Kör Du blodspår?

K

KaZa

Vet Du att Du måste ha tillstånd för att köra blodspår med nötblod?

Det är nu förbjudet att köra blodspår utan tillstånd. Tillstånd kan bara ges om man tränar för att använda hunden till eftersök, annars är det inte ok.

Jag kör inte blodspår men vet att det är väldigt vanligt. Ser folk ute var och varannan dag där jag jobbar. Tror inte de varken känner till förbudet eller har tillstånd för att köra.

Visste Ni detta? :)
 
Varför är det så?
Själv spårar jag inte alls med min hund (förutom godis, hehe) så jag är inte insatt, men nu blev jag nyfiken.


//MDusty
 
Det hade jag ingen aning om !

Är det samma med alla blodtyper eller bara nöt?

Annars kan jag ju köra med Ren :idea:
 
Ren ska man ALDRIG använda. Du vill inte ha en hund som lär sig gå efter sådana spår. Därför använder man t.ex. nötblod.
 
Det jag irriterar mig med den paragrafen, och det är något som jag heller inte fått svar på, är att det står att man ska ha tillstånd för blod som är AV EJ LIVSMEDELSKVALITET. Men blod som är av livsmedelskvalitet då :confused:

Eller menar de att man endast får använda blod av livsmedelkvalitet när man lägger spår?

Kap.2, Hantering av animaliskt avfall
6 § Med undantag om vad som anges i 3 § får lågriskavfall i form av mjölk användas till utfordring av djur. Vidare får lågriskavfall i form av blod, som är av livsmedelskvalitet, användas för träning och bedömning av hundar som är avsedda för sökning av skadat vilt.
 
Är inte så insatt i blodspår och fick höra detta i helgen av en som utbildar instruktörer. Tänkte skapa en disskution för att se om någon kunde lite mer. När jag läste på SKK så stod det under remisser. Men han sa att det gått igenom.
 
Okej, fasen vad okunnig man känner sig :o

Men så har jag inte en hundras som är avlad på jakt heller :)

Så då får jag inte lägga blodspår med nötblod som jag köpt.

Tråkigt, med tanke på att hunden visade talang för det.

Någon som vet varför ?
 
Jo, jag visste det och har ett s k tillstånd från SJV. Kostar ingenting utan man bara ansöker och sedan kommer tillståndet hem på posten efter någon dag/vecka :p
 
Stog någonstans att det skulle kosta 200:- men minns inte var.

Har du fått skriva under att hunden endast ska tränas för att kunna gå eftersök, eller hur funkar det?
 
Ja det är länge sedan det har gått igenom. Jag tror att det var ca 1 år sedan som det blev sånt ramaskri om det.
 
Japp, jag visste om det och har även tillstånd från SJV. Det kostar som sagt ingenting. På ansökan fyller du i var du kommer att köpa blodet så att eventuell smitta ska gå att stoppa eller spåra. Detta gäller även blod som du köper i livsmedelsaffären som är av livsmedelskvalitet.
 
Om man inte använder blod av livsmedelskaraktär och det inte är nötblod, får man använda det då? :confused:
 
När jag ansökte så kostade det i alla fall inget. Vår klubb gick ut och anmanade alla till att söka just då "när det fortfarande var gratis", kan det ha varit 1 år sedan kanske?
Då kopierade man bara ett par rader som klubben plitat ihop och skickade som brev, behövde inte skriva på något, "intyget" kom hem i brevlådan en vecka senare.

Detta papper ska man alltså visa upp när man handlar blod i mataffären men hittills har de aldrig frågat efter det så jag har inte visat upp något :smirk:
 
Men hur gör tant Agda om hon ska köpa blod till blodpalt. Visar intyg på att hon INTE ska ut i skogen och göra spår? Jag fattar inte det där... Tur att jag lagt av med det där böket! :rofl:
 
Du verkar veta lite så jag lånar din knapp!

Om man har "eget" blod från tex jakt och är på egen mark. Vad är det för regler då?? Samma? Får/bör man inte använda "eget" blod?? Är det inte bra att träna tex en framtida älghund på älgblod???
 
Nja, är det inte så att man måste ha tillstånd för att KÖPA blod för blodspår? Så har jag uppfattat det? Och köper man det i syfte att göra blodpalt, vem ska kolla det...? :devil:
 
Så fattar jag det oxå för det är knappast någon som kommer att springa i skogen fråga efter intyg på att man får köpa blod?
Nåja vi har tagit reda på blod från älgslakten, så det är inte några problem, för det blodet kommer att räck minst 2 år framåt. Och kommer det någon och gnäller så kan de får ge sig ut i mörker och ösregn och leta ev på körda älgar någonstans mellan en stor gran och en konstig tall... Vi hängde påsen efter ung en kilometer och dyl... Jag hade faktiskt inte hört/lagt märke till den diskussionen heller.
Men som sagt om man nu älskar blodpalt ska affären hinra en från att handla då? ;)
 
Det här har inte tillkommit för att jäklas med oss viltspårsmänniskor, tro det eller ej. :smirk: Det är väl mycket upp till ditt samvete vad du ska göra med blodet när du köper det. Jag vet inte hur det är med viltblod och eventuella restriktioner runt det.
 
jo det visste jag! hemma sitter tillståndet inramat i samma ram som championatet på vår tik som går viltspår och eftersök (skadat)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 059
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 719
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp