Bukefalos 28 år!

Kolik linfrön/loppfrön??

Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

På ponnytravstallet där jag praoade förut hade en ponny avlidit av att ha ätit för mycket sand så då hade dom börjat tillsätta loppfrön till kraftfodret och det "renar" tydligen tarmarna så att alla sand rinner ut. :)
Loppfrön tillsätter man och BLÖTLÄGGER just innan man ger dom, det gjorde iaf vi och det har funkat fint :idea:
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Hej
Och tusen tack för alla svar.

Jag blir dock lite förvirrad, visa säger blöttlägg loppfrön andra säger torrt....

Vad skall jag göra?
Kommer ringa min vanliga veterinär i morgon bitti och rådfråga med honom. Hästen mår nu bättre men det har varit en lång helg och en orolig sån för mig.

/B
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Vi blötlägger inte loppfröna, utan ger torrt tillsammans med betfor och övrigt kraftfoder, slemmet som bildas har större förmåga att få med sig sanden längre bak i hästens tarmar om man ger det torrt.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Vi blötlägger inte loppfröna, utan ger torrt tillsammans med betfor och övrigt kraftfoder, slemmet som bildas har större förmåga att få med sig sanden längre bak i hästens tarmar om man ger det torrt.


Men måste det ges i samband med betfor???? :confused:
/B
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Nej, men vi har sett en del hästar där loppfröna satt sig som en hinna på 1cm tjockt lager i den övre gommen av att ägarna gett det torrt enbart tillsammans med havre el krafft. En av 'ägarna uppsökte klinik för att hästen var besvärad i munnen vid ridning och då uppdagades detta... Sett det på 2 hundar också som tjuvsmakat ur hästarnas foderhinkar vid obevakade tillfällen.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

vad jag vet ska man endast ge linfrökaka varannan dag och den dagen utan morötter, för att balansera syrabalansen i magen :).

Linfrökaka ska ges varje dag, morötter och syrabalans:confused: om du ger hästen något som stör syrabalansen i magen så undrar jag varför du gör det och vad det är du ger då? Morötter i normala mängder stör inte syrabalansen men du kanske menar något annat?

Linfrökaka smörjer tarmarna och är proteinrikt, man kan därför ge det dels som proteintillskott och dels för att få/hålla magen i form.

Hästar behöver samma foder varje dag de går som vanligt, det är först om de ställs av som man tar bort kraftfoder som man har lagt på för arbete i foderstaten.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

När du ger loppfrön är det lämpligt att strö det över blött foder, vilket som helst, dels äter hästen som vanligt (loppfrön smakar ingenting) och dels så bildas slemmet i tarmarna då eftersom hästen inte står och fnular med det i munnen (det är ju annorlunda konsistens och endel måste ju smaka ordentligt då) så att slemmet bildas där.
Loppfrön sväller inte eller så, det är alltså ingen risk för foderstockning i strupen.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Och en sista fråga..

Hur mycket loppfrön skall man ge?

/b
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Jag fick en rekommendation på Djursjukhuset i Helsingborg, att ge 3dl/dag i en vecka per månad för att rensa tarmsystemet på sand.

Själv ger jag 2dl/dag alla dagar i månaden pga att vi har väldigt sandiga marker och gräshagar där hästarna nu gräver efter rötter och pillar i sig mkt sand.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Hej
Och tusen tack för alla svar.

Jag blir dock lite förvirrad, visa säger blöttlägg loppfrön andra säger torrt....

Vad skall jag göra?
Kommer ringa min vanliga veterinär i morgon bitti och rådfråga med honom. Hästen mår nu bättre men det har varit en lång helg och en orolig sån för mig.

/B

Frågade du om loppfröna specifikt då? Jag tänker på blötlägga vs. inte blötlägga... De hästar som får loppfrön på ridklubben får nämligen alltid uppblött, men tänkte om din vet. sa nåt om vilket som var att föredra?
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Någon med tips om hur man får i hästen sina loppfrön?
Hon vägrar äta dem. Idag har jag gett dem tillsammans med lite havre/betfor och sen rört ner loppfröna. Men det duger inte för henne.... :(

/B
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 783
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 508
Senast: Luleå
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp