Körförbud mm

Jag hittade misstänkt stöldgods i skogen för några veckor sen när jag gick med hunden och försökte ringa och anmäla, var över en timmes väntetid på 11414. Slutade med att jag anmälde via hemsidan istället och lämnade kontaktuppgifter men har inte hört något om det alls. Så ser man någon som kör ett fordon på ett olagligt sätt så känns det inte som det hjälper så mycket med det numret om man vill att de ska åka fast.

Sen är det väl tveksamt hur mycket polisen bryr sig om fordonen ser ut att vara i ok skick. Jag körde framför en polisbil en längre strecka sist jag var på väg att besikta en bil med körförbud pga utebliven besiktning. Visserligen var bilen påställd förstås men polisen brydde sig inte nämnvärt om mig och svängde av långt innan det var uppenbart att jag var på väg till besiktningen.
Hur lång tid det tar att komma fram beror ju på vad det gäller. Sist jag ringde kom jag fram inom någon minut, men var ju lite allvarligare än hittat stöldgods eller skadegörelse på bil tex.

Deras hemsida är kanon att använda.
 
Om man vet att någon kör NU så är det bäst att ringa 112. Att ringa 11414 är en omväg - 11414 (PKC) kan inte skicka en patrull. Ringer du 11414 måste de ändå i sin tur kontakta RLC vilka nås (av allmänheten) genom 112. Som alltid är ALLT en prioritetsfråga - finns det någon patrull ledig eller ej.

Om man vet att grannen Kalle kör varje fredag till platsen X så kan man göra ett tips online eller via 11414.

/har arbetat på PKC på polisen.
Tack!
Verkar inte finnas nåt mönster så då får det bli 112 när jag ser hen rulla iväg helt enkelt. Tänker att ett avställt tungt fordon med körförbud pga obesiktigad är allvarligare än en besiktigad personbil med användningsförbud, så får bli nästa gång jag ser den rulla iväg.
 
Det kom lagstiftning som skulle göra det enklare att beslagta fordonen men jag tror inte det görs speciellt ofta i verkligheten.
Polisen där jag bor skriver ofta på sina sociala medier att de har beslagtagit fordon. Jag har ingen statistik, men med tanke på hur ofta jag ser det så skulle det kunna vara varje vecka.
 
Gällande att plocka fordon är det ingen vi kan göra bara för att någon framfört det när det varit avställt/körförbud/obesiktigat. Däremot kan vi ta ett felparkerat fordon som har över 5000 i parkeringsavgifter.

Om det inte hänt något i frågan under tiden jag varit föräldraledig vill säga. Jag kan ha fel 🤷
 
Det är väl när samma person tagits för olovlig körning ett flertal gånger som man beslagtar bilen som nästa åtgärd. Förr var det ganska verkningslöst för den brukade ändå bara vara en skrotbil för några tusen och banditen köpta snabbt en annan och fortsatte. Men idag finns det ju nästan inga riktigt billiga begagnade bilar längre så det funkar inte lika bra nu
 
Det är väl när samma person tagits för olovlig körning ett flertal gånger som man beslagtar bilen som nästa åtgärd. Förr var det ganska verkningslöst för den brukade ändå bara vara en skrotbil för några tusen och banditen köpta snabbt en annan och fortsatte. Men idag finns det ju nästan inga riktigt billiga begagnade bilar längre så det funkar inte lika bra nu

Ja precis, TBL7.
Tycker ofta bilarna ges tillbaka tyvärr...
 
Vet ni om att om ni i er försäkrade bil blir påkörda av en av dessa oförsäkrade så får ni inte ett öre? Så den här attityden att inte bry sig tycker jag är märklig.
Jag har blivit påkörd av ett avställt och oförsäkrat fordon och precis som andra skrev så går trafikskadeförsäkringsföreningen in och betalar. Däremot blir det väldigt dyrt för den som orsakat olyckan och kört oförsäkrat..

https://www.tff.se/
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 631
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 868
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp