Kollas alla hästägare?

N

nyfikenjag

Jag fattar inte det här med inspektion av en inspektör från djurskyddsmyndigheten. Är det någonting som alla hästägare får obligatoriskt eller är det om man har över ett visst antal hästar?? Hur ofta sker detta? Hur kan de veta om alla som har hästar hemma? Ska jag anmäla någonstans att jag har mina hästar hemma?

Sv: Kollas alla hästägare?

vi i västerbotten har haft inventering av alla hästar, och vi fick ett oanmält besök av djurskyddsinspektörer.
Dom påpekade för oss att vi måste ha godkännande av länstyrelsen för att vi har 5 hästar.
och att våra barfota hästar hadde ojämna hovar!!!!:confused:
Men vi kan ju inte verka dem helt jämna nu när det bara är is. då åker dom ju skridskor.. någon som har nåt tipps??:angel:

Det är inte bara hästägare utan alla som har lantbruksdjur som kollas med jämna mellan rum. Tror att reglerna säger att det ska ske minst vart tredje år. Men det kan vara olika från kommun till kommun. Har man sedan en lantbruksfastighet är även Länstyrelsen ute och kontrollerar (dels för EU-bidrag och miljö och dels för att se så att kommunen gjort sitt, kontroll på kontroll) dom tror jag ska ske minst vart femte år.

I bilagorna till Djurskyddsmyndighetens allmänna råd om tillsyn http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_9_L4.pdf kan du läsa vilken frekvens tillsynen bör ske, vid brister bör den ske oftare. Länsstyrelsen kommer och kontrollerar kommunens djurskyddstillsyn, följer kommunen ej de allmänna rådens tillsynsfrekvens får de backning.
Det svåra för kommunerna är att hitta hästhållare då man ej har något centralt register för dessa som man har med t ex alla livsmedelsproducerande djur hos Jordbruksverket, därifrån kan kommunen få listor på dessa djurhållare.
Det ingår i djurskyddstillsynen att kommunens djurhållare som man har tillsyn på är inventerade. Man underlättar därför kommunens arbete om man upplyser dem om att man har hästar hemma.

Det är inte bara hästägare utan alla som har lantbruksdjur som kollas med jämna mellan rum. Tror att reglerna säger att det ska ske minst vart tredje år. Men det kan vara olika från kommun till kommun. Har man sedan en lantbruksfastighet är även Länstyrelsen ute och kontrollerar (dels för EU-bidrag och miljö och dels för att se så att kommunen gjort sitt, kontroll på kontroll) dom tror jag ska ske minst vart femte år.
De kontroller från Länsstyrelsen som jag vet gjordes när vi bodde i Blekinge handlade mest om att marken var skött och att betesmarken var väl betade och röjda. De tittade inte på djuren och stallarna egentligen.

Jag har haft denna gården i 4 år och har haft varierande antal hästar, inriktning och även företag. Kommunen vet om att jag har hästar eftersom jag ringer dom så fort jag ska ändra nåt i stallarna, bygga ligghall osv men dom har aldrig varit här. Däremot har dom varit hos min granne två gånger de senaste tre åren. Konstigt.

Jag har haft 2-3 hästar här (fler på sommaren) i snart 8 år, de har aldrig varit här och tittat. Fastigheten räknas som lantbruksfastighet av försäkringsbolaget, men vi har ingen större mark och i övrigt inga lantbruksdjur.

Har nån gång hört att det är om man har fler än ett visst antal hästar...?

//E

Jag har haft besök av djurskyddsmyndigheten idag!
De ringde i fredags och bokade tid till idag. (Vi har två hästar)

Hon tittade först på hur hästarna var i skick, hull, hovar och att de var allmänt välskötta.
Sedan tittade hon i stallet, stegade upp boxarna så att de inte var för små och kollade sedan hur deras bäddar såg ut.
Kollade min foder hantering och hur jag hade vatten till dem
Efter det så kollade hon ifall vi hade gjuten platta.

Hon hittade inget att anmärka på utan ansåg att allt var välskött:bow:

Hon mätte ingenting utan körde med ögonmått.
Eftersom vi står i nybyggarplaner så hade hon med sig alla tänkbara blanketter och infoblad som jag skulle behöva inför detta, snällt:)

Och till slut måste jag skryta med att jag inte behövde betala något för besöket eftersom mina kusar var så väl omhändertagna. Så där sparade jag de 600kronorna.:D :banana:

Tjollahopp!

har bott på samma ställe i 23 år och dem har aldrig vart här , inte hos grannarna heller så det är lite märkligt det där.

I Gävleborg, ska alla häststall kollas. Alla dom hittar iallafall, en gång om året. Dom har varit hit, men dom ringer före innan dom kommer.

Då har du tur, för i de flesta kommuner tar de betalt oavsett hur hästrna ser ut. Det man betalar för är helt enkelt kostnaden för inspektionen och det faktureras i efterhand, baserat på hur lång tid inspektionen tog.
Avgiften varierar för övrigt från kommun till kommun.

Dom har inte varit hos mig heller tidigare(har bott på gården i tjugo år!), tror att reglerna har skärpts på senare år, fast det tar förstås lite tid att beta av alla ställen!
Dessutom har de bokat tid med bägge mina grannar för inspektion, trots att de inte har (och aldrig har haft:crazy: ) djur!!!! :rofl: :rofl:

Vi har haft hästar i 12-13 år, men det har aldrig varit nhågon och kollat här. Gården är annars registrerad som jordbruksfastighet och drivs som ett jordbruksföretag, så de borde veta om att den finns

Då har du tur, för i de flesta kommuner tar de betalt oavsett hur hästrna ser ut. Det man betalar för är helt enkelt kostnaden för inspektionen och det faktureras i efterhand, baserat på hur lång tid inspektionen tog.
Avgiften varierar för övrigt från kommun till kommun.

Någon gång ska man ha en :devil: bondtur!! Det händer inte ofta så jag funderar på att göra Måndagen den 12feb till helgdag! Mkt trevlig och empatisk dam som var ute.:D

Visst är det så, det är bara att tacka och ta emot!!:banana:
Ibland tror jag att såna saker händer när man behöver piggas upp eller bara belönas för att man är på rätt väg här i livet!!!:love:

Har fått info i "lokala bladet" att vi djurägare kommer att få ett oanmält besök för att kolla våra djur och dess miljö a´500 kronor.
Min fundering är: får de verkligen göra oanmälda besök? :confused:
Inte för att jag har något att skämmas för utan tänkte mer på att någon måste vara hemma för att kunna svara på frågor och visa var man förvarar foder, hur mycket de får etc.
Om ingen är hemma, hur ska man veta att de verkligen varit där? En lapp i brevlådan? Eller efter räkningen dimper ner?

Enligt förordning (EG) 882/2004 (kontrollförordningen) angående kontroll av efterlevnaden av foder, livsmedel, djurhälsa och djurskyddslagstiftningen, som trädde i kraft i Sverige den 1/1 2006 ska den offentliga kontrollen ska som huvudregel genomföras utan förvarning. Detta är ofta svårt både för den som har verksamheten och för inspektören, så många kommuner lever inte upp till det ( ännu).

Om amn har lantbruksfastighet behöver man inte söka samma tillstånd som hästägare på vanliga "tomter", men har ändå gjort detta förs säkerhets skull, man får ha upp till 4 stycken hästar utan tillstånd i våran kommun, i vissa kommuner tolkar inspektörerna det som att amn måste söka tillstånd från 4 hästen & uppåt.

Av djurskyddsskäl köper jag helt att oanmälda besök är bäst. Den biten är inga problem. Håller med.
Men om ingen är hemma när de kommer oanmält- hur vet jag att de har sett allt de behöver? Letar de sig fram till de sett alla djur och deras miljö? In i stallarna och biutrymmen som hör till? (Om det varit annan person hade det nästan klassats som hemfridsbrott att gå omkring så.) Eller kommer de tillbaka när någon är hemma? Kostar det igen om de behöver komma tillbaka för att komplettera sin inspektion om tex foderutrymmen är låsta? Sådana saker..
Nog borde de ändå ha en tllhörande djurägare under inspektionen? Att bolla sina frågor med som kan tänkas komma upp.
Vill också poängtera att de är välkomna hit men den här frågan har ändå poppat upp.

Enligt förordning (EG) 882/2004 (kontrollförordningen) angående kontroll av efterlevnaden av foder, livsmedel, djurhälsa och djurskyddslagstiftningen, som trädde i kraft i Sverige den 1/1 2006 ska den offentliga kontrollen ska som huvudregel genomföras utan förvarning. Detta är ofta svårt både för den som har verksamheten och för inspektören, så många kommuner lever inte upp till det ( ännu).
Vi har ju redan diskuterat detta i fler trådar.

Jag tror jag skall sätta upp skyltar på dörrarna att obehöriga inte äger tillträde till stallarna så det blir fullt klart för alla att de inte får gå in!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 098
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 683
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur