Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

HUR kan man ta in en, som man vet, sjuk häst i stallet, utan att sätta den i nån form av karantän?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Men vad är det för säljare som skickar iväg sjuka hästar? Redan där tycker då jag att det brister i ansvar!!:mad:

Och sedan vad är det för transportör som inte reagerar på snorig häst??! Det måste väl den sett eller?:crazy:

Sedan tycker jag du omgående (om du inte redan gjort det) ringer transpotören och berättar vad ni misstänker! OM det nu var så att transportören inte märkte nåt?!!

Klart som dagen både försäljarens stall ska ställas i karaktän och även ditt stall!!

Tycker det brister på flera ställen i denna historia. Inte konstigt smittor sprids som en löpeld!:crazy:
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Men snälla, läs de övriga inläggen i tråden innan du svarar.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

:grin:*suck* Orkade inte läsa alla inlägg utan skrev bara vad jag tyckte. Sorry då!!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Kanske en korkad fråga men...

Om ponnyn besiktigats nån/några dagar innan transport så kunde väl ponnyn varit helt frisk då men ändå hinna bli sjuk under tiden tills den anlänt till det nya stallet? Sånt kan man väl inte gardera sig mot?

Det är därför man själv ska närvära vid besiktning o om hästen går igenom så tar man med den hem direkt.

TS> Hoppas det löser sig o att ponnyn blir frisk. Man lär sig av sin misstag, jag vet allt om det.....
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

nu hoppas man ju att den arma ponnyn bli frisk. ska inte vara trubbig men vad tänkte du på när du tar hem en häst från ett försäljningsstall, som dessutom verkar vara hängig och bara ställer in den bland dina övriga djur, som jag uppfattar det i a f.
i alla sammanhang jag varit på info o kurser har alltid med emfas betonats att ha karantän för hästar som kommer från okända ställen - detta för att bespara lidanden o problem om det visar sej att hästen har med sej nån skit . Är det konstaterad kvarka är det ju otroligt olyckligt i ditt stall.

Transportören borde läsa på ordentligt om djurskydd och inte bara sin plånbok. Ynkligt är bara ordet :eek: /kladruby
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Absolut, de är inte godkända transportörer utan några tjejer som säljaren känner och som hoppade in när den "riktiga djurtransportören" inte dök upp, och de transporterade då min & en häst till därifrån. De blev betalade av oss (mig och den andra tjejen) och jag ringde upp dem idag & upplyste om det då deras transport behöver saneras. Då sa den ena tjejen att hästen var uppenbart nedsatt vid lastning och hon kände sig dum som inte stått på sig och vägrat lasta hästen.
Vilket givetvis inte är hennes fel!
Jag ringde dessutom ägaren till den hästen som stått i samma transport & den ägaren berättade då att även hennes häst var snorig & nedsatt & sedan ringde hon upp och berättade att vid tempande så visade det sig att även hennes häst hade förhöjd temp :(

Så jag har absolut kontaktat alla som haft kontakt med min ponny.

Transportören ska vara godkänd för att få transportera ponnyn då den ingick i en ekonomisk verksamhet, så de som åtagit sig transporten av denna ponny har gjort fel enligt lagstiftningen då de transporterade den till dig.

Hade en godkänd transportör, som känner till regelverket, anlitats att transportera ponnyn, så skulle den inte ha lastat på om ponnyn var i så dåligt skick som du beskriver den.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ja för att man är en privatperson med ETT stall och inte vågade lämna en 1åring ensam i en box utan galler. Givetvis så har de andra hästarna inte fått träffa ponnyn utan det är EN av mina hästar som gjort det (den som stod inställd som sällskap åt ponnyn)
De andra går på lösdriften & har således ingen kontakt med stallet eller ponnyn & kommer givetvis inte ha det heller.

HUR kan man ta in en, som man vet, sjuk häst i stallet, utan att sätta den i nån form av karantän?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Okej du är "grinig" för att du fick hem en sjuk häst.

MEN jag tror på allvar INTE att säljaren trodde att hästen var SÅ SJUK...
Att en häst e lite snorig (ettåring på hösten) är ju inget "i hela världen".

Hade säljaren haft det minsta på känn att det kunnat va nåt värre tror (HOPPAS) jag de inte ens haft tanke på att skicka iväg en häst.

Nu blev det som det blev, och hästen är sjuk. Bit i det sura äpplet och stå för att du köpt en sjuk häst.

Säg att det hade gått 3 dagar innan hästen blivit sjuk hos dej (inkubationstiden på kvarka är 3-14 dagar) hade du krävt säljaren på pengar då med ?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Jag är "grinig" för att beskrivningen av ponnyn inte stämt. Lite snorig/kvarka känns inte helt jämförbart.

Jag har inte jättemkt lust att "bita i det sura äpplet" då det på min gårdsplan klev ut en ponny som är riktigt dålig.

Om säljaren nu fortsätter att sälja hästar varav de kan vara smittade med kvarka, bör alla de nya ägarna också bita i det "sura äpplet"?

Okej du är "grinig" för att du fick hem en sjuk häst.

MEN jag tror på allvar INTE att säljaren trodde att hästen var SÅ SJUK...
Att en häst e lite snorig (ettåring på hösten) är ju inget "i hela världen".

Hade säljaren haft det minsta på känn att det kunnat va nåt värre tror (HOPPAS) jag de inte ens haft tanke på att skicka iväg en häst.

Nu blev det som det blev, och hästen är sjuk. Bit i det sura äpplet och stå för att du köpt en sjuk häst.

Säg att det hade gått 3 dagar innan hästen blivit sjuk hos dej (inkubationstiden på kvarka är 3-14 dagar) hade du krävt säljaren på pengar då med ?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Transportören ska vara godkänd för att få transportera ponnyn då den ingick i en ekonomisk verksamhet, så de som åtagit sig transporten av denna ponny har gjort fel enligt lagstiftningen då de transporterade den till dig.

Hade en godkänd transportör, som känner till regelverket, anlitats att transportera ponnyn, så skulle den inte ha lastat på om ponnyn var i så dåligt skick som du beskriver den.

Nu vet jag godkända transportörer som faktiskt lastat ok häst, men under färden har hästen blivit sjuk. Just kvarka kan tydligen utlösas av stress, då streptokocker alltid finns i hästen. Inte avsett som försvar till denna transportör, mer som en möjlighet.

En bekant fick hem två hästar från ett försäljningsstall, transporterades till henne och var till synes friska vid lastning. Vid avlastning var en av dom ganska loj och märkbart seg, dagen efter hade bägge två blivit snoriga och det visade sig senare att de utvecklat kvarka.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ring distriktsveterinärerna/länsveterinär där du köpte hästen och se till att de utreder smittan. Kvarka är en anmälingspliktig sjukdom som dessutom är svår att bli av med, om det nu visar sig att det är kvarka.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Men vad säger säljaren om det hela? För du har väl ringt dem o förklarat läget?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Nu vet jag godkända transportörer som faktiskt lastat ok häst, men under färden har hästen blivit sjuk. Just kvarka kan tydligen utlösas av stress, då streptokocker alltid finns i hästen. Inte avsett som försvar till denna transportör, mer som en möjlighet.

En bekant fick hem två hästar från ett försäljningsstall, transporterades till henne och var till synes friska vid lastning. Vid avlastning var en av dom ganska loj och märkbart seg, dagen efter hade bägge två blivit snoriga och det visade sig senare att de utvecklat kvarka.

Visst kan hästen insjukna under transporten. I detta fallet skriver dock ts att den som transporterat ponnyn, som inte var godkänd transportör, uppgett till ts att ponnyn var uppenbart nedsatt vid lastning, och att denna person nu kände sig dum som inte stått på sig mer mot den fd ägaren med att inte lasta hästen. Hade det gått lagligt till, dvs om en godkänd transportör hade anlitats till transporten, så hade denne förhoppningsvis inte lastat ombord en ponny som var uppenbart nedsatt redan vid lastning.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

*knapplån*

Utan att känga till ts (utan bara konstatera fakta) så är ju detta ett typexempel på hur det kan gå när man lämnar maximalt öppet för maximalt antal fel.

Obesiktigad häst, säljare som meddelar att hästen är nedsatt redan innan transport varpå köparen godkänner detta utan närmare kontroll av status. Icke godkänd transportör och hästen accepteras och tas emot i befintligt skick av köparen.

Det finns i o f s en rad andra problem som kan uppstå, men det här är väl närmast full pott. OCH det hade enkelt gått att undvika.

Nu tror jag TS är fullt medveten om detta, men det är faktiskt sånt här som inträffar. Inte bara i teoretiska diskussioner, utan IRL.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

*knapplån*

Utan att känga till ts (utan bara konstatera fakta) så är ju detta ett typexempel på hur det kan gå när man lämnar maximalt öppet för maximalt antal fel.

Obesiktigad häst, säljare som meddelar att hästen är nedsatt redan innan transport varpå köparen godkänner detta utan närmare kontroll av status. Icke godkänd transportör och hästen accepteras och tas emot i befintligt skick av köparen.

Det finns i o f s en rad andra problem som kan uppstå, men det här är väl närmast full pott. OCH det hade enkelt gått att undvika.

Nu tror jag TS är fullt medveten om detta, men det är faktiskt sånt här som inträffar. Inte bara i teoretiska diskussioner, utan IRL.

*håller med*

Men det förringar ju inte köparens roll i det hela. TS har enligt mej inget att hämta från säljaren mer än att säljaren självklart ska kollas så denne inte har fler hästar som nu är sjuka och iom det va i karantän och inte kunna sälja fler hästar under den tiden... Men det är ju inte köparens roll att säga det kan man säga till länsveterinären som iom det borde åka ut och kolla detta (?)
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Som tur är håller säljaren inte med dig utan ersätter mig för ponny + transport så det täcker iaf mina veterinärutgifter (för tillfället) så det känns faktiskt bra gjort nu när jag ändå sitter med hela skiten i knät.

Hon erkände att hon borde ha behållit ponnyn & inte skickat iväg den i det skick den var men hon antog att det var en förkylning.

*håller med*

Men det förringar ju inte köparens roll i det hela. TS har enligt mej inget att hämta från säljaren mer än att säljaren självklart ska kollas så denne inte har fler hästar som nu är sjuka och iom det va i karantän och inte kunna sälja fler hästar under den tiden... Men det är ju inte köparens roll att säga det kan man säga till länsveterinären som iom det borde åka ut och kolla detta (?)
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ja jag är faktiskt fullt medveten i efterhand hur korkat det var. Men har nog lärt mig min läxa rejält den här gången.




*knapplån*

Utan att känga till ts (utan bara konstatera fakta) så är ju detta ett typexempel på hur det kan gå när man lämnar maximalt öppet för maximalt antal fel.

Obesiktigad häst, säljare som meddelar att hästen är nedsatt redan innan transport varpå köparen godkänner detta utan närmare kontroll av status. Icke godkänd transportör och hästen accepteras och tas emot i befintligt skick av köparen.

Det finns i o f s en rad andra problem som kan uppstå, men det här är väl närmast full pott. OCH det hade enkelt gått att undvika.

Nu tror jag TS är fullt medveten om detta, men det är faktiskt sånt här som inträffar. Inte bara i teoretiska diskussioner, utan IRL.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Dessutom kan inte säljarens stall sättas i karantän utan det är bara mitt som blir i karantän, för det finns ingen laglig rätt (enligt DV iaf) att sätta dem i karantän trots att det är därifrån smittan kom.

*håller med*

Men det förringar ju inte köparens roll i det hela. TS har enligt mej inget att hämta från säljaren mer än att säljaren självklart ska kollas så denne inte har fler hästar som nu är sjuka och iom det va i karantän och inte kunna sälja fler hästar under den tiden... Men det är ju inte köparens roll att säga det kan man säga till länsveterinären som iom det borde åka ut och kolla detta (?)
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Det är i alla fall absolut tvunget att utreda säljaren stall, d v s ta prover för att se om kvarkan finns även där.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp