Köldchock av kallvatten

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 128
H

Helan

Efter lugn ridning ca 40 min skritt och lite trav går mitt 20-åriga sto in i boxen och drar i sig massor av vatten (fri tillgång i stor balja). Det är normalt uppvärmt vatten i baljan men just den här dagen var värmen inte på pga städning. Nästan direkt går hon och lägger sig i boxen och efter 5 min reser hon sig upp, gäspar och ställer sig sen med mulen ända ner i spånet och står och hänger i 10 minuter. Sen var hon pigg igen.
Tror att hon blev påverkad av vattnet som var kallt. Har någon annan råkat ut för detta. Min häst har aldrig gjort så här tidigare och jag har haft henne sen föl. Hon är pigg och hoppar jämfota annars och är superfräsch.
Nån idé?

Sv: Köldchock av kallvatten

Det kan nog ha blivit lite kallt i magen på henne. Vi hat haft 8 minus hela dagen här så våra har fått varmvatten. Vi ger inte våra direkt efter ridtur på vintern. Möjligen om dom ha bett i munnen.

Jag har som sagt också "varmvatten" till dem, har en uppvärmd balja i boxen (en som jag köpt men inte kan säga namnet på här...)
Vattnar ni aldrig era hästar direkt efter ridning, eller var det bara nu under vintern du menade?

När jag var liten så sa alltid min mentor och andra mkt kunniga hästmänniskor att man aldrig skulle ge hästen fri tillgång på vatten direkt efter ridning när det var kallt. Just för att de kunde reagera på vattnet och få "ont i magen".
Jag har många ggr undrat om det stämmer, men det verkar ju ligga ngt i det inser jag när jag läser ditt inlägg.

På den tiden fanns det ju inga vattenkoppar, de flesta jag kände då vattnade sina hästar för hand med en hink flera ggr/dag.
Vi löste det då med att bara ge hästen några liter vatten direkt efter ridpasset när det var kallt, sedan ge den så mkt vatten den ville ha efter ngn timme.
Sedan när det började komma att ha en hink hängande inne hos hästen, då tog vi ut den när det var förhållande ridning-kallt och hästen ställdes in i boxen. Alternativt la i halm eller hö så hästen var tvungen att dricka långsamt.

När jag var liten så sa alltid min mentor och andra mkt kunniga hästmänniskor att man aldrig skulle ge hästen fri tillgång på vatten direkt efter ridning när det var kallt. Just för att de kunde reagera på vattnet och få "ont i magen".
Jag har många ggr undrat om det stämmer,

Det har jag också hört men aldrig upplevt tidigare. Detta var en olicklig omständighet eftersom vattnet alltid är ljummet annars. Jag har också hört att inom kavalleriet gav man varmvatten eller varm gröpe med mycket vatten till hästarna efter arbete.

Idag var tottan så pigga att hon hoppade jämfota i boxen efter ridningen:bump:

Jag har som sagt också "varmvatten" till dem, har en uppvärmd balja i boxen (en som jag köpt men inte kan säga namnet på här...)
Vattnar ni aldrig era hästar direkt efter ridning, eller var det bara nu under vintern du menade?

Bara på vintern då det är så här kallt. Dom får vänta 30-60 min eller så får dom ljummet vatten.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 058
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 871
Senast: Luleå
·
Hästvård Bakgrundsfakta: Fri tillgång till vatten ur balja i hage, 20 l vattenhink i box, ingen storkonsument av saltsten, ej i träning, kissar...
Svar
16
· Visningar
2 513
Senast: Spaderdam
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka