Kollektivavtal

Det beror helt på verksamhet, vad företaget gör och hur det utförs. Det känns t ex bättre att ge REJÄL pensionsinsättning till de som är i sysselsättning hela året, hellre än att behöva småstänka en massa pengar över de som jobbar säsong 1 dag-1 månad. För att ta ett exempel på vad som kan hända.

Dessutom är det väldigt svåröverblickbart vad det egentligen medför för kostnader för företaget. TGL och Olycksfallsförsäkring - mycket dyrare med kollektivavtal i förhållande till samma försäkring utan kollektivavtal.
 
Jag är rätt säker på att jag skrev att det anger en lägsta nivå.

Ja, på både de 7 punkter du verkligen bryr dig om och de hundratals punkter du inte bryr dig om. Ser man på ett företag med 80-100 eller flera tusen anställda är säkert varje punkt i avtalet både relevant och behövd. Ser man på ett företag med 1-5 anställda kan man hitta andra lösningar där man skräddarsyr en lösning där de anställda får precis som de vill på varje punkt - och lite till utöver kollektivavtalen på de viktiga punkterna, utan att företaget samtidigt måste bekosta att se till att man uppfyller de 203 andra som INGEN av de anställda är intresserade av. Det kan bli bättre för samtliga involverade parter - samtidigt som kollektivavtalen i en del fall, även för små företag, kan utgöra en smidig paketlösning.
 
Kl:
Lite OT på TS fråga men...
Tyvärr så resonerar inte alla mindre företag som så att man ordnar med tex. tjänstepension eller kompenserar med högre lön osv när man inte har kollektiv- eller hängavtal. Där jag jobbar hålls lönerna löjligt låga; efter 4 år har jag nu kommit upp till unionens "lägsta"-nivå för det jag är anställd för - dock gör jag andra, mer kvalificerade uppgifter och har lång erfarenhet och utbildning.
Diskussioner om tjänstepensioner utmynnar i attityden "visst kan vi 'spara' åt er - men då får ni lägre lön!" (en kollega råkade ut för det). Ett annat problem är att när man jobbar utanför den vanliga arbetstiden och bor borta, t.ex. på mässor och så får vi en egen-snickrad ersättning som inte alls är skälig t.ex. jobbar man över när man river montern, kommer hem ett på natten och förväntas jobba dan därpå - då har man alltså jobbat 7 dagar sträck... När jag pluggade och jobbade extra på timme på mitt jobb fick jag ingen extra ersättning för alls för resorna eller övertiden.
(Vi har även problem med den fysiska arbetsmiljön, med katastrofalt dålig luft och ingen uppföljning av åtgärder eller intresse av att ta reda på om det ens gjorts mätningar osv... samtidigt klagas det på att "alla" är sjuka. Detta har väl iofs inget med kollektivavtal att göra)
På min arbetsplats skulle ett kollektivavtal lyfta lägstanivån rejält för oss anställda!

(Ja jag söker ett annat jobb!)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 404
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Om man säger upp sig och sedan använder sitt friskvårdsbidrag; har man då bara rätt till en del av bidraget? T ex om man jobbar...
Svar
16
· Visningar
5 154
Skola & Jobb Min läkare på företagshälsovården har tabbat sig och skrivit saker i mitt senaste sjukintyg som jag absolut inte vill att min...
Svar
9
· Visningar
871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp