du fått rätt just då du köpt av företag.

Men nu fick du en upplysning, granskade den inte nogrannare och det var inte uppenbart att det var kvarka vid tiden för riskens övergång. Så jag tror du bara kommer förlora pengar på att driva det. Fråga säljaren om denne kan bidra till veterinärkostnader, och ta smällen själv.

Håller tummarna lilla ponnyn blir frisk snart!

Tillägg: Såg nu säljaren betalat för vetkostnader och transport. Så skönt. Låter mitt svar stå kvar ändå, fler läser ju =)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Då har vi olika erfarenheter.
Jag har köpt en ettåring o den besiktades, självklart inget böjprov. Men allt annat gjordes.

Jag har köpt tre åringar, inte samtidigt utan under årens lopp. Och jag håller faktiskt med rubytoo. Inte heller jag - som annars är tämligen veterinärbesiktningsmanisk ska tilläggas - anser det ¨nödvändigt vetbes åringar. Titta på dem helst men jag skulle inte åka brutalt långt för det utan då nöja mig med nytagna foton och film.

Den första (Halvblod) åkte jag tvärs över landet för att titta på, och den veterinärbesiktigades. Mest för det var krav för att få ta över och höja försäkringen. (Kostade 30 000 kr, jag tog över befintlig försäkring och höjde upp den).

Den andra (welsh) kikade jag inte ens på, den såg jag bara på bild tills den klev ur släpet här. Där kände jag dock säljaren och litar på denne. Ingen veterinärbesiktning, tog över befintlig försäkring och höjde den lite. (Kostade 10 000 kr)

Sen nu i somras köpte jag en welshåring. Den åkte jag och kikade på, med släpet med mig. Och som jag sa till säljaren så jag köper den ju om den inte visar sig vara helt felställd i benen eller uppenbart dåligt lynne ("bits fram och sparkas bak"), för det är ungefär vad man kan kolla på åringar.

Visst kan man kolla mer, men andemeningen håller. Man kan se om de är korrekta i benen, hyfsat trevliga i lynnet och just om snoret forsar och liknande.

Han kostade 6000 kr fö. Det var i somras, priserna var sjukt låga redan då och det har bara sjunkit ju närmare installning man kommit. Så i dagens läge tror jag inte att 3 000 kr för en ponnyåring skulle bedömas som ett skumt lågt pris som föranleder djupare undersökning än annars t ex. Det är tragiskt med prisbilden, men hela konjunkturen är tragisk.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Säljare hade hästarna i ekonomisk verksamhet och transporten var beställd av säljaren. Precis som Ramona skriver så är då varan, i detta fall ponnyn, inte köparens ansvar förrän den lastas ur transporten. Ponnyn var alltså i en ekonomisk verksamhet när den transporterades.

Fast det är ju reglerat i de flesta kontrakt. Inte sjutton har jag kvar ansvaret för en häst som en ev köpare väljer att inte hämta själv.

När första hoven går upp på luckan är det köparens egendom. Skulle aldrig gå med på något annat vid en ev försäljning.

Jag får lita på det ts uppger i tråden angående om att de som transporterade ponnyn inte är godkända transportörer. Köparen kan enkelt gå in och kolla om deras namn finns med på Jordbruksverkets lista över godkända transportörer.

Du behöver INTE vara godkänd transportör för att köra privat liksom du inte behöver kompetensbevis inom Sverige.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ja jag håller med dig och vi har både sålt ettåringar och köpt ettåringar, kommer faktiskt inte ihåg hur många men ett antal och vi har inte bes en enda av dessa
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Fast det är ju reglerat i de flesta kontrakt. Inte sjutton har jag kvar ansvaret för en häst som en ev köpare väljer att inte hämta själv.

När första hoven går upp på luckan är det köparens egendom. Skulle aldrig gå med på något annat vid en ev försäljning.



Du behöver INTE vara godkänd transportör för att köra privat liksom du inte behöver kompetensbevis inom Sverige.

Det kan visst vara så att godset = ponnyn kan vara i säljarens ägo tills den levereras om det är så att säljaren anlitar transportören, vilket denna säljare hade gjort. Jag vet flera fall där hästen ej övergår i köparens ägo förrän den är levererad.

Jag vet att man ej behöver vara godkänd transportör för att köra hästar som inte ingår i någon form av ekonomisk verksamhet.

Köparen tänker ändå inte bry sig om hur de som transporterat ponnyn har agerat i detta fall, så det spelar i detta fall ingen roll om ponnyn var i ekonomisk verksamhet eller ej när den transporterades.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Men käre värld - lyssna på hjärta o lungor, kolla lymfkörtlar o tandstatus, päls och hull - det är väl vad man gör på en besiktning? Kollar allmäntillståndet. Okulärbesiktigar - dvs står och går den ordentligt.
Röntga är ju överkurs på en billig pålle. Och arbetsprov?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Jag tror ett förtydligande om man menar gårdsbesiktning eller besiktning på klinik (med ev. exportröntgen) skulle reda upp en hel del missförstånd här...
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Fast arbetsprov ska på vuxen häst ingå i en gårdsbesiktning med. Arbetsprov är alltså longering och/eller ridning.

Däremot så röntgen ingår som standard inte i besiktning, men läggs ju ofta till. Men en gårdbesiktning och en klinikbesiktning ska innehålla precis samma saker i grunden.

Men på de små hoppar man över böjprovet. Och oftast arbetsprovet (det går att göra om man vill, då släpper man dem lösa och förmår dem röra sig i skritt, trav och galopp, i t ex ridhus eller paddock)
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Men käre värld - lyssna på hjärta o lungor, kolla lymfkörtlar o tandstatus, päls och hull - det är väl vad man gör på en besiktning? Kollar allmäntillståndet. Okulärbesiktigar - dvs står och går den ordentligt.
Röntga är ju överkurs på en billig pålle. Och arbetsprov?

Detta är ju inte en bes enligt protokoll och det är precis vad jag skrev att man gör endast en okulärbes av så unga hästar, ingen bes.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Jag tror ett förtydligande om man menar gårdsbesiktning eller besiktning på klinik (med ev. exportröntgen) skulle reda upp en hel del missförstånd här...

Gårdsbes ingår arbetsprov och klinik brukar man köra till när man vill ha röntgen.

De hästar jag säljer/sålt som varit billiga har jag erbjudit köparen att bes om de vill, dock så får de stå för kostnaden oavsett om den går igenom eller ej. Dyra hästar säljs bes och röntgade på min bekostnad.

Dock skulle jag aldrig gå med på en röntgen på hästar upp till 2år, dessutom har vi alla våra dolda fel försäkrade när det gäller unghästarna
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

vi fick en häst till stallet för många år sedan med kvarka.
Veterinären var absolut bombsäker på att den bara var lite förkyld innan den skickades till oss. Troligtvis smittad av en transport. Så veterinär är inte alltid att lita på.
Karantän kan ju fungera men oftast är det för sent med tanke på hur lätt det smittar. Vi satte stona i en hage lång bort fick endast besökas av en person vattnas ge mat mm. Men dom fick kvarka ändå.
Hästarna var så dåliga att man undrade om dom skulle klara det. Stora varbölder, maten rann ut genom näsan då dom inte kunde svälja, 40 graders feber i över en vecka, svår kolik. En jobbig jul för både hästar och ägare.
Kläder skor bilmattor mm måste saneras varje dag om man skall vara säker.
Vetrinären kommer helst inte pga av den tuffa saneringen.
Inte många fattar hur smittsamt det är och att hela stallet fick saneras grundligt inkl. precis allt. Vi sanerade 3 ggr med ånga, virkon samt slängde massor pga av att en häst blev latent smittbärare ev pga pencillinkuren hette det kast kvarka kommer inte ihåg. Det var den enda häst som fick pencillin.
En häst blev inte sjuk, troligtvis hade den haft kvarka innan. Hoppas ni lyckas begränsa kvarkan och att alla drabbade hästar blir friska, det är det absolut viktigaste.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Vi hade kvarka på anläggningen där mina hästar står. Av 47 hästar så blev bara två smittade ! Vi hade virkonbaljor överallt som man klev med skorna i. Vi hade hand desinfektion som användes friskt. Vattenslangar till hagbevattning fick inte "doppas" i vattenbaljor. Hästarna som var sjuka fick gå ute på egna tider och i hagar som inte på ngt vis anslöt till andra hagar. De som hanterade de sjuka hästarna hade skyddskläder och skor som enbart användes till de hästarna.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Samma erfarenhet här inte så svårt att hålla rätt på smittan om ingen slarvar, stod på stor anläggning med ca 30-40 hästar med två olika perioders isolering pga kvarka, i båda fallen var det bara en enda häst som var sjuk den som smittats utifrån ingen annan blev smittad.

Har även haft zooepidermikus (som även kallas falsk kvarka) vilket är mkt likt i symtom och smittsamhet men inte samma farliga följder som kvarka kan få. Fick det med mig hem från en kvalitetsbedömning troligen av veterinärbesiktningen då vet inte använde handskar. Han smitta boxgrannen men det var också den enda, övriga hästar höll sig friska.

Både kvarka och zooepidermikus är droppsmittor och alltså inte luftburna smittor därav är de fullt möjliga att hålla ordning på om man inte slarvar tom när hästarna står i samma stall. Men tyvärr är det ofta man ser slarv och då smittar man snabbt ner alla hästarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp