Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

tessiem

Trådstartare
Jag köpte en B-ponny (1,5år) efter att ha sett en annons med ett foto i, från ett försäljningsstall. Ponnyn var billig (3000kr) och jag betalade ponnyn innan. (Vi skrev kontrakt via post). Samma dag som ponnyn skulle komma (med transportör) meddelar säljaren att ponnyn är snuvig & lite hostig men troligtvis förkyld. Ponnyn kommer på Söndag kväll (23.00) och redan när den ska ut ur transporten är den märkbart dålig (loj, seg, lite stapplig, gult snor och var i ögonvrårna) jag ställer in ponnyn i stallet med en av mina andra hästar som sällskap.
Tempar ponnyn & hon har förhöjd temp. (39)
Morgonen efter (igår)är ponnyn lika loj. Samma temp. Lämnar dem inne. På eftermiddagen har tempen stigit så imorse ringde jag veterinär.
Veterinären är rätt säker på att ponnyn har kvarka.

Så nu står jag här med stall som är satt i karantän & en nyinköpt sjuk ponny.

Säljaren är ett företag (försäljningsstall) med goda rekommendationer. Ponnyn köptes obesiktigad. Jag antar att det inte var uppenbart för säljaren att ponnyn var i för dåligt skick för att transporteras.

Har jag rätt att få tillbaka pengar för veterinärvård? Jag är ju inte jättelycklig över att få så mkt merkostnader för en häst jag ägt i ett dygn. För att inte prata om hur mycket bekymmer det blir & hur orolig jag nu är för övriga hästar :(
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

..och givetvis är jag jätteorolig för den lilla ponnyn som redan är i lite underhull och nu är jättesjuk (hade över 40 i temp idag)..
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Har du avstått från att veterinärbesikta och dessutom bara betalt 3000 spån så har du nog inget att komma med i en tvist.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Fast veterinären hävdar att hästen måste ha varit sjuk innan den kom hit, tjejerna som transporterade hästen säger att hästen var i dåligt skick redan vid lastning och hästens pris kanske inte är relevant för frågeställningen?

Säljarna är ett företag. Vilka konsumenträttigheter har jag.

F.ö är jag helt medveten om att det var dumt att inte veterinärbesiktiga hästen. Nu är ju hästen 1år så dumt nog litade jag på att säljaren inte skickar upp en sjuk häst. I övrigt känns veterinärbesiktning på en ettåring lite overkill.


Har du avstått från att veterinärbesikta och dessutom bara betalt 3000 spån så har du nog inget att komma med i en tvist.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Och för att förtydliga mer. Jag skulle alltså helst vilja att de betalade ponnyns veterinärkostnad, det övriga besväret med stall i karantän & övriga hästars eventuella veterinärkostnader får jag ju ta på mig..
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Har du köpt från ett företag så är nog oddsen lite bättre. ponnyns Pris kan vara relevant när det gäller om det är värt att koppla in advokat om det var en privatperson och om den var ovanligt billig.

Uppenbarligen hade det inte varit overkill med en vetbes.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Kanske en korkad fråga men...

Om ponnyn besiktigats nån/några dagar innan transport så kunde väl ponnyn varit helt frisk då men ändå hinna bli sjuk under tiden tills den anlänt till det nya stallet? Sånt kan man väl inte gardera sig mot?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Fast du har ju undersökningsplikt som köpare. Jag menar man går ju inte och köper en bil och skiter i att provköra eller kolla under motorhuven och sen när bilen inte startar kräver att företaget man köpt den av ska betala verkstadskostnaden. En seriös säljare hade ju sagt att bilen inte startar men det är ju inte de det handlar om i detta fallet...
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Det är skillnad på att ha rätt och få rätt.

Har du pratat med säljaren? Vad säger denne? Om det är så att det är blankt nej, då är det inte helt osannolikt att du får anlita en jurist. Frågan är då hur mycket pengar vi pratar om - som du vill ha tillbaka. En jurist går på ungefär 1500 kr/timme, sedan är det bara att fundera över hur mycket du vill lägga ut för att få tillbaka den summa det rör sig om.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Oj, det är ingen rolig sits du satt dig i. Men säljaren upplyste ju dig om att hästen inte var frisk i alla fall. Och ändå tog du hem honom med risken att smitta ?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Ja absolut att jag har. Vilket jag är medveten om. Jag var bara naiv nog att tro att bra rekommendationer = inte skickar iväg sjuk häst.

Jag hade ALDRIG kommit på tanken öht att kräva pengar OM det inte varit UPPENBART att hästen var sjuk vid leverans. Hade hästen insjuknat några dagar efter att jag köpt den så hade jag inte krävt några pengar ÖHT eftersom jag ansett att säljaren inte hade kunnat veta om det. Nu var dock hästen sjuk när jag fick hem den, vilket i mina ögon känns rätt uppenbart som en taskig utgångspunkt.

Fast du har ju undersökningsplikt som köpare. Jag menar man går ju inte och köper en bil och skiter i att provköra eller kolla under motorhuven och sen när bilen inte startar kräver att företaget man köpt den av ska betala verkstadskostnaden. En seriös säljare hade ju sagt att bilen inte startar men det är ju inte de det handlar om i detta fallet...
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Alltså jag har upplyst om kvarkan och så men INTE gått in på något krav öht eftersom jag var osäker på om det öht var något som "går" att kräva.
Jag är inte sugen på någon tvist öht utan förstår ju att jag gjort en idiotgrej som inte besiktigat hästen men känner mig ju ändå rätt lessen över att någon skickar iväg en sjuk ponny :(


Det är skillnad på att ha rätt och få rätt.

Har du pratat med säljaren? Vad säger denne? Om det är så att det är blankt nej, då är det inte helt osannolikt att du får anlita en jurist. Frågan är då hur mycket pengar vi pratar om - som du vill ha tillbaka. En jurist går på ungefär 1500 kr/timme, sedan är det bara att fundera över hur mycket du vill lägga ut för att få tillbaka den summa det rör sig om.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

De upplyste om en förkylning men hästen som lastades ut var inte bara förkyld utan uppenbart sjuk.

Ni behöver inte upplysa mig om att det var en dum jävla idiotaffär det förstår jag ju ändå.

Oj, det är ingen rolig sits du satt dig i. Men säljaren upplyste ju dig om att hästen inte var frisk i alla fall. Och ändå tog du hem honom med risken att smitta ?
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Är transportören upplyst om att det var kvarka? Jag vet inte vilka rengöringsrutiner de brukar ha, men det vore dumt att riskera att de råkar sprida smittan vidare.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Du måste ju iallafall omedelbart ringa dem så att de inte skickar iväg sjuka hästar kors och tvärs över landet..

Tala om att du vill ha ersättning för veterinärkostnaden då ponnyn var i betydligt sämre skick än du kunde förvänta dig!

Hoppas det inte är kvarka utan bara en rejäl förkylning- är den vaccinerad mot hästinfluensa? hmm inte roligt alls!

Sedan kan ju stress öka på sjukdomsförloppet, instängd dessutom inget roligt alls för ponnyn- transportören måste ju också få veta att ponnyn blivit rejält sjuk för andra hästars skull...alla som åkte med transporten måste varnas...
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Eftersom du haft ute veterinär så antar jag att denne tagit prov på ponnyn om kvarka misstänks. Om det nu visar sig vara Streptococcus equi, som är bakterien som orsakar kvarka, så är det en anmälningspliktig sjukdom. Den sjuka ponnyn och de hästar den varit i kontakt med ska då isoleras.

I många fall av misstänkt kvarka så visar provtagningen dock andra bakterier t ex Streptococcus zooepidemicus är orsaken till infektioner i luftvägarna hos häst .Det är då inte anmälningspliktigt, men hästen behöver såklart rätt vård ändå, och det kan smitta andra hästar också.

När det gäller att säljaren ska betala för veterinärkostnader du haft så hade jag kontaktat säljaren och berättat om hela förloppet, om hur pass dålig ponnyn var när den kom till dig och att veterinären nu provtagit för kvarka. Ta då även upp att du vill att de ersätter dig för de extra kostnader du fått eftersom de skickat en sjuk ponny till dig.

Kan du få den veterinär du anlitade att intyga att ponnyn var i för dåligt skick för att transporteras till dig? I sådana fall kan du använda det emot försäljningsstallet om de ej vill stå för de kostnader du begär. Transportören, som ska vara godkänd som transportör eftersom ponnyn fanns i en ekonomisk verksamhet innan du köpte den, skulle heller ej ha lastat in en ponny som var i för dåligt skick att transporteras, eftersom ponnyn är transportörens ansvar då den är lastad. Jag hade själv tagit upp detta med säljaren.
Om du kontaktar en jurist finns det risk att det blir dyrare än de 3000 kronorna du gett för ponnyn.

Hoppas proverna ej visar positivt för kvarka och att ponnyn snabbt tillfrisknar.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Absolut, de är inte godkända transportörer utan några tjejer som säljaren känner och som hoppade in när den "riktiga djurtransportören" inte dök upp, och de transporterade då min & en häst till därifrån. De blev betalade av oss (mig och den andra tjejen) och jag ringde upp dem idag & upplyste om det då deras transport behöver saneras. Då sa den ena tjejen att hästen var uppenbart nedsatt vid lastning och hon kände sig dum som inte stått på sig och vägrat lasta hästen.
Vilket givetvis inte är hennes fel!
Jag ringde dessutom ägaren till den hästen som stått i samma transport & den ägaren berättade då att även hennes häst var snorig & nedsatt & sedan ringde hon upp och berättade att vid tempande så visade det sig att även hennes häst hade förhöjd temp :(

Så jag har absolut kontaktat alla som haft kontakt med min ponny.

Är transportören upplyst om att det var kvarka? Jag vet inte vilka rengöringsrutiner de brukar ha, men det vore dumt att riskera att de råkar sprida smittan vidare.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Jepp prov är taget.. och provsvar väntas på fredag. Dock visar min häst upp alla symptom som finns på kvarka och veterinären trodde stenhårt att det var det. Vi är i vilket fall satta i karantän tills svar kommer.

Är det så att säljarens stall (som kvarkan kommer ifrån) kommer att sättas i karantän också?

Eftersom du haft ute veterinär så antar jag att denne tagit prov på ponnyn om kvarka misstänks. Om det nu visar sig vara Streptococcus equi, som är bakterien som orsakar kvarka, så är det en anmälningspliktig sjukdom. Den sjuka ponnyn och de hästar den varit i kontakt med ska då isoleras.

I många fall av misstänkt kvarka så visar provtagningen dock andra bakterier t ex Streptococcus zooepidemicus är orsaken till infektioner i luftvägarna hos häst .Det är då inte anmälningspliktigt, men hästen behöver såklart rätt vård ändå, och det kan smitta andra hästar också.

När det gäller att säljaren ska betala för veterinärkostnader du haft så hade jag kontaktat säljaren och berättat om hela förloppet, om hur pass dålig ponnyn var när den kom till dig och att veterinären nu provtagit för kvarka. Ta då även upp att du vill att de ersätter dig för de extra kostnader du fått eftersom de skickat en sjuk ponny till dig.

Kan du få den veterinär du anlitade att intyga att ponnyn var i för dåligt skick för att transporteras till dig? I sådana fall kan du använda det emot försäljningsstallet om de ej vill stå för de kostnader du begär. Transportören, som ska vara godkänd som transportör eftersom ponnyn fanns i en ekonomisk verksamhet innan du köpte den, skulle heller ej ha lastat in en ponny som var i för dåligt skick att transporteras, eftersom ponnyn är transportörens ansvar då den är lastad. Jag hade själv tagit upp detta med säljaren.
Om du kontaktar en jurist finns det risk att det blir dyrare än de 3000 kronorna du gett för ponnyn.

Hoppas proverna ej visar positivt för kvarka och att ponnyn snabbt tillfrisknar.
 
Sv: Köpt ponny med kvarka! Hjälp!

Säljarens stall bör absolut sättas i karantän, åtminstone tills du har provsvaren. Om säljaren har hög omsättning på sina hästar kan det orsaka en epidemi runt om i landet, inte kul :crazy:

Vad gäller ersättning för veterinärvården så tror jag att det blir svårt då det är så mycket som har gått snett.

- Säljaren upplyser om att ponnyn är snorig och hostig men skickar ändå och du protesterar inte
- Ingen veterinärbesiktning är gjord
- De som transporterar ser att ponnyn är sjuk men säger inget utan lastar på ändå
- Ponnyn är sjuk när den kommer fram och du ställer in den med dina hästar

Jag säger inte att det är enbart ditt eller enbart säljarens fel, jag har för dålig koll på lagarna gällande försäljnig för det, men tror ändå att du får stå för kostnaderna själv. Kan också tillägga att jag också har köpt obesiktat och det har gått bra varje gång... men jag inser ju att jag har haft tur.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp