Mat mat mat (forts på pengar pengar pengar)

Jag behöver hitta idéer på billig mat!
Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som jag inte äter. 😕

På grund av tidigare ohälsa under många år så har jag kommit fram till att kosten är en stor del av min förmåga att hålla god hälsa. Det var när jag la om kosten till det jag äter idag som jag blev så oerhört mycket friskare: blev mycket piggare, blev av med smärta, tappade kilon, blev av med tecken på låggradig inflammation och känner mig både mycket starkare i kroppen, klarare i huvudet och bättre i humöret. Nu lever jag ett liv som känns värt att leva, till skillnad mot tidigare… Det satt långt inne för mig att ändra kosten såhär drastiskt, men nu finns det inte på min karta att jag nånsin kommer att gå tillbaks! Det är SÅ värt det!!! 🤩 Jag har liksom återfått livet… 🙂

Så vad äter jag då? Ja, jag utesluter de fyra svenska sädesslagen (vete, råg, korn och havre), utesluter komjölksprodukter och undviker socker/sötsaker. Dessutom undviker jag icke-ekologiska varor och köper extremt sällan döda djur från vanliga matvaruaffärer. När det gäller djur köper jag främst viltkött, eller kött från små lokala producenter med god djurhållningsetik. Fisk - OK där behöver jag kompromissa (bor ju vid ostkusten 🙄) så jag köper en del burkfisk i vanliga affärer, men röding och lax specialbeställer jag från en importör i Stockholm som kan erbjuda etiskt sjyssta fiskar (ja det är dyrt och det blir tyvärr inte så ofta).
Jag har märkt att om jag nångång får i mig sädesslag (nej glutenfritt hjälper inte) eller komjölksprodukter nuförtiden så reagerar min kropp rätt häftigt och jag blir rätt dålig tyvärr, så det går verkligen bort.

Många verkar bli rätt svettiga över min kosthållning och jag brukar tappa de flesta redan när jag säger att jag inte äter mejerier eller de fyra sädesslagen (“Men vad ÄÄÄÄTER du egentligen???” 😄 ). Man kan väl säga att inriktningen är paleo, eller så naturlig och oprocessad mat som möjligt på rena råvaror. 🙂 Jag har inga problem med min kosthållning - det finns många trevliga lösningar - däremot är det en rejäl utmaning att försöka hålla nere matkostnaden. 😔 Jag har försökt dra ner på mängden mat jag äter istället, men det går ju bara till en viss gräns (nu äter jag två ägg och ett äpple till frukost, ett mål lagad mat till lunch och en halv portion gröt med bär till middag, och jag har försökt äta mindre än så men det fixar jag inte tyvärr). Jag har dessutom börjat märka att min tarmhälsa har försämrats nu när jag äter mindre frukt och grönt för att jag försöker spara pengar... Så som jag nu äter är nog dessutom inte riktigt hållbart ur ett hälsoperspektiv för min kropp, dumt nog.

Utmaningen nu är alltså att jag behöver hitta de billigaste möjliga lösningarna på ekologiska, närproducerade och oprocessade råvaror - med bibehållen hälsa!
Eh, good luck….. 😂
Men det ska väl kunna gå på nåt sätt?? 🙂
Och nu är matpriserna i affärerna så höga att vissa saker faktiskt börjar bli billigare att handla direkt av lokala producenter på REKO-ringen.

Men OK - jag vet att jag har förbättringspotential. Jag skulle kunna jämföra priser mer (bara ett exempel var en likadan förpackning bovetekross som ICA sålde för 47 kr och Coop för 32 kr till normalpris, och hittar man fler såna exempel så blir det en slant!). Kanel använder jag en del, och där skulle jag kunna spara in en hel del om jag beställer storpack från nätet istället för att köpa små glasburkar. Kanske skulle jag kunna grodda själv istället för att köpa groddar? Osv, osv.
Jag har inte behövt tänka på det här sättet tidigare, så det låter kanske som självklarheter för vissa. Men jag har tidigare haft ett extremt omedvetet och bortskämt beteende när det gäller matpriser, så jag försöker faktiskt uppfinna hjulet här - ha lite överseende!... 😁

Jag behöver helt klart hitta ett nytt sätt att tänka på. Verkligen tänka igenom hur jag kan maximera hälsofördelarna ur så lite och billig mat som möjligt, vilka matvaror jag ska köpa då och sedan kartlägga priser både i olika affärer och på nätet. Kanske kan jag lyckas pressa ner kostnaderna lite till? Hoppas på det!
 

Jag kan tillägga att den mat som jag oftast äter idag när jag äter lunch är antingen klyftpotatis med bea, ris med grönsaker/ÄMP och (egengjord) hummus, sill alt. tonfiskröra med gröna blad, eller kött/kyckling med hemmagjord 10-sekundersaioli. Köttet blir oftast i form av enkla biffar av hjortfärs. Och så alfalfagroddar till allt - bara för att det är så billigt och drygt! :p
Men jag tänkte försöka få in mer inälvsmat och mer grönsaker/rotfrukter framöver.

Ni har gett mig många bra tips på grytor och rotfrukter. Stir fry blev jag väldigt sugen på! :d Jag är dålig på att använda burktomater och kokosmjölk - det kan jag absolut utöka! Och så kanske jag ändå ska besöka en Lidl-butik nån gång i mitt liv... ;) (men de har inte så mycket ekologiskt va?)
Återigen - stort tack för många bra tips!
Som @Motacilla sagt ovan har Lidl ekologiska varor och jag tycker själv utbudet är helt ok. Finns ekologisk val inom många livsmedel.

Men - när nu ekologiskt, närproducerat, djurvälfärd osv är på tapeten måste jag fråga: hur resonerar du runt att äta tonfisk? Ja, egentligen havsbaserade animalier över huvud taget.

Det internationella, ibland illegala, fisket orsakar så stort lidande för havets djur. Övergivna nät som valar, delfiner, sköldpaddor, sälar (de sistnämnda även i Östersjön) fastnar i och dränks. Utfiskning, trålning som ödelägger havsbotten. Jag har själv sett hajar simma förbi med krokar med långa fiskelinor i munnarna. Arten i fråga är skyddad, men det bryr sig inte illegala fiskare om. Sen är det själva avlivningsmetoden, eller snarare bristen på den i industriellt fiske. Fisken kvävs långsamt.

Det storskaliga fisket påverkar även människor. Många somaliska pirater var småskaliga fiskare. När stora fiskeflottor i princip tömde havet kunde de inte längre försörja sig. Det illegala fisket med bas i Ostasien påverkar många människor som jobbar under fruktansvärda förhållanden.

Inte bara riktat till dig - jag känner ofta att havets djur glöms bort när vi talar om djurvälfärd.
 
Som @Motacilla sagt ovan har Lidl ekologiska varor och jag tycker själv utbudet är helt ok. Finns ekologisk val inom många livsmedel.

Men - när nu ekologiskt, närproducerat, djurvälfärd osv är på tapeten måste jag fråga: hur resonerar du runt att äta tonfisk? Ja, egentligen havsbaserade animalier över huvud taget.

Det internationella, ibland illegala, fisket orsakar så stort lidande för havets djur. Övergivna nät som valar, delfiner, sköldpaddor, sälar (de sistnämnda även i Östersjön) fastnar i och dränks. Utfiskning, trålning som ödelägger havsbotten. Jag har själv sett hajar simma förbi med krokar med långa fiskelinor i munnarna. Arten i fråga är skyddad, men det bryr sig inte illegala fiskare om. Sen är det själva avlivningsmetoden, eller snarare bristen på den i industriellt fiske. Fisken kvävs långsamt.

Det storskaliga fisket påverkar även människor. Många somaliska pirater var småskaliga fiskare. När stora fiskeflottor i princip tömde havet kunde de inte längre försörja sig. Det illegala fisket med bas i Ostasien påverkar många människor som jobbar under fruktansvärda förhållanden.

Inte bara riktat till dig - jag känner ofta att havets djur glöms bort när vi talar om djurvälfärd.
Det är definitivt en jätteviktig aspekt! Just tonfisk är något som hänger kvar sen tidigare och är en av de sista saker som jag håller på att fasa ut. Anledningen till att den är kvar är nog mest att den är billigt protein (samtidigt vet jag att man inte ska äta billigt protein). Den innehåller ju inte ens omega 3 i några större mängder.

Frågan är jättestor. Mänskligheten har egentligen kackat i vårt eget bo så pass att det inte finns någon mat alls som är OK att äta. Vegetabilier är dränkta i hormonstörande bekämpningsmedel, ris innehåller arsenik, alla monokulturodlade grödor förstör den biologiska mångfalden, viltkött innehåller bly, fisk innehåller kvicksilver och andra miljögifter, överhuvudtaget alla djur som används som kost till människor hanteras på ett fruktansvärt vidrigt sätt, men utesluter man animalier så kan det hända att man inte klarar av att hålla en vettig hälsonivå, och laboratorieframställda matmolekyler innehåller inte alla komponenter för att bygga en god hälsa.

Hela rovdriften av jorden har fullständigt förstört våra livsbetingelser. Vi är körda. Hur navigerar man i det som enskild konsument?
Samtidigt som man behöver byggstenar för att bibehålla hälsan, och samtidigt som man behöver klara sig på en lön...

Jag tror tyvärr inte att det finns någon som kan göra allt rätt. Jag tror tyvärr inte ens att det finns något rätt sätt att göra på längre. Själv har jag valt ut vissa delar som jag prioriterar och jobbar på. Nånstans vill jag börja och nånting vill jag försöka göra, trots att jag egentligen anser att det är kört och vi lika gärna kan skita i allt. Jag tänker att de delar där jag kan ta ansvar för min konsumtion åtminstone är några delar fler än inga. Om alla människor tar ansvar för EN del av sin konsumtion istället för ingen, så blir det trots allt några steg bättre.

Om jag hade kunnat så hade jag alla dagar i veckan valt att bara köpa fisk från etiskt sjyssta ursprung, när jag nu behöver omega 3 för inflammationsbalansen. Jag har som sagt hittat en grossist i Sthlm som har sjysstare fisk, men den är dessvärre rätt långt över min budget nu när jag slår i taket på min lön pga höjda räntor mm, men jag handlar därifrån ibland ändå, för att det är en viktig fråga. Tex 3 månader livsmedelsaffärsburksill och 1 månad sjysst fisk. Jag letar ständigt efter tips på vilka val man kan göra som är bättre, men jag upplever att det är extremt svårt att hitta när hela livsmedelsproduktionsapparaten bygger på rovdrift, överutnyttjande och noll etik.

Men tips på leverantörer av etiskt sjyssta fiskar/skaldjur mottages verkligen tacksamt! 🙏
 
@cassiopeja - jag tycker fiskguiden från WWF ger en bra översikt. Både själva guiden och om-texten som förklarar bakgrunden. Samma fisk kan ha flera markeringar och om du går in får du förklaring på vad du ska titta efter, både gällande bestånd och fångstmetoder. Du hittar en del med grönt ljus där. Makrill har exempelvis det under vissa omständigheter så där kan du ju kolla om sådan makrill finns på burk. De går ofta att hitta till bra pris.
 
Litet petnoga tillägg: man behöver inte äta fisk för att få i sig omega 3.
Livsmedelsverket skriver:

"Var finns fleromättat fett?

Omega-3-fett finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
vissa alger (innehåller EPA och DHA)
rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
valnötter.

Omega-6-fett finns i till exempel

majsolja
solrosolja, sojaolja
sesamfrö och sesamfröolja
rapsolja."
 
Litet petnoga tillägg: man behöver inte äta fisk för att få i sig omega 3.
Livsmedelsverket skriver:

"Var finns fleromättat fett?

Omega-3-fett finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
vissa alger (innehåller EPA och DHA)
rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
valnötter.

Omega-6-fett finns i till exempel

majsolja
solrosolja, sojaolja
sesamfrö och sesamfröolja
rapsolja."
Jag tror absolut att det är bra att variera kosten och använda många olika källor! Men just omega 3 har jag svårt att se vettiga alternativ till i praktiken tyvärr...
Alger innehåller rätt liten andel fett, så för att få i sig nivåer som skulle kunna ersätta fisk så måste man äta rätt stora mängder alger. Och det finns en del tveksamheter kring algers innehåll av tungmetaller: https://www.livsmedelsverket.se/om-...disk-rapport-om-tungemetaller-och-jod-i-alger
Sedan upplever jag att utbudet av alger i affärerna inte är så stort heller så det är inte så enkelt att få tag på (kanske pga tveksamheten kring tungmetallerna?).

När det gäller vegetabiliskt omega 3 (ALA) så är det väl fortfarande rätt oklart i hur stor mängd den omvandlas till EPA & DHA i våra kroppar (dvs den aktiva formen som vi behöver)? Det verkar tex svårt att säga hur mycket valnötter (eller för all del linfröolja) som man skulle behöva peta i sig för att ersätta fisken och komma upp i samma nivåer av EPA/DHA, eftersom ALA endast verkar omvandlas till EPA/DHA i begränsad omfattning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp