Bukefalos 28 år!

Körning med islandshäst

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra support. Har kikat runt på Internet efter både begagnade och nya selar. Är mest inne på att skaffa en bröstsele då hon ska dra rockard. Jag vill ha en "riktig" bröstsele med lös brösta, baksele, draglinor o.s.v. Men jag vet ej vilken storlek jag ska leta efter. Hon är ca 130 cm hög och relativt normalbyggd. Ponnyselarna är ju till A/B-ponny? Cob verkar bli för stort... Vad tror ni?
 
Sv: Körning med islandshäst

Svårt att säga......finns det inte till typ B ponny storlek ?

Har du kollat på Driveout ?

Jag köpte en cob, dock var den menad till en quarter som då var tunn över bogen och kanske runt 148-150 cm.
Den var på gärnsen till för stor men nu har han säkert växt iden ( har inte gjort något med honom sen i höstas ).

Skulle tro den är för stor till 4 åringsislänningen som jag tror är runt 135 + i manken och inte så bred bringa ännu.

Ring och fråga de som säljer vilken storlek du ska ha.

Brukar det inte finnas typ shetland, ponny, cob och full osv....?
Kan tänka mig ponny kan passa om man får tag i rätt sele.
 
Sv: Körning med islandshäst

Det finns på nätet en sida med olika mått som man kan ta för att passa in en sele - kolla den och jämför måtten med remmarna om du köper privat/fråga personalen om du köper i butik.

Tänk på att vid körning vill du att hästen ska lägga lite mer vikt framåt och skjuta ifrån ordentligt - tvärt emot vad vi vill när vi tränar tölten. Det är inte heller säkert att brösta är det bästa valet till en isis - många är lågbyggda om trycket kommer över strupen :crazy: ska en french collar brösta vara bättre.
 

Liknande trådar

Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: djezima
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 464
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 815
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 374
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp