Bukefalos 28 år!

Kolik linfrön/loppfrön??

Babe

Trådstartare
Hej

Min häst har ikväll haft gaskolik, troligen för att dom går och knaprar i sig massa smått där jordm.m. följer med. Veterinären har varit hemma, gett muskelavslappnande och gjort rektalundersökning. Det värsta har släppt och jag skall snart ut igen och gå med henne.
Hon (veterinären ) tyckte det kunde vara en bra ide att ge henne en loppfrö behandling. Jag har letat bland trådar men hittar inte riktigt det jag söker.
VIlken är skillnaden i effekt mellan lin och loppfrön?
Hur gör jag med fröna? Linfrön skall läggas i hett vatten om jag inte har läst fel. Men loppfröna då?

Snälla lite hjälp behövs.

/B
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Jag köpte mina loppfrön på lantmännen, ibland säljer även vet stationer dem, även ridsportsbutiker har dem ofta. Det står på spannen hur de ska ges. Man häller ca 2 dl torra frön ovanpå kraftfodergivan (som gärna får vara lite fuktig ex betfor, el lucern uppblött).

Man ger det som en kur om ett par veckor tror jag det stod på spannen. Jag har precis börjat ge mina en varsin kur i förebyggande syfte då de gärna går och petar i marken efter rötter.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Läste nyss i en tråd om loppfrön....som las ned i den uppblötta betforen ca 10 min innan servering - köpta på hälsokost tror jag det var....har ingen personlig erfarehet om dem tyvärr!!

Lite tips : http://www.lillhagna.se/snabbguide_hast.htm att ha hemma om det händer ofta eller igen....jag gillar verkligen deras koncept & produkter!!
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Är det inte bättre att ni ändrar era utfodringsrutiner så era hästar inte behöver gnaga efter föda ? Missförstå mig RÄTT nu..men OM hästar har mat så som dom ska, så behöver dom INTE leta/gnaga efter annat.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Mina pållar lyssnar tyvärr inte på det örat. De gnager efter gräsrötter fast de har gott om hö kvar i hagen. Annars förstår jag din poäng.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Är det inte bättre att ni ändrar era utfodringsrutiner så era hästar inte behöver gnaga efter föda ? Missförstå mig RÄTT nu..men OM hästar har mat så som dom ska, så behöver dom INTE leta/gnaga efter annat.


Konstigt att det alltid är någon som tar en chans att hugga.....
Du har inte den blekaste aning om våra rutiner när det gäller mat eller hagar. Så jag betackar mig från liknande svar.

Tack till er som försökt hjälpa.

/B
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Förutom loppfrön så är bakjäst väldigt bra när de lätt får kolik, dels ger det bra tarmbakterier så att hästens mage blir mindre känslig och dels så löser det koliken ofta innan det hinner bli allvarligt.
Jag gav min kolik häst en halv till en jäst om dagen och efter jag började ge det så hade hon ingen mer kolik.
När en häst väl har haft kolik så är det viktigt att tarmen är i så bra skick som bara är möjligt för att förhindra fler kolikanfall. Jästen kan du ge året runt och särskilt vid foderbyten och vid byte av hagar på sommaren.

Tack föresten för att du påminde mej om att det är dags att köra en kur loppfrö nu när det börjar komma upp lite grönt i hagen:bow:
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

KL

Jag ger linfröpellets dagligen. Ingen blötläggning behövs. Gjorde ett uppehåll med det och pålle fick kolik. Fortsatte och gjorde sedan uppehåll igen. Då började pålle rulla sig mycket och rulla fast i boxen. Nu ger jag linfröpellets igen, betfor i massor av vatten så han får dricka i sig det och med det har jag lyckats få honom att drick mer och magen blivit lugnare.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

jag har kollat med loppfrö kontra linfrö och loppfröna ger dubbelt så mycket gele än linfrökaka, så nu får mina 2 dl linfrökaka och 1 dl loppfrö i förebyggande syfte. Har dom redan kolikkänning måste du ge höga doser loppfrö i 4 dagar som tar ut all grus och sen underhålla med ca 1-2 dl dagen. Jag rensar med 6dl loppfrö i 4 dagar. För lite loppfrö drar inte ut all grus och då hjälper det inte heller. Lycka till:)
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Är det inte bättre att ni ändrar era utfodringsrutiner så era hästar inte behöver gnaga efter föda ? Missförstå mig RÄTT nu..men OM hästar har mat så som dom ska, så behöver dom INTE leta/gnaga efter annat.

Mina pållar lyssnar heller inte på det örat. De går gärna från hö´t ett tag för att vila, gnaga på träd, sparka lite i jorden osv, för att sen gå tillbaka till hö´t. De har ALLTID hö i hagen!

Till TS: jag ger min "lilla" loppfrön och linfrön för han rotar överallt och äter snö mm. Han får 2 msk loppfrön (köps på konsum) om dagen uppblött i vatten, och 1dl linfrö om dagen (köps det också på konsum), uppblött i kokande vatten. Han älskar det :D
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Om man ger uppblötta loppfrö ger det inte samma verkan, de ska svälla upp i tarmarna och binda -dra ut skräpet som finns där.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Hej och tack till er alla som svarat.
Pratade med veterinären i morse som ville att jag skulle avvakta tills på måndag innan jag startade någon kur.
Hittade inga loppfrön i affären, men linfrön. Det fanns både hela och krossade vilka skall jag ha???

/B
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

dom heter phyllisfrö i affären(osäker på stavningen dock) det står inte loppfrö på förpackningen.. men kolla med lantmännen eller nåt sånt istället, det blir nog billigare..
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

dom heter phyllisfrö i affären(osäker på stavningen dock) det står inte loppfrö på förpackningen.. men kolla med lantmännen eller nåt sånt istället, det blir nog billigare..
Borgeby kryddgård är nog sveriges billigaste på loppfrön 169 kr för 5 kg:laugh:
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

de va inte farligt alls! det går ju en hel del på ett kilo med.. dom väger ju noll och ingenting..
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Både linfrö och loppfrö ger ifrån sig ett slem som smörjer tarmarna så det blir svårare att få förstoppning. Loppfrön har ännu en funktion nämligen att den även rensar tarmarna från sand, grus och jord. Jag ger linfrökaka varje dag utom när jag ger loppfrö. Loppfrö brukar jag ge ung i 1 vecka varannan månad. Loppfrö behöver inte heller blötläggas eftersom de redan i munnen börjar slemma.
Jag köper mitt loppfrö från grossist utanför Helsingborg, 8 kg för 350 kr, linfrökakan på Lokalföreningen.
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

vad jag vet ska man endast ge linfrökaka varannan dag och den dagen utan morötter, för att balansera syrabalansen i magen :).

min ponny får uppblötta linfröpellets, 1 dl varannan dag, uppblötta med lusern och krafft. jag vill inte att dom ska svälla i magen på honom,...
 
Sv: Kolik linfrön/loppfrön??

Det där om linfrökaka varannan dag har jag aldrig hört, måste kolla upp det, om inte annat så att jag inte gör något fel. Jag blöter också allt pelleterat foder, hellre servera lite gröt till hästen än att det fastnar i foderstrupen eller i magen med kolik som resultat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 772
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 655
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp