Köra in Islandshäst

FreSus

Trådstartare
Hej alla kunniga inom detta forum.
Jag skulle behöva lite råd och tips inför inkörning av min islandshäst.
Jag har ingen egen erfarenhet av körning men mycket god hjälp av en tjej som kört in många travare.
Dock vill jag själv bilda mig en uppfattning och kunna göra egna val. Vet att många av er besitter mångårig kunskap och tar tacksamt emot all hjälp.

Hästen är 9 år, valack, stor och rejäl. 4 gångare med kanontrav. Är mycket pigg och vid ridning ganska hård i munnen. Har lite olater såsom att ex inte ta halter direkt, man måste vara bestämd. Han är 100% trafiksäker, mycket tömkörd. Har enorm arbetsvilja och mycket go.

Några råd såhär i början?
 
Sv: Köra in Islandshäst

En häst som inte vill stanna skulle jag ha svårt att köra. Det är extremt viktigt att körhästen är lyhörd, för i ridningen kan du använda
hela kroppen, men i körningen är dina hjälper tömmar, rösten och pisken. Travare är ofta inkörda på ett annat sätt än körhästar. Det är
inte lika viktigt för dem att stå stilla.

Själv har jag fått köra en väldigt fin islänning. Det var riktigt roligt

Så fortsätt med tömkörningen och när det funkar VÄLDIGT bra. Kan man börja med att träna att dra däck på en inhängad ridbana.

Lycka till
/Petronilla
 
Sv: Köra in Islandshäst

Jag hade ALDRIG satt mig i vagn bakom en häst som är svårstannad. Som sagt har du ju bara tömmen och inget annat. Och skulle det hända något måste de vara väldigt lydiga.
 
Sv: Köra in Islandshäst

Jag skulle öva på två saker i ditt läge: halterna i tömkörningen (där kanske du måste hitta ett annat sätt än att använda mycket tömtryck, om hästen är hård i munnen), samt miljöträning i form av att du t.ex. släpar runt på skramlande föremål medan du leder hästen. När hästen är van vid oljudet och inte reagerar kan du gå med en draglina bredvid, sedan fästa draglinan och så har du tagit de första stegen mot inkörningen.
 
Sv: Köra in Islandshäst

Jag skulle vänta med att dra däck tills man vet att hästen är ok med både ljud och att draglinor nuddar sidorna, en tanke efter att ha läst ditt inlägg. Det är ju inte alla hästar som accepterar vare sig oväsen eller att bli berörda längs benen.
 
Sv: Köra in Islandshäst

Finns bromsen men man får ta i lite ibland?
Menar du islandshäspigg eller mer normal pigg? :angel:. Märkte fort att de var skillnad mellan dom :D

Har ett islandspiggt islandssto själv som jag körde in i våras. Min dam var de simplaste jag någonsin kört in men hon är enormt självsäker och tömkörd mkt både i paddock och ut innan. Vi hade redan tagit ledarskapsgrejorna med tömmkörning i skog och vägar innan. Sen visade de sig att hon tyckte de är mkt roligare att bli körd än riden

Hållt på mest med trav innan och var bara ute för en skonsam träningsform för hästen som har trassel med rygg och bakknän.

Kört in många hästar genom åren mest trav men även på de andra körsättet eller vad man ska kalla de. Brukshästar som även drog fram virke ur skogen. Dock har både trav och de andra hästar definitivt tränats för att kunna stå stilla.

På ett ställa kunde de flesta av träningshästarna ställas lösa på stallplan när man selat på och fälla ner vagnen över helt lös häst och snurra/klicka fast. Inte förän man satt i vagnen och bad dom gå framåt så gick dom

Förarbetet är absolut viktigast och har man förberett ordentligt så är de sällan problem. Att de lyssnar och tollerer att allt möjligt händer rund som tömmar/linor vid benen mm

Hur funkar han när du tömmkör ut på vägar och i skogen?

Så här gjorde vi mkt innan
150096_2100433086911_868674462_n.jpg
 
Sv: Köra in Islandshäst

Tack för alla svar.
Han är islandshäst pigg, stannar men man får säga till lite extra.
Är helt oberörd av linor på benen och ljud bakifrån.
Ska definitivt köra mer tömkörning och sedan gå över till att släpa
Saker bakom på inhägnat område.
 
Sv: Köra in Islandshäst

Jag hoppade över att köra med släpor mm utan gick med henne först bredvid när jag drog vagnen ner till stora paddocken. Sen gick min medhjälpare och höll uppe skaklarna vid selen utan att sätta fast medans vi gick runt.

Efter de så svängde vi runt lite och när hon fortfarande inte brydde sig så sela vi fast och medhjälparen gick vid huvudet första biten och drog sig sen bakåt (hade långt grimskaft).

Ett varv, 2 volter och ett par vändningar (så man såg hur hon reagera när man senare skulle vända på väg) senare så travade vi runt utan medhjälpare och dagen efter satte jag för själv och körde ut.

De enda vi fick jobba med var att påminna henne om att nu skulle hon gå mitt på vägen och att hon måste ta ut svängarna när vi vände

Som sagt min simplaste inkörning :love:
 
Sv: Köra in Islandshäst

Jag tycker inte det är speciellt bra att man rekommenderar att göra så på ett forum. Det finns ju en anledning till varför man går igenom stegen till en ordentligt inkörning. Visst det kan funka med vissa hästar men det säkraste sättet är ändå att göra det ordentligt.
 
Sv: Köra in Islandshäst

Vadå vissa hästar??

Har nog passerat en bra bit över 60 inkörningar utan släpa och en insident pga en galen bilist skulle jag inte säga vissa hästar. Är nog bara 10 med draglinor och släpa och båda varianterna av inkörning har varit lika problemfritt.

Gäller ju att förarbetet är välutfört och ledarskapet mm funkar innan man får för sig att plocka in vagn i bilden. Största säkerhetsrisken sitter ju i folket som kör in och tycker inte vem som helst ska få för sig att syssla med att köra in sin häst om de inte har rutinerat folk omkring sig. Sätter inkörning som betydligt farligare än inridning
 
Sv: Köra in Islandshäst

Men om du har kört in 60 hästar så är du ju duktig på det, då kan man ju se när en häst är redo för vagn. Men att sitta och rekommendera det på ett forum där ALLA läser är en annan sak anser jag. Det finns ju en hel del hästar där förarbetet har varit för dåligt och man skadar hästen för livet (mentalt). Det är ju inte bara att haka på en vagn och köra...
 
Sv: Köra in Islandshäst

Jag håller helt med dig, ju grönare man är desto lugnare ska man ta det. Att rekommendera att bara lägga på vagn när man har ett bra ledarskap tycker jag är rent skitsnack, hästar är flyktdjur och kan lätt reagera på att sitta fast och att föremål går emot dem.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 512
Senast: As_Vegas
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 131
Senast: Nielaa
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 424
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 956
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp