Köra buss?

MissFideli

Trådstartare
Rekryteringen på buss-sidan är tyvärr inte rolig, folk tvingas in av arbetsförmedlingen.
Det blir ju som ni förstår inte bra i längden med folk som är olämpliga och totalt ointresserade. Omsättningen är enorm!

Tyvärr är upphandlingarna skyldiga till att ekonomin pressas och det går förstås ut över rekryteringen.

Men annars, ni som är arbetslösa. Vad skulle få er att vilja jobba som bussförare?
 
Rekryteringen på buss-sidan är tyvärr inte rolig, folk tvingas in av arbetsförmedlingen.
Det blir ju som ni förstår inte bra i längden med folk som är olämpliga och totalt ointresserade. Omsättningen är enorm!

Tyvärr är upphandlingarna skyldiga till att ekonomin pressas och det går förstås ut över rekryteringen.

Men annars, ni som är arbetslösa. Vad skulle få er att vilja jobba som bussförare?
Bland de arbetslösa ungdomarna (18-25) som jag träffar så vill otroligt MÅNGA bli busschaufförer. Det är oftast kö till busschaufförsutbilningarna på AF än att av skulle tvinga dit dem.
Det är möjligt att det är regionalt. Jag har funderat en hel del över varför busschaufför är drömyrket för så många och jag misstänker att det är ett mycket "konkret" arbete. Som dessutom utförs för öppen ridå. Alla kan förstå vad en busschaufför gör, till skillnad mot att försöka förklara vad en ingenjör gör så att säga. Växer man upp där många av mina klienter gör så är oddsen betydligt bättre föratt man känner någon som kör buss än exempelvis en agronom. Dessutom så är det personalintensivt. Bussar går överallt nästan dygnet runt. Så då "måste" det vara lätt att få jobb.

Att man vill bli busschaufför innebär tyvärr inte att man faktiskt passar för yrket när det kommer till kritan.
 
Hur ska man vara for att passa som bussforare?
Jag är inte bussförare men åker buss.
Det första jag tänker på är att man bör vara väldigt serviceinriktad och stresstålig. Förutom att kunna köra buss så borde dessutom ett minimum av lokalkännedom vara ett krav. Jag blir lite trött när jag som passagerare behöver upplysa turist och chaufför om att jo, bussen går till Gustav adolfs torg även om hållplatsen råkar heta brunnsparken (senast hade tanten hunnit halvägs av med sina väskor igen innan jag lade mig i)
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Hur ska man vara for att passa som bussforare?

Hoppar in från Ungdom.
Jag har jobbat som bussförare sedan 2011. Är 24 år och kan inte tänka mig att göra något annat.
För att passa som bussförare bör du framförallt vara stresstålig, lugn, serviceinriktad och har ett bra pokerfejs. Alla människor är inte trevliga alltid, de gäller även bussförare. Men du ska inte visa din kund att du har en skitdag. Oavsett hur mkt skit du får kastat på dig så var trevlig, mot alla. Måste du avvisa en person, var trevlig. Höj aldrig rösten. Det är svårt för människor att fortsätta vara otrevlig mot någon som är trevlig, dessutom får du många kompisar på bussen i form av passagerare som ser att du är fortsatt trevlig trots att du får skit kastat på dig.
Du bör vara punktlig. Att man inte klarar av att hålla tidtabellen när du sitter bakom ratten är en annan femma, men var i tid till jobbet. Var i tid till avlösningar (om du inte är sen från en annan sas).
Sen de sista, älska ditt jobb. Var rädd om ditt arbetsfordon (bussen) och var lugn i trafiken. De är många gånger jag räddar både oskyddade trafikanter som bilister som inte kan följa regler. Hetsa inte och kör bussen som om alla passagerare vore glas fyllda med vatten som inte får spillas ut.
 
Hoppar in från Ungdom.
Jag har jobbat som bussförare sedan 2011. Är 24 år och kan inte tänka mig att göra något annat.
För att passa som bussförare bör du framförallt vara stresstålig, lugn, serviceinriktad och har ett bra pokerfejs. Alla människor är inte trevliga alltid, de gäller även bussförare. Men du ska inte visa din kund att du har en skitdag. Oavsett hur mkt skit du får kastat på dig så var trevlig, mot alla. Måste du avvisa en person, var trevlig. Höj aldrig rösten. Det är svårt för människor att fortsätta vara otrevlig mot någon som är trevlig, dessutom får du många kompisar på bussen i form av passagerare som ser att du är fortsatt trevlig trots att du får skit kastat på dig.
Du bör vara punktlig. Att man inte klarar av att hålla tidtabellen när du sitter bakom ratten är en annan femma, men var i tid till jobbet. Var i tid till avlösningar (om du inte är sen från en annan sas).
Sen de sista, älska ditt jobb. Var rädd om ditt arbetsfordon (bussen) och var lugn i trafiken. De är många gånger jag räddar både oskyddade trafikanter som bilister som inte kan följa regler. Hetsa inte och kör bussen som om alla passagerare vore glas fyllda med vatten som inte får spillas ut.

Åh, önskar alla bussförare var som du! :love:

Sist jag åkte buss (steg på vid sjukhuset) välte en barnvagn inom mindre än en minut som han ryckte i ratten och stampade på bromsen, och karln svor åt fotgängare på övergångsstället... Jag klev av igen på nästa hållplats. O_o
(Sån ska man inte vara som bussförare! :idea:)
 
Åh, önskar alla bussförare var som du! :love:

Sist jag åkte buss (steg på vid sjukhuset) välte en barnvagn inom mindre än en minut som han ryckte i ratten och stampade på bromsen, och karln svor åt fotgängare på övergångsstället... Jag klev av igen på nästa hållplats. O_o
(Sån ska man inte vara som bussförare! :idea:)
Åh, tack :)

Tyvärr är de ju sånna som du nämner som smutsar ner hela yrket :( De finns allt för många av dom, tyvärr..
 
Folk frågar mig hur jag kan vara så nöjd med mitt yrkesval. Jag som är så ung har hela livet framför mig borde väl prioritera bättre?

Nä.
Fördelarna är många. Jag fungerar som så att de är viktigt för mig att veta i förväg hur mina dagar kommer att vara. Mitt schema sträcker sig i 6 veckor och så rullar de på. Jag vet hur jag jobbar om 5 månader tack vare det. Jag har mina körningar, efter ett tag lär jag mig hur tjänsterna ser ut. När jag kommer till jobbet på morgonen får jag min körspec. När jag har rast, så har jag rast. De finns INGEN som kan ta de ifrån mig. INGEN kan komma och säga att de finns mer jobb att göra, att jag inte hinner ta min rast.
Blir de förseningar och rasten överskrids, meddelar jag det och driften fixar till det. Inga problem.
Oftast har jag samma buss en hel dag. I början känner jag av lite för att se vad för egenheter den har. Sen är vi kompisar resten av dagen.
Jag styr över mitt arbete själv, på ett sätt. Trots avancerad teknik där driften kan följa minsta lilla sväng jag gör, så är jag fri. Sköter jag mitt jobb, som jag så högt älskar, följer hålltider och kör enligt körspec, så behöver jag inte oroa mig över att driften kollar min körning heller. Jag tar mina egna beslut för jag är chef över min buss.
Visst, vissa pass är lite för långa ibland, men än är jag ung och finner inga problem med det. Jobbar var tredje helg bara och kör endast morgonturer. Börjar oftast runt 4-5 på morgonen och slutar vid kl 13-14, ibland tidigare, ibland senare.
Nu är jag även en sån stor nörd att jag har stenkoll på bussarna. Kan dem utan och innan. Bussnörd brukar kollegorna kalla mig :)
 
Bland de arbetslösa ungdomarna (18-25) som jag träffar så vill otroligt MÅNGA bli busschaufförer. Det är oftast kö till busschaufförsutbilningarna på AF än att av skulle tvinga dit dem.
Det är möjligt att det är regionalt. Jag har funderat en hel del över varför busschaufför är drömyrket för så många och jag misstänker att det är ett mycket "konkret" arbete. Som dessutom utförs för öppen ridå. Alla kan förstå vad en busschaufför gör, till skillnad mot att försöka förklara vad en ingenjör gör så att säga. Växer man upp där många av mina klienter gör så är oddsen betydligt bättre föratt man känner någon som kör buss än exempelvis en agronom. Dessutom så är det personalintensivt. Bussar går överallt nästan dygnet runt. Så då "måste" det vara lätt att få jobb.

Att man vill bli busschaufför innebär tyvärr inte att man faktiskt passar för yrket när det kommer till kritan.

Vi har Sveriges första 19-åriga bussförare anställd hos oss, han var dessutom elev hos mig på linjeutbildningen. För honom var det bussen i sig som lockade, samma var det för mig. Att få köra stort fordon och att inte behöva sitta inne hela dagarna.
 
Vi har Sveriges första 19-åriga bussförare anställd hos oss, han var dessutom elev hos mig på linjeutbildningen. För honom var det bussen i sig som lockade, samma var det för mig. Att få köra stort fordon och att inte behöva sitta inne hela dagarna.

Häftigt! :) Men får han köra alla typer av bussar när dom är så unga eller är de mycket begränsningar?
 
Det är väl bussbolagen själva som i det stora hela är boven i dramat... I sin jakt på pengar så drar man ner på sin egen utbildning och låter arbetsförmedlingen stå för alla kostnader. Precis som med allt annat så får man vad man betalar för.... När bolagen sedan allt som oftast inte erbjuder heltid utan olika former av deltid/timanställningar så blir det ju allt annat än en trygg anställning som gör att många som börjar köra buss, snabbt som tusan söker sig till något annat.
Sedan ska vi i ärlighetens namn också säga att många förstår nog inte att man inte kan arbeta 7 till 16 varje dag om man kör buss utan arbetet gäller veckans alla dagar och dygnets alla timmar... Det är ganska svårt (om inte omöjligt) att vara busschaufför och ensamstående vårdnadshavare. I storstäderna så är ofta hot, hot om våld, stenkastning, beskjutningar av bussen något som gör att många drar sig för att söka sig till yrket.

Vill bussbolagen få in kvalitet, och bli av med förare som egentligen inte alls är intresserade av arbetet som busschaufför, så bör man göra rätt radikala grepp. Bolagen bör rekrytera själva och utbilda nyanställda själva till D behörighet + yrkeskompetensbeviset, t.ex garantera en heltidsanställning på minst 2 år (naturligtvis så måste du som genomgår utbildningen också garantera att du blir kvar. Det kostar X-antal hundratusen kronor att utbilda en busschaufför med alla omkostnader och löner. Man bör också se över schemaläggningen. Kanske går det att införa andra former av tjänstgöringslistor. Lön är något som bör diskuteras... Framför allt ersättningen för att arbeta på kvällar, helger och storhelger.....

Men allt handlar om bussbolagens vilja... tyvärr så är det allt för många stora aktieägare som hellre ser till sin egen vinst.... och allt för många huvudmän i kollektivtrafiken som inte ser till att bolagen håller sina avtal...
 
Vi har Sveriges första 19-åriga bussförare anställd hos oss, han var dessutom elev hos mig på linjeutbildningen. För honom var det bussen i sig som lockade, samma var det för mig. Att få köra stort fordon och att inte behöva sitta inne hela dagarna.
Vad kul! Jag träffar ju inte dom som jobbar som bussförare utan bara dom som inte har gått utbildningen ännu och som svarar "busschaufför" när jag frågar vad de vill jobba med. Eftersom det är så tydig övervikt på det yrket så har jag som sagt funderat en hel del på varför.
 
Rekryteringen på buss-sidan är tyvärr inte rolig, folk tvingas in av arbetsförmedlingen.
Det blir ju som ni förstår inte bra i längden med folk som är olämpliga och totalt ointresserade. Omsättningen är enorm!

Tyvärr är upphandlingarna skyldiga till att ekonomin pressas och det går förstås ut över rekryteringen.

Men annars, ni som är arbetslösa. Vad skulle få er att vilja jobba som bussförare?

Anledningen till att jag inte valde att inte bli busschaufför är att det sliter för mycket på min kropp att sitta och köra timme efter timme. Annars tror jag det kan vara ett helt ok jobb. Min trasiga kropp funkar bättre i äldreomsorgen. :crazy:
 
Det är väl bussbolagen själva som i det stora hela är boven i dramat... I sin jakt på pengar så drar man ner på sin egen utbildning och låter arbetsförmedlingen stå för alla kostnader. Precis som med allt annat så får man vad man betalar för.... När bolagen sedan allt som oftast inte erbjuder heltid utan olika former av deltid/timanställningar så blir det ju allt annat än en trygg anställning som gör att många som börjar köra buss, snabbt som tusan söker sig till något annat.
Sedan ska vi i ärlighetens namn också säga att många förstår nog inte att man inte kan arbeta 7 till 16 varje dag om man kör buss utan arbetet gäller veckans alla dagar och dygnets alla timmar... Det är ganska svårt (om inte omöjligt) att vara busschaufför och ensamstående vårdnadshavare. I storstäderna så är ofta hot, hot om våld, stenkastning, beskjutningar av bussen något som gör att många drar sig för att söka sig till yrket.

Vill bussbolagen få in kvalitet, och bli av med förare som egentligen inte alls är intresserade av arbetet som busschaufför, så bör man göra rätt radikala grepp. Bolagen bör rekrytera själva och utbilda nyanställda själva till D behörighet + yrkeskompetensbeviset, t.ex garantera en heltidsanställning på minst 2 år (naturligtvis så måste du som genomgår utbildningen också garantera att du blir kvar. Det kostar X-antal hundratusen kronor att utbilda en busschaufför med alla omkostnader och löner. Man bör också se över schemaläggningen. Kanske går det att införa andra former av tjänstgöringslistor. Lön är något som bör diskuteras... Framför allt ersättningen för att arbeta på kvällar, helger och storhelger.....

Men allt handlar om bussbolagens vilja... tyvärr så är det allt för många stora aktieägare som hellre ser till sin egen vinst.... och allt för många huvudmän i kollektivtrafiken som inte ser till att bolagen håller sina avtal...

Min arbetsgivare löser de här med vårdnashavare genom att ha speciella grupper för dessa då tiderna är anpassade efter dagis m.m.
Sen är de inte alls svårt att få tillsvidare, inte där jag är. Alla anställs som timmisar och sköter man sig så får man tillsvidare efter ca 8 månader. De gick fortare för mig dock, jobbade gärnet som timmis :)
 
Min arbetsgivare löser de här med vårdnashavare genom att ha speciella grupper för dessa då tiderna är anpassade efter dagis m.m.
Sen är de inte alls svårt att få tillsvidare, inte där jag är. Alla anställs som timmisar och sköter man sig så får man tillsvidare efter ca 8 månader. De gick fortare för mig dock, jobbade gärnet som timmis :)

Det är ju bra när det fungerar med grupper för förare med barn. Men under min tid som facklig hörde jag allt för ofta från kolleger runt omkring i Sverige att det inte fungerade.... Sedan borde det inte vara något problem att ge chaufförer heltid på en gång... man har ju alltid provanställningen att falla tillbaka på om det inte skulle fungera...
 
Knapplån

Jag städar på ett lärcentrum där dom utbildar Busschaffisar, och vilka härliga gäng det brukar vara! Glada, positiva, och med ett härligt intresse för bussar.
Jag var med på en studieresa till Stockholm med "busskursen" som vi kallar dom, å så himla kul det var! 14 elever, 3 fröknar och 8 chaufförer. Gissa om vi var ett udda sällskap på dramaten?
Att dom sedan har en toppenlärare gör säkert kursen ännu mera attraktiv, för om jag inte är helt ute och seglar så söker folk från hela Sverige just till "våran busskurs"
Om jag inte älskade mitt jobb skulle jag kunna tänka mej gå den utbildningen.

* Jenny *
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 507
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp