Kött - och mjölkkonsumtion

Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka mjölk. Som med allt så krävs väl olika perspektiv för att man ska kunna bilda sig en uppfattning och som storstadsbo kan jag uppleva att jag har dålig koll på produktionen bakom mjölk, kött och ägg utöver vad som visas i olika dokumentärer och TV-program. Jag äter mycket vegetariskt och veganskt, och köper jag kött så brukar jag handla svenskt och ekologiskt. Ekologiska mejeriprodukter och ägg från frigående höns. Men nu känner jag att jag vill få bättre koll på det här.

Hur ser djurhållningen ut egentligen i svensk produktion? Inte i jämförelse med andra länder då, för det anser jag egentligen är ganska irrelevant. Det jag vill veta är om svensk produktion av ovanstående varor är någonting man vill stödja.
För och nackdelar med kött, mjölk och äggproduktion?
Finns det svenska varor man ska undvika att köpa?
Hur konsumerar en ansvarsfull konsument enligt er?

Jag vet att det här är ett känsligt område för en del så jag önskar att vi kan hålla oss till saklig diskussion och högt till tak :) Jag är intresserad av etiskt perspektiv och miljöperspektiv.

Jisses vad den här tråden drog iväg från ursprungsämnet... men det fick mig i alla fall att gräva upp boken jag nämnde (Per Jensen/Hur mår maten?) till en mer prioriterad plats i läshögen. Den rekommenderas! Sammanfattningsvis får den mig att resonera såhär:

Ja till: svenskt nötkött ur köttproduktion, svenskt lammkött.
Vill minska på: ägg, mejeriprodukter.
Stort nej tack: konventionellt fläsk (KRAV verkar betydligt bättre), konventionell kyckling.
 
Jisses vad den här tråden drog iväg från ursprungsämnet... men det fick mig i alla fall att gräva upp boken jag nämnde (Per Jensen/Hur mår maten?) till en mer prioriterad plats i läshögen. Den rekommenderas! Sammanfattningsvis får den mig att resonera såhär:

Ja till: svenskt nötkött ur köttproduktion, svenskt lammkött.
Vill minska på: ägg, mejeriprodukter.
Stort nej tack: konventionellt fläsk (KRAV verkar betydligt bättre), konventionell kyckling.
Skall vi lägga till politiska aspekter så produceras råvarorna i "Hälsans kök" av palestinier som jobbpendlar till Israel.
 
Jisses vad den här tråden drog iväg från ursprungsämnet... men det fick mig i alla fall att gräva upp boken jag nämnde (Per Jensen/Hur mår maten?) till en mer prioriterad plats i läshögen. Den rekommenderas! Sammanfattningsvis får den mig att resonera såhär:

Ja till: svenskt nötkött ur köttproduktion, svenskt lammkött.
Vill minska på: ägg, mejeriprodukter.
Stort nej tack: konventionellt fläsk (KRAV verkar betydligt bättre), konventionell kyckling.

Nyfiken.
Varför ja tack till svenskt nötkött ut köttproduktion och samtidigt nej till mejeriprodukter? :)
 
Nyfiken.
Varför ja tack till svenskt nötkött ut köttproduktion och samtidigt nej till mejeriprodukter? :)

Nu sa jag ”minska”, inte strikt ”nej”, till mejeriprodukter, men huvudskälet är skiljandet av kalven från kon. Mjölkkor verkar därutöver i huvudsak leva bra liv, men inte fullt ut på den nivå som kan erbjudas köttkor :)
 
Jag har hört om det där med öppna landskap en del, kan du berätta mer om det? Jag känner att jag har lite dålig koll på vad konsekvenserna av utebliven köttproduktion skulle bli.
Skog, skog och mera skog. Redan med en hel del av dagens djurhållning där sämre åkermark används som bete i allt större grad så får rena betesmarker växa igen med tex täta aspslyskogar eller bli täta granskogsåkrar.
 
Enligt officiell statistik äter vi nu ungefär dubbelt så mycket köttprodukter som för ett sekel sedan. Undrar om det stämmer och vad åt man då förr när så många fler hade hårt kroppsarbete?
 
Eller så var salt sill och potatis stapelföda.

Fast potatisen har en kort historia (inte vanlig förrän på 1800-talet), man slet tidigare än så. Saltad och ffa torkad fisk och kött har dock varit en räddare i långliga tider.

Det är troligt att många hade underskott på proteiner i långliga tider och underskott på mat överhuvudtaget fram till 1900-talets start.

Kål, gröt, bröd, rovor.
 
Nu sa jag ”minska”, inte strikt ”nej”, till mejeriprodukter, men huvudskälet är skiljandet av kalven från kon. Mjölkkor verkar därutöver i huvudsak leva bra liv, men inte fullt ut på den nivå som kan erbjudas köttkor :)
Ungefär 60% av det svenska nötköttet kommer (på ett eller annat sätt) ur mjölkproduktionen. Dvs det är antingen "för gamla" mjölkkor (en liten del) eller ungdjur av hankön (majoriteten). Så det är svårt att "frigöra" sig ur mjölkproduktionen om man äter nötkött!
 
Ungefär 60% av det svenska nötköttet kommer (på ett eller annat sätt) ur mjölkproduktionen. Dvs det är antingen "för gamla" mjölkkor (en liten del) eller ungdjur av hankön (majoriteten). Så det är svårt att "frigöra" sig ur mjölkproduktionen om man äter nötkött!

Ja, det är jag medveten om och gott så - det vore ju vansinne att inte ta tillvara köttet från mjölkproduktionen! Men det var därför jag specificerade att mitt ”ja tack” egentligen rör den renodlade köttproduktionen.
 
Just nu uppmanar köttbönderna (heter det så?) till ökad köttkonsumtion - svenskt kött alltså - för att hjälpa till vid foderkrisen vi har just nu. Där finns knappt stråfoder åt djuren och slakterierna har kö eftersom djurägarna tvingas slakta i förtid pga foderbrist. Det "fina sommarvädret" som så många njuter av, är en katastrof för andra.....
 
Just nu uppmanar köttbönderna (heter det så?) till ökad köttkonsumtion - svenskt kött alltså - för att hjälpa till vid foderkrisen vi har just nu. Där finns knappt stråfoder åt djuren och slakterierna har kö eftersom djurägarna tvingas slakta i förtid pga foderbrist. Det "fina sommarvädret" som så många njuter av, är en katastrof för andra.....

Kanske snarare ökad andel svenskt kött.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 124
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp