Bukefalos 28 år!

Köra buss?

Det är ju bra när det fungerar med grupper för förare med barn. Men under min tid som facklig hörde jag allt för ofta från kolleger runt omkring i Sverige att det inte fungerade.... Sedan borde det inte vara något problem att ge chaufförer heltid på en gång... man har ju alltid provanställningen att falla tillbaka på om det inte skulle fungera...

Här är de ingen provanställning utan har man varit timmis i minst 6 månader får man tillsvidare direkt.
 
Det är väl bussbolagen själva som i det stora hela är boven i dramat... I sin jakt på pengar så drar man ner på sin egen utbildning och låter arbetsförmedlingen stå för alla kostnader. Precis som med allt annat så får man vad man betalar för.... När bolagen sedan allt som oftast inte erbjuder heltid utan olika former av deltid/timanställningar så blir det ju allt annat än en trygg anställning som gör att många som börjar köra buss, snabbt som tusan söker sig till något annat.
Sedan ska vi i ärlighetens namn också säga att många förstår nog inte att man inte kan arbeta 7 till 16 varje dag om man kör buss utan arbetet gäller veckans alla dagar och dygnets alla timmar... Det är ganska svårt (om inte omöjligt) att vara busschaufför och ensamstående vårdnadshavare. I storstäderna så är ofta hot, hot om våld, stenkastning, beskjutningar av bussen något som gör att många drar sig för att söka sig till yrket.

Vill bussbolagen få in kvalitet, och bli av med förare som egentligen inte alls är intresserade av arbetet som busschaufför, så bör man göra rätt radikala grepp. Bolagen bör rekrytera själva och utbilda nyanställda själva till D behörighet + yrkeskompetensbeviset, t.ex garantera en heltidsanställning på minst 2 år (naturligtvis så måste du som genomgår utbildningen också garantera att du blir kvar. Det kostar X-antal hundratusen kronor att utbilda en busschaufför med alla omkostnader och löner. Man bör också se över schemaläggningen. Kanske går det att införa andra former av tjänstgöringslistor. Lön är något som bör diskuteras... Framför allt ersättningen för att arbeta på kvällar, helger och storhelger.....

Men allt handlar om bussbolagens vilja... tyvärr så är det allt för många stora aktieägare som hellre ser till sin egen vinst.... och allt för många huvudmän i kollektivtrafiken som inte ser till att bolagen håller sina avtal...

Fast självklart blir det så när upphandlingarna pressar priserna. Gör nått större bolag vinst idag? Ryktet säger att åtminstone Keolis tänker lägga ner/minska ner antalet egenutbildade förare för att det blir för dyrt.
 
Vi anställer i princip alla på timmar i början. Vilket är sådär. Men så är vi ett av alt det största trafikområdet i Sverige också.
 
Vad skulle få er att vilja jobba som bussförare?
Jag vet vad som får folk att sluta.
Det kanske kan ge en vägledning?

1, De tokiga arbetstiderna, de kan ta knäcken på vem som helst.
2, Hot, bråk och våld på bussarna. Många människor vill arbeta på en konfliktfri arbetsplats och det är det definitivt inte. Det kostar på att bli förolämpad när folk inte får åka utan biljett.
3, Att man inte får semester när man vill ha det.



Förutom att kunna köra buss så borde dessutom ett minimum av lokalkännedom vara ett krav.
Det där är ett av de minsta problemen.
Det löser sig nämligen efter något år på samma trafikområde.
Ny på jobbet måste man ju får vara.
Att bara anställa lokalt fungerar inte då det inte finns tillräckligt med förare för det.
 
Jag vet vad som får folk att sluta.
Det kanske kan ge en vägledning?

1, De tokiga arbetstiderna, de kan ta knäcken på vem som helst.
2, Hot, bråk och våld på bussarna. Många människor vill arbeta på en konfliktfri arbetsplats och det är det definitivt inte. Det kostar på att bli förolämpad när folk inte får åka utan biljett.
3, Att man inte får semester när man vill ha det.

Men det är ju samma för vården? Dom har dessutom sämre lön, ändå vill massor av folk jobba där.
 
Men det är ju samma för vården? Dom har dessutom sämre lön, ändå vill massor av folk jobba där.
Men massor av folk vill ju köra buss också.
Vissa kan dock inte av hälsoskäl eller för att de inte grejar körkortet.

En skillnad mellan vården och att köra buss är temperaturen.
Svinkalla bussar på vintern och stekheta på sommaren.
Vården jobbar inomhus och det finns toaletter, fikarum och arbetskamrater.
Bussföraren jobbar ensam ute.
Man måste gilla sitt eget sällskap och kunna vara ensam.
 
Men massor av folk vill ju köra buss också.
Vissa kan dock inte av hälsoskäl eller för att de inte grejar körkortet.

En skillnad mellan vården och att köra buss är temperaturen.
Svinkalla bussar på vintern och stekheta på sommaren.
Vården jobbar inomhus och det finns toaletter, fikarum och arbetskamrater.
Bussföraren jobbar ensam ute.
Man måste gilla sitt eget sällskap och kunna vara ensam.

Nej jobbar inte enbart inne. Visst huvuduppgiften. Att hjälpa kunden/vårdtagaren sker inomhus. Men att ta sig mellan dem kräver utgång. Eller sker all vård på boenden enligt dig.

Ska ibland transportera mig själv 30 minuters biltur bort. Själv, inga arbetskamrater just då, ingen toa. Visst varm bil tack vare motorvärmare och kypevärmare. Första starten, resten av tiden kall bil efter varje ärende. Har jag en sån dag med mycket ensam arbete, ser jag bara arbetskamraterna fyra gånger under hela dagen. En timmes samanlagd tid, med tillgång till toa. Resten av tiden får jag lägga upp själv. Vet bara vad som ska göras.
Syrran jobbar i en city grupp. Gång eller cyckel mellan. Oplogade, osaltade vägar vintertid. Inte några arbetskamrater, annat än vid rast.
Kan inte tänka mig att jobba inne på gruppboende. Utan hemtjäns är roligare.

Men för att locka, det är inte högre lön.
Utan en ledning som lyssnar. Säger medarbetarna att det inte går. Ska det inte dröja tills hälften går in i vägen, och blir sjukskrivna innan något görs.

Samt bra scheman. Idag står valet mellan varanan helg och delade turer, ofta två helger av fem helger.

Det är vad jag känner gör mig mer motiverad till att stanna kvar. Förra året hade jag ett perfekt schema, perfekt balans mellan ledighet och jobb. Kände mig verkligen ledig, när jag var det. En chef som lyssnade och tog striden, då schemat tog mer än budgeterade årsatbetare.
Nu obalanserat schema, tre av fem veckor är det för mycket jobb och två av fem för mycket ledighet. En chef som inte lyssnar. Samt argumenterar (vissa känner sig ut skälda) om saker som inte rör arbetet.

Att få x-antal hundra i lön. Gör varken från eller till för mig. Inte om det på sikt leder till att belägningen blir högre. Då färre arbetstagare ska göra lika mycket. För annars blir kostnade för hög.
 
Samt bra scheman. Idag står valet mellan varanan helg och delade turer, ofta två helger av fem helger.

Vilken lyx. Vi har varannan helg och delade turer. Jämt.

7 dagar (inkl helg) delade turer sen följer direkt, 5 dagar halvtur, 2 dagar ledigt sen börjar det om.

Trots detta är det ett bättre schema än det jag hade när jag jobbade på ett boende. Där var det iof inga delade turer men alltid ett osäkert schema som aldrig höll. Man blev alltid inkommenderad på lediga dagar. Nu vet jag i alla fall mitt schema för hela året. Förr fick jag det 2-3 dagar innan månadsskiftet och så höll det i slutändan i alla fall inte.

Annars håller jag med om det där med temperaturer. Det växlar mellan varm och kallt. Tex på vintern. Minusgrader ute och så har de flesta gamla minst bastu temp inne. Och så ska man blöta ner sig när man ska duscha dom också. Och sen ut i minusgraderna igen.
 
Frågan är varför vi vill ha dessa jobb?
Här i tråden så verkar de ju ganska så kassa.

Jag kör buss för friheten och vill inte längre sitta på kontor.
 
Då jag är vän med en platschef för ett relativt stort trafikområde i Skåne så kan jag bara säga de han sa angående semestrar.
Har man ca 200 anställda, på vissa företag ännu mer, så är de omöjligt för alla att få semester när dom själva vill. De funkar inte. De är alldeles för mycket pyssel hit och dit. Rullande semesterperioder blev lösningen, var man inte nöjd så var de inga problem att byta sinsemellan. Inga sura miner där.
Jag fick välja semester iår och fick som jag ville. Nästa år får vi rullande. Min sambo har rullande på sitt jobb (fastighetsskötare) och inte gnälls de där. Min arbetsgivare fick ett rent helvete iår att få ut sommarschema å semester i tid trots att de börjades arbeta med de i slutet av April. Jag ser inga problem med rullande. Bara att gilla läget lixom, för bussbranschen är långt ifrån ensamma på den punkten.

Heta bussar på sommaren? Tror jag kört 3 bussar totalt med en AC uf. Så jag är nöjd.
Kalla på vintern? Nejdå, varmt å gött. En gång var min buss kall. Vill jag så får jag ställa bussen men valde att ta ut den ändå då värmaren inte var igång, 1o min senare och de var varmt å skönt.
 
Jag har busskort.
Jag har kört buss EN gång sedan uppkörningen 1989...
Jag jobbar hellre med döda ting, dvs kör lastbil.

Det som skulle få mig att börja köra buss är om jag kunde få en långtur, där man kan både hålla tidtabell och körtidsregler genom att hålla laglig hastighet. Det finns ett tämligen stort bussbolag i grannkommunen, det är långt mer än en gång de varit omnämnda i kvällspressen för att de ställs till svars för brott mot körtidsregler och sånt. Skulle aldrig falla mig in att söka jobb hos dem.
Att köra buss i stan, med start o stopp hela tiden, kyla som väller in på vintern - det skulle mina leder inte klara av.
 
Det är nu fem år sedan jag tog busskort och fick jobb direkt. Kör just nu skoltrafik på mindre orter, små smala grusvägar och dåligt asfalterade småvägar.

Jag tycker väldigt mycket om mitt yrke! Jag är en bra förare och det är få situationer som kan få mig ur balans när jag kör. Jag njuter av att få sköta mig själv, älskar att få uppleva landskapet från min plats i förarsätet, vår, sommar, höst och vinter - alla har de sin charm och sina utmaningar! Jag älskar kontakten med mina passagerare, pratar och skojjar gärna och vet numera nästan vart alla "stammisar" kliver av.

Tyvärr är det långa dagar och stor osäkerhet vad gäller upphandlingar och försäljning mm... just nu har företaget jag jobbar åt blivit sålt och jag har ingen aning om vilken min nya arbetsgivare blir även om jag och mina kollegor har våra aningar.

De nya bussarna vi har fungerar inte för mig att köra, de är tröga i styrningen och jag lyckas inte ställa in förarstolen så att jag kan sitta en hel dag utan att få ont. Får jag köra volvo går det jättebra och jag har tur som har kollegor som mycket hellre kör de nya bussarna än de gamla volvosarna :-) Trots smärta i nacke och rygg jobbar jag på för jag har hittat mitt yrke!

Kalla och mörka vintermorgnar då bussens värmare inte fungerar eller blivit bortglömd kvällen innan av trött kollega och det är -15 i bussen är inte något jag tycker om men att susa fram i ett gnistrande vitt vinterlandskap är fantastiskt!

Nu är jag på väg att flytta och jag hoppas verkligen att jag kommer kunna fortsätta köra buss även på den nya orten även om det ser rätt mörkt ut för tillfället - de tycks ta in folk från arbetsförmedlingen hellre än förare med några års erfarenhet...
 
jag lyckas inte ställa in förarstolen så att jag kan sitta en hel dag utan att få ont. Får jag köra volvo går det jättebra och jag har tur som har kollegor som mycket hellre kör de nya bussarna än de gamla volvosarna :-) Trots smärta i nacke och rygg jobbar jag på för jag har hittat mitt yrke!
När jag kör lastbil är det vissa säten som inte funkar alls för mig. Jag får främst ont i nacken.
Men jag har hittat en lösning som funkar för mig - jag har IKEAs nack-kudde som ger det stöd jag behöver!
 
Jag tror jag behöver mer variation på jobbet. Jag behöver utmaningar, variation i arbetsuppgifter och inte minst att jobba kreativt.
Sitta och köra buss skulle inte passa mig helt enkelt.
Men busschaufförer behövs ju och det är ju kanon att de finns. Tyvärr verkar många ha en skuv lös. Förstår dock att det kan vara ett påfrestande och otacksamt jobb.
Kul att se att många i tråden trivs med sitt yrke och verkar så vettiga!
 
Då jag är vän med en platschef för ett relativt stort trafikområde i Skåne så kan jag bara säga de han sa angående semestrar.
Har man ca 200 anställda, på vissa företag ännu mer, så är de omöjligt för alla att få semester när dom själva vill. De funkar inte. De är alldeles för mycket pyssel hit och dit. Rullande semesterperioder blev lösningen, var man inte nöjd så var de inga problem att byta sinsemellan. Inga sura miner där.
Jag fick välja semester iår och fick som jag ville. Nästa år får vi rullande. Min sambo har rullande på sitt jobb (fastighetsskötare) och inte gnälls de där. Min arbetsgivare fick ett rent helvete iår att få ut sommarschema å semester i tid trots att de börjades arbeta med de i slutet av April. Jag ser inga problem med rullande. Bara att gilla läget lixom, för bussbranschen är långt ifrån ensamma på den punkten.

Heta bussar på sommaren? Tror jag kört 3 bussar totalt med en AC uf. Så jag är nöjd.
Kalla på vintern? Nejdå, varmt å gött. En gång var min buss kall. Vill jag så får jag ställa bussen men valde att ta ut den ändå då värmaren inte var igång, 1o min senare och de var varmt å skönt.

För en bunt år sedan jobbade jag på dåvarande Postgirot. Ganska stort företag. Där gick det bra att få sin semester när man önskade.

Det har ju inte så mycket med storleken på företaget att göra utan arbetets art.

Vi har sommartidtabell under 9 veckor och det är då vi har semester, delat på två grupper. Man kan önska att jobba hela sommaren och ha semester på annan tid men det är inte helt lätt eftersom vi i princip alltid är kort om personal.

Schemaläggning och hur bussarna är, är väldigt olika från område till område, även möjligheterna till hjälp om det blir något fel ute på linjen.

Där jag jobbar har vi det relativt sett bra men det kan förstås bli bättre. Jag väljer att pendla ganska långt för att ha ett bättre schema än vad närmsta trafikområdet har.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 929
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 667
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 513
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp