Bukefalos 28 år!

Köra bettlöst?

gulkiwi

Trådstartare
Vågar man sig på det?

Har en ponny som har fått knölar i ena mungipan, och det är ju ingen höjdare när jag vill komma igång och köra.

Har precis beställt en bettlös nosrem som man kan fästa på tränset, tänkte prova tömköra lite först och sedan ev. köra med det också. Ponnyn är ju rätt pigg och lyssnar inte sådär jättebra om man tömkör med till exempel grimma, men det blir kanske lite bättre effekt med nosremmen.

Någon med erfarenheter?
 
Sv: Köra bettlöst?

Jag hade inte kört med något annat än hackamore om jag var tvungen att köra bettlöst. Helst skulle jag inte köra alls.
I synnerhet inte om hästen inte lyssnar finfint på det vid tömkörning. Min häst är ändå en mkt cool och väldigt säker varmblodsdam.

Det blir intressant att se vad andra har för erfarenheter. :)
 
Sv: Köra bettlöst?

Vi körde vår nordsvensk på hackamore när hon hade fått en skada i munnen. I vanliga fall körs hon på stång och kedja med fast nosgrimma i dressyr så hon var van vid nostryck. Dock upplevde hon hackamore väldigt skarpt och gick väldigt bakom hand och när man skulle styra så gick det inte så bra att hålla emot på ytter utan det blev mest dra till höger lite försiktigt så hon fattade att hon skulle hålla till höger. Men som tur är så läkte hennes sår snabbt så vi kunde åter ha bett i munnen på henne.
När vi drar timmer med henne och i maraton så har vi ett vanligt tränsbett.
 
Sv: Köra bettlöst?

Jag tömkör min unghäst i grimma/repgrimma/sidepull och kommer att köra in henne i det men jag vet också att hon är så pass känslig att hon lyssnar på det. Hade jag varit minsta osäker så hade jag kört med bett.
 
Sv: Köra bettlöst?

Som sagt, är man 100 (eller ja, 99) säker på att hästen lyssnar och förstår så visst.
Med min häst skulle jag inte prova. Han kan få för sig att han ska busa eller testa och då vill jag helst ha bett i munnen på honom.
Han ogillar även när man rider på bettlöst med tryck på nosen (repgrimma funkar sådär på ridbana, vågar inte prova i skogen :D )
Kör på stång och lätt, lätt hand i stället.
 
Sv: Köra bettlöst?

Var ute och körde igår i bara grimma, med ledare! Känns inte som en jättehållbar lösning. Tror inte jag vågar stoppa in ett bett utifall det skulle göra ont på honom, och knölarna verkar inte ha några planer på att försvinna heller verkar det som...
 
Sv: Köra bettlöst?

Kör min ponny på hackamore och funkar kanon på henne men hon går alltid på det då det inte finns en uns till plats med ett bett då hon har ett mega överbett.

Kram
 
Sv: Köra bettlöst?

Kör min kallblodsdam väldigt ofta med hackamore då hon är väldigt känsligt i sin mun och det fungerar helt super, visst det är väl inget vi tränar dressyr med men för vardagskörning och konditionstäning fyller det sitt syfte och jag känner mig stensäker med henne på den "betslingen".
Syrrans shettis körs även han väldigt regelbundet med hackamore och det går bara bra.
Kan rekommendera att man använder ett hackamore med kedja och inte rem då det blir skarpare ifall att....
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 854
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 600
Senast: akleja
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 992
Utrustning Hej! Hittar bara äldre trådar - vill ha lite direkta råd så jag startar en ny. Ponnyn har haft sår i munnen och rids på hackamore...
Svar
18
· Visningar
1 584
Senast: Amaranthine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp