kolik/fång

liden

Trådstartare
Kan kolik och fång ha ett samband? Jag har en liten shettlands ponny som är 5år. Hon har 2-4 kolikanfall varje vinter. och dom 2 sista sommrarna har hon haft fång. Inte akut fång, puls o lite blödningar ihovarna. Funderar på om detta kan ha nått sammanhang. Fång är ju ett resultat av nått som hänt i magen, och kolik är i magen. undrar om hon kan ha nått fel på magen eller tarmarna? Bör ja undersöka hennes tarmsystem? :confused:

Sv: kolik/fång

Du bör nog se över hästens foderstat samt se till att den dricker ordentligt vintertid, då är chansen större att du slipper både kolik o fång

Ang koliken. Har du kollat upp den ? Och i så fall hur ? Bandmask kan ge kolik (läge att kolla upp kanske ? ), likaså som ovanstsående sa, om de dricker dåligt på vintern. Samma har jag märkt eftersom jag själv haft kolikhäst, om fodringsrutinerna är dåliga. Dvs om det går för långt mellan dom. Många erbjuder ju inte sina hästar vatten i hagen under vintern, utan de får gott vänta tills de kommer in. Detta funkade inte på min fd häst. Fick hon vatten varje gång foder serverades, så undvek man kolikkänningarna.

Instämmer med föregående talare, kolla över foderstaten och vattentillgången.

Har inte haft fånghästar, men mitt gamla sto hade samma problem med kraftiga koliker varje vinter (då snackar vi veterinär som slangar, ger smärstillande/kramplösande mm mm) till hon tillsist fick avlivas efter sviterna av en kraftig kolik. Så tro mig - jag vet vilket h*vete det är! Hon var 20 år när hon fick vandra vidare, och vi hann prova en hel del olika kurer gm åren. Det som fungerade allra, allra bäst för henne i den dagliga foderstaten var:

- Hösilage (funkar inte för alla kusar, men innehåller har ju lägre TS och därmed fick hon i sig mer vätska)
- Bvitamin
- Linfröolja
- Havsalger
- Korn
- Gain
- Betfor
Och kraftfodret blöttes ORDENTLIGT (full hink vatten). Vart ganska dyrt och tog tid att göra iordning, men hjälper det så är det ju värt det =) Sen gick det inte att ge henne helvila på vintern, då kom koliken som på beställning, utan iallafall 30 min skritt/dag.

Nåja, det var vad som funkade för oss, en shettis ´med fång kan knappast käka allt det där (må vara i minimängder).

En veterinär spekulerade kring huruvida maskangrepp i "ungdomen" kunnat ge skador på tarmväggarna vilket åstadkom kolikerna, men detta skulle inte gå att avgöra utan obduktion/operation.

Min häst har haft samma sak - kolik och sen fång. hon har fel på tarmsystemet efter tidigare ägare som gav henne äpplen istället för hö :mad:
Så det låter ju som ett mag-tarm-problem.

Alla skriver om foder och vatten - visst det är mycket viktiga saker. Men hur är det med motionen?

Har ett sto som får kolik varje vinter tills vi började kolla upp det via vet och så vidare. Alla våra hästar går vintervila. Vilket vi insåg att hon inte passar för. Visst är hon lugn men magen klarar inte det.

Min shettis som har haft ,precis som din häst, kolik och fång klarar sig mycket bättre om hon får ut o gå varje dag.
Det räckte med 20minuter-30minuter promenad.

Ja det har ett samband, som du skrev själv så är det ju magen som krånglar:(

Min häst har inte haft fång *peppar peppar* men dock kolik.

Vid uppstallning kommer det som ett brev på posten:crazy:

Jag ger henne vanlig bakjäst och mycket vatten i kraftfodret, nu får hon inte så mycket, bara betfor, aspbarkspellets och mineraler men det är väl uppblött.

Kanske är det för att din häst inte rör sig särskilt mycket på vintern?!

Har de fri tillgång på vatten?

Lägger du ut hö på vintern? Lägg det i så fall i hela hagen, långt bort från grinden så att hästen måste röra sig.

Fodra också tilräckligt ofta, var tredje timme fodrar jag på vintern, det håller koliken borta, bäst är ju givetvis fri tillgång men det kan ju vara svårt till vissa hästar.

Min häst får jag stalla in lite i taget, dvs. hon får vara inne en natt och sen ute igen, så får jag hålla på några nätter ute och en inne för att hon ska "vänja" sig.

Har hästen något att tugga på när den står inne? Halm är ju ok att ge så de har sysselsättning, hellre lite bukig häst än kolik.

Vanlig bakjäst gör susen för oroliga mager och att alltid introducera ny mat väldigt försiktigt.

Prova att hälla lite betfor vatten eller melass i vattnet så hästen dricker ordentligt.

Tack för alla svar. Jag fodrar 4 gånger om dagen och vatten finns ute på vintern. Lägger även hö högarna långt isär så dom får rört sig. Får även en del promenader men kanske inte tillräckligt. ska försöka få tag på en liten vagn så jag kan börja köra henne lite. Även få tag på några små barn som kan rida varvat m lite promenader. Kan man åka till en djurklinik med henne. har dom möjlighet att hitta orsaken? Kan det bli värre om jag inte söker orsaken? Angående mask angrepp, Vet det kan ge kolik. Hur anser ni att en bra avmaskningsrutin ser ut?

Min shettis har fått kolik nån gång på vintern när hon har stått, så för henne fungerar hellre inte vila... hon måste alltid röra på sig, året runt... för att må bra.
Till saken för hennes del hör också att hennes hagsällskap har varit en gammal tant som hellst bara stått i solväggen hela dagarna, så de har inte rört sig något i hagen heller, bara förflyttat sig mellan solfläckarna...
Så skaffa vagn och se till att hon rör på sig också är mitt tips!

Tack för alla svar. Jag fodrar 4 gånger om dagen och vatten finns ute på vintern. Lägger även hö högarna långt isär så dom får rört sig. Får även en del promenader men kanske inte tillräckligt. ska försöka få tag på en liten vagn så jag kan börja köra henne lite. Även få tag på några små barn som kan rida varvat m lite promenader. Kan man åka till en djurklinik med henne. har dom möjlighet att hitta orsaken? Kan det bli värre om jag inte söker orsaken? Angående mask angrepp, Vet det kan ge kolik. Hur anser ni att en bra avmaskningsrutin ser ut?

Att ge loppfrö (psylliumfrö) kan ha god verkan också. Rensar i tarmarna så det inte blir stopp i maskineriet. ca 1/2 dl/dag. sök återförsäljare på nätet. Man kan köpa större förpackningar. Det brukar bli dyrt annars att köpa på hälsokostavdelningar. En del hästar har förmågan att gå och böka i jorden och få i sig en massa sand och jord som samlas i tarmarna som kan ge upphov till kolik.

Ang. avmaskning, så tycker jag du ska höra med din veterinär, eftersom det är såpass mycket avhängigt på hur stora ytor du har hästarna på osv.

Ta ett träckprov med Kolla Maskenlåda tex som finns på Apoteket, så får du svar om din häst har mask eller inte.

Testa att utesluta allt som innehåller socker och stärkelse.
Vissa hästar tål inte betfor, äpplen, morötter och kraftfoder med något socker i. En del tål inte heller hösilage.

De flesta hästar brukar tåla lusern, om man behöver någon typ av kraftfoder. Det finns lusernsorter, med extra lite melass i.

En BRA avmaskningsplan startar ALLTID med att man kollar upp statusen via ett träckprov. Börja där. Köp en kolla masken låda på apoteket och skicka in.

Jag tror det kan ha ett samband. Jag har haft en gullnos med båda problemen. Tarmfickor skulle enligt veterinär vara den troliga orsaken till upprepade kolikanfall.

Gifter av vad, sa veterinären?

Ja det är kanske inte jag som ska svara på detta. Jag har förstått det som att gifterna bildas av den rubbade bakteriefloran och de syror framförallt mjölksyra som bildas i tjocktarmen när bla stärkelse och fruktan rinner igenom tunntarmen till tjocktarmen.
Till
royal ascot det finns massor av trådar om detta om du söker på fång.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 790
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 799
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har... 2
Svar
29
· Visningar
5 777
Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen... 2
Svar
28
· Visningar
6 716
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka