Bukefalos 28 år!

Koffeinöverdos?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag kan ha råkat få i mig för mycket koffeintabletter och undrar lite vad jag isåfall kan vänta mig. Koffeinöverdos? Vad händer då? Hur mycket är (ungefärliga) gränsen för om det blir allvarligt, om det kan bli det?
 
Sv: Koffeinöverdos?

Fast det måste ju vara nåt annat? En koffeintablett (de jag har och andra jag sett) innehåller 200 mg koffein, så att 79 mg kan orsaka dödsfall kan väl inte stämma? Då skulle ju koffeintabletter vara rena självmordspillren :crazy:
 
Sv: Koffeinöverdos?

Från artikeln: "Enligt patologen Dragana Cvijan hade mannen 155 milligram koffein i blodet när han dog. Det är ungefär dubbelt så mycket som de 79 milligam som man vet kan orsaka dödsfall"

Är ju antagligen inte så att man uppnår samma koncentration i blodet som tabletten innehåller tänker jag.

Apropå vad som händer; jag skulle gissa typ pigg, kanske lite skakis, ev huvudvärk. Typ. Det lär du väl märka:p
 
Sv: Koffeinöverdos?

Ah sant, så långt tänkte ju inte jag :banghead:

Men ja, förhoppningsvis blir det väl inget annat än lite skakis eller så.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Det är mer än 100 mg koffein i en vanlig kopp bryggkaffe så nej det där kan inte stämma.

Stissighet, svårt att sitta stilla, hjärtklappning och lite lyckokänslor om du har tur. Typ. Jag skulle tro att det inte händer något värre än att du ev blir orolig vilket i kombination med att du är upptrissad av koffeinet kan kännas obehagligt. Så ta det lugnt. Ring och hör med sjukvårdsupplysningen om du behöver stilla din oro.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Livsmedelsverket skriver såhär om koffeindosering:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Koffein/ skrev:
Omkring 20 milligram koffein per kilo kroppsvikt kan för en vuxen person ge lindrig förgiftning. För en person som väger 60 kilo blir det 1 200 milligram, vilket motsvarar cirka 12 koppar kaffe.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Värsta jag har varit med om då jag druckit någon för mycket energidryck är hjärtklappning och skakningar
 
Sv: Koffeinöverdos?

KL
"The LD50 of caffeine in humans is dependent on individual sensitivity, but is estimated to be about 150 to 200 milligrams per kilogram of body mass or roughly 80 to 100 cups of coffee for an average adult"

Många koppar med andra ord ;).
 
Sv: Koffeinöverdos?

Jag är jättekänslig för koffein tabletter. Den gången jag tog två fick ju huvudvärk, illamående, yrsel och hjärtklappning.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Hur mycket har du stoppat i dig?

Troliga effekter är väl hjärtklappning, att du blir skakis och illamående. Kan säkert upplevas som en panikattack om du fått i dig tillräckligt mycket.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Och sen är hälften av kaffedrickarna döda. De andra kan pimpla vidare och se vad som händer :D
 
Sv: Koffeinöverdos?

HUR mycket har du fått i dig?

När jag får i mig för mycket koffein, eller rättare sagt när jag dricker lika mycket powerking och kaffe en dag jag är ledig som jag gör de dagar jag jobbar, får jag helt enkelt överskottsenergi.
Pratar, skrattar, rastlös, springer hellre än går, mockar i raket fart!! Osv osv
Blir även skakig och lite illamående.
Så har du inte fått i dig en grymt stor mängd, så är det väl något sådant du kan vänta dig :D
 
Sv: Koffeinöverdos?

Runt 600 mg i "ett svep", så inga jättemängder men ändå klart mer än jag brukar (max 200 mg). Men det verkar inte ha blivit nåt värre än lite hjärtklappning och smått skakig iallafall :)
 
Sv: Koffeinöverdos?

Jag använder koffeinpiller som sömntabletter, efter 500mg (5st av apotekets sort) så sover jag som ett barn inom en timma :D
 
Sv: Koffeinöverdos?

Var försiktig med koffeinet, det kan faktiskt vara livsfarligt. Vid misstänkt överdos bör man som minst ha vaken närstående bredvid tills det klingar av och vid kraftiga symptom är det ambulans/akuten!

Hjärtklappning med arytmi, kraftiga skakningar i hela kroppen så att det ej går att resa sig, kopiösa svettningar och urinproduktion samt att det flimmrade framför ögonen var mina symptom.

Skippa tabletter som innehåller mer koffein än en kaffekopp och ta inte flera stycken.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Ett ex till mig var extremt korkad och smällde i sig knappt 20 vanliga koffeintabletter. Han blev först hyper innan han fick en ordentlig krasch och blev skakis och fick väldigt hög puls och blodtryck utöver det vanliga. Jag misstänker att det brukar sluta ungefär så, men han åkte in till sjukan och drack lite kol ifall att. Det hjälper ju kroppen att ta hand om det.
 
Sv: Koffeinöverdos?

Ja, eftersom jag är dum i huvudet och inte drar lärdom när jag borde tryckte jag idag i mig drygt 1000 mg koffein och det kan jag ju säga var korkat. Kommer definitivt inte knapra koffein i den omfattningen framöver :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 622
Senast: Twihard
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 989
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: Enya
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
380
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp