Körförbud mm

Jag känner människor som fått körkortet indraget när de kört obesiktigat, oförsäkrat och avställt fordon.
Men antagligen var de fordonen inte heller godkända vid flygande besiktning.
En månad blev det utan körkort.
Då har dom kört flera gånger med körförbud. Vet en kille dom plockad 18 gånger innan han blev av med körkortet. Sista gången var han dessutom påverkad. Så det kan varit därför dom tog kortet. Man blir inte av med kortet för en gång. Man får låga böter.
 
Jag hittade misstänkt stöldgods i skogen för några veckor sen när jag gick med hunden och försökte ringa och anmäla, var över en timmes väntetid på 11414. Slutade med att jag anmälde via hemsidan istället och lämnade kontaktuppgifter men har inte hört något om det alls. Så ser man någon som kör ett fordon på ett olagligt sätt så känns det inte som det hjälper så mycket med det numret om man vill att de ska åka fast.

Sen är det väl tveksamt hur mycket polisen bryr sig om fordonen ser ut att vara i ok skick. Jag körde framför en polisbil en längre strecka sist jag var på väg att besikta en bil med körförbud pga utebliven besiktning. Visserligen var bilen påställd förstås men polisen brydde sig inte nämnvärt om mig och svängde av långt innan det var uppenbart att jag var på väg till besiktningen.
Sist jag ringer så kom jag fram på under 1 minut.
Hur fort du kommer fram beror ju på vad du säger till den röststyrda telesvararen.
 
Polisen säger:

Ring 112 för att larma polisen:

  • om du vet att ett brott kommer att begås, att ett brott pågår eller att ett brott nyligen har skett – oavsett hur allvarligt brottet är.
Polis säger en sak. Sos säger en annan. Den som ringer får avgöra om det är nödvändigt att belasta sos med ett ringa bötesbrott som går utmärkt att anmäla via 11414.
 
Polis säger en sak. Sos säger en annan. Den som ringer får avgöra om det är nödvändigt att belasta sos med ett ringa bötesbrott som går utmärkt att anmäla via 11414.
Det finns iofs en aspekt till. Anmäler du brottet på 11414 så är det du själv som behöver vittna, med de sociala komplikationer det kan innebära om det handlar om en granne.
 
Senast ändrad:
Självklart är det ett brott. Cykla mot rött ljus och snatta ett tuggummi är också ett brott. Men om man ringde 112 för ALLA brott så skulle mängder av viktigare samtal inklusive sjukdomsfall inte komma fram. Någonstanns hoppas jag folk kan prioritera vettigt.
Köra runt i diverse avställda fordon räknas nog som en risk för omgivningen.
Det finns ju orsaker till att bilar skall vara besiktigade.
 
Jag tänker som så att någon som systematiskt kör bilar med körförbud troligen håller med annat kriminellt...
Kan t o m vara så att polisen har misstankar om olagligheter, men inte kunnat ta hen på bar gärning.
Tycker nog att polisen själva får avgöra hur viktigt det är
 
Det snabbaste jag kommit fram på 11414 (typ 10 minuter) var när jag sade ”handräckning”.

Men har snart tillräckligt med direktnummer för att hanka mig fram i jobbet ändå 😅🙈
 
Om man vet att någon kör NU så är det bäst att ringa 112. Att ringa 11414 är en omväg - 11414 (PKC) kan inte skicka en patrull. Ringer du 11414 måste de ändå i sin tur kontakta RLC vilka nås (av allmänheten) genom 112. Som alltid är ALLT en prioritetsfråga - finns det någon patrull ledig eller ej.

Om man vet att grannen Kalle kör varje fredag till platsen X så kan man göra ett tips online eller via 11414.

/har arbetat på PKC på polisen.
 
Det där är en onödig grej att dela med sig av. Det är redan ett problem att folk uppger andra ärenden än de faktiskt har för att komma fram snabbare i kön.
Men då kommer man ju till fel ställe!
Det brukar ju vara enklast att ett ärende hamnar på rätt plats.
Annars så blir man ju bara runtkopplad i alla fall.
 
Men då kommer man ju till fel ställe!
Det brukar ju vara enklast att ett ärende hamnar på rätt plats.
Annars så blir man ju bara runtkopplad i alla fall.
Och du tar upp tid i onödan från personer med potentiellt mer brådskande ärenden.
Fast det gällde handräckning i tjänsten. Borde ha ett eget nummer för det…
Ja. Men man kanske inte behöver skriva ut vilket ord som är bra att säga för att komma fram snabbt? Det var min poäng.
 
Jag tänker som så att någon som systematiskt kör bilar med körförbud troligen håller med annat kriminellt...
Kan t o m vara så att polisen har misstankar om olagligheter, men inte kunnat ta hen på bar gärning.
Tycker nog att polisen själva får avgöra hur viktigt det är
Det tänker jag också. Det finns fler problem med regelefterlevnad och etik och moral i största allmänhet dessutom.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 615
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 866
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp