Kollektivavtal

Magiana

Trådstartare
Jag har inget kollektivavtal eller liknande på mitt jobb och jag är den enda som är anställd där.

Vilka fördelar skulle min arbetsgivare ha av att skaffa kollektivavtal (eller hängavtal) och vad kan det tänkas kosta?
 
Inga alls - om det inte finns stora expansionsplaner eller om anställd man mycket gärna vill ha kvar kräver det. Ofta är det då bättre för båda parter att komma överens om VAD det är man vill åt och ordna det utan kollektivavtal.

Det kostar pengar (till bland annat facket) och man tar på sig en massa skyldigheter utöver lag.

Sedan har kollektivavtalen sina poänger; men de är definitivt anpassade för stora företag. Det finns aktörer som väljer bort företag utan kollektivavtal som del av sin upphandling, så sysslar man med offentliga kunder kan det finnas marknadsföringsfördelar.

(Undertecknad har yrkesarbetat i 15 år och aldrig arbetat på ett företag med kollektivavtal.)
 
Att din fackförening inte tar ut dig i strejk eller sätter företaget i blockad Om facket tar ut ngn avgift så är det bara vissa förbund inom LO . Det som kostar är att se till att du har ordentlig försäkring vid arbetsskada och sjukdom samt - inte minst -tjänstepension! Man brukar räkna med att detta kostar ag ca 10-15 % av lönesumman. Så om din ag inte betalar in till tjänstepension och försäkringar så ska du istället ha ca 15% högre lön än de med kollektivavtal-annars blåser din ag dig rejält!
 
Inga alls - om det inte finns stora expansionsplaner eller om anställd man mycket gärna vill ha kvar kräver det. Ofta är det då bättre för båda parter att komma överens om VAD det är man vill åt och ordna det utan kollektivavtal.

Det kostar pengar (till bland annat facket) och man tar på sig en massa skyldigheter utöver lag.

Sedan har kollektivavtalen sina poänger; men de är definitivt anpassade för stora företag. Det finns aktörer som väljer bort företag utan kollektivavtal som del av sin upphandling, så sysslar man med offentliga kunder kan det finnas marknadsföringsfördelar.

(Undertecknad har yrkesarbetat i 15 år och aldrig arbetat på ett företag med kollektivavtal.)
Då hoppas jag att din ag har ordnat en vettig avtalspensionslösning till dig eller att du tjänar så bra att du kan sätta undan pengar till detta! På bara den statliga pensionen får du det inte fett på ålderns höst! Hoppas oxå att din ag har ordentliga försäkringar om du blir sjuk eller skadad i jobbet. Om du är i en bransch där du är en bristvara och du vet ditt värde kan du nog förhandla fram bra egna lösningar med en ag ... Många är dock inte i ett sådant läge utan blir utnyttjade av snåla ag som konkurrerar ut de seriösa som tar ansvar f sina anställdas villkor.
 
Senast ändrad:
Jag har betydligt bättre tjänstepensionavsättning jfrt med kollektivavtalet på mitt område. Och mer omfattande försäkringar. Det gäller dessutom alla anställda, inte bara några nyckelpersoner.

Kollektivavtal är inte anpassade till små företag - oavsett vad facket anser. Det är en onödig kostnad och risk att teckna sådant - tycker jag.

Jag är inte emot kollektivavtal. De har en viktig funktion.
 
Jag har inget kollektivavtal eller liknande på mitt jobb och jag är den enda som är anställd där.

Vilka fördelar skulle min arbetsgivare ha av att skaffa kollektivavtal (eller hängavtal) och vad kan det tänkas kosta?

Din arbetsgivare får väl fundera själv över sina för och nackdelar? Eller har du betalt för att undersöka saken?
 
Jag har faktiskt ingen aning om det finns några försäkringar och tjänstepension finns det troligen inte. Jag vill ju gärna ha det då jag vet att det skulle förbättra min pension men vet inte hur jag ska lägga fram det till arbetsgivaren. För några månader sedan fick jag en löneförhöjning på 10% då jag påpekade att lönen borde ses över och mina arbetsuppgifter ändrats en hel del sedan jag började. De hade inte ens tänkt på det.

Jag har i åratal varit medveten om att jag inte kommer att få det fett då jag också större delen av mitt vuxna liv varit sjuk. Det är först under senare år som jag börjat funka. Jag trivs på mitt jobb och vet inte vad jag skulle jobba med istället om jag inte hade det jobbet. Det är något jag funderar på då jag vill flytta från Stockholm och kan man då förbättra ekonomin (genom att få tjänstepension inför framtiden) vore det ju bra. Min plan har i åratal varit att se till att köpa ett hus, se till att det blir färdigamorterat innan pensionen och sedan bo billigt så jag klarar mig på en ynklig pension. Det stressar mig en aning då tiden tickar och jag redan har fyllt 40. Varje gång jag köper något som inte är absolut nödvändigt så är det pengar som aldrig hamnade på sparkontot.
 
Jag har inget kollektivavtal eller liknande på mitt jobb och jag är den enda som är anställd där.

Vilka fördelar skulle min arbetsgivare ha av att skaffa kollektivavtal (eller hängavtal) och vad kan det tänkas kosta?
Tips - prata med någon på din bank och börja pensionsplanera
 
Jag har betydligt bättre tjänstepensionavsättning jfrt med kollektivavtalet på mitt område. Och mer omfattande försäkringar. Det gäller dessutom alla anställda, inte bara några nyckelpersoner.

Kollektivavtal är inte anpassade till små företag - oavsett vad facket anser. Det är en onödig kostnad och risk att teckna sådant - tycker jag.

Jag är inte emot kollektivavtal. De har en viktig funktion.
Varför skulle kollektivavtal inte passa små företag?
 
Det kostar extra pengar. Det ingår en massa små klausuler som binder upp företaget i regler som minskar friheten och är svåra att på förhand inse effekterna av. I ett stort företag har man råd att ha människor som ser till att alla detaljregler kan följas. Kollektivavtal är skrivna för stora företag och de problem som uppstår där för arbetstagare och arbetsgivare.
 
Det finns ju ändå massor av små företag som har kollektivavtal. Man får väl anta att det bygger på förnuftiga beslut.

Som anställd har man ju ingen direkt anledning att i första hand oroa sig för arbetsgivaren i sammanhanget, utan det intressanta är väl om man som anställd skulle få en bättre sits med kollektivavtal. Och det är ju ofta fallet.
 
Som anställd har man ju ingen direkt anledning att i första hand oroa sig för arbetsgivaren i sammanhanget, utan det intressanta är väl om man som anställd skulle få en bättre sits med kollektivavtal. Och det är ju ofta fallet.

Där har vi olika uppfattning. Om kollektivavtalet gör att arbetsgivaren inte kan utveckla företaget på rätt sätt, eller riskerar att drabbas av stämningar/strejker/blockader/kostsamma förhandlingar etc drabbar det direkt mig som arbetstagare i företaget eller för den delen att de högre kostnaderna med avgifter till facket, tvingande försäkringar etc påverkar min möjlighet till löneutveckling. Därför är det intressant för mig som arbetstagare både hur det påverkar mig och hur det påverkar företaget.
 
Ja, jag vet att och vilka ideologiska ståndpunkter du måste uttrycka i såna här sammanhang. Min poäng är just den. Att du svarar ideologiskt snarare än sakligt, trots att du uttrycker dig som om det inte vore ideologiskt.

Tänkte bara det kunde vara bra att TS håller det i huvudet.
 
Nej, jag uttrycker mig sakligt. Det är inte ideologi att företag är de som står för arbetstillfällen och att det är viktigt för de anställda att företaget kan utvecklas på ett bra sätt. Om man som anställd vill att AG ska teckna ett kollektivavtal är det intressant att förstå hur det påverkar företaget och formulera vad man egentligen vill åt. Är det kollektivavtalets samtliga delar eller är det enskilda delar? Kanske finns det en avsevärt bättre lösning för företaget och arbetstagaren än att skriva på ett kollektivavtal?

Det är däremot ganska ideologiskt att tänka sig företag som något som bara uppstår, finns och skapar jobb till alla som vill vara anställda och att det går att helt särskilja arbetstagarnas intressen från företagets. Det är typiskt, ganska omodern, (v)-retorik.
 
Jag håller med sjoberga här. Kollektivavtal är absolut inte det bästa för alla arbetstagare och arbetsgivare.

Frågan är vad jag som anställd vill åt, i mitt liv har jag fått bättre villkor hos de UTAN kollektivavtal. Jag har preciserat vad jag vill ha, fått igenom det och därmed varit nöjd. Hos de med kollektivavtal är det lite som one size fits all. D v s inte riktigt bra för någon. Mycket begränsat förhandlingsutrymme för den enskilde, eftersom det ska bres på tunt över massan - oavsett om det är värt det eller inte för AG.
 
Jag håller med sjoberga här. Kollektivavtal är absolut inte det bästa för alla arbetstagare och arbetsgivare.

Frågan är vad jag som anställd vill åt, i mitt liv har jag fått bättre villkor hos de UTAN kollektivavtal. Jag har preciserat vad jag vill ha, fått igenom det och därmed varit nöjd. Hos de med kollektivavtal är det lite som one size fits all. D v s inte riktigt bra för någon. Mycket begränsat förhandlingsutrymme för den enskilde, eftersom det ska bres på tunt över massan - oavsett om det är värt det eller inte för AG.

Kollektivavtalet anger ju bara vad som är den lägsta nivån. De flesta avtal i dag har ju individuell och differentierad lön, ofta utan lönegarantier eller låga sådana, vilket ger den arbetsgivare som vill full möjlighet att ge någon bättre villkor osv.

*kl

Det är en lite tråkig syn att kollektivavtal/facket hindrar företags utveckling. De flesta inser ju ändå att om företaget mår bra så har den råd att ge sina anställda bättre villkor. Samtidigt som anställda som mår bra gör ett bättre jobb.

Sen kan det naturligtvis spåra ur totalt från båda hållen och då blir det ju lätt pannkaka. Men det kan det ju göra utan kollektivavtal också ;)

Håller dock med om att det är tveksamt om kollektivavtal automatiskt tillför förbättringar på en liten arbetsplats, vet man sina rättigheter så får man ju se till att man har försäkringar och annat ändå.

Sambons släktings firma tvingades till hängavtal med byggnads för att kunna jobba åt ex Skanska, det kostar max några tusen per år i form av företagshälsovård som de inte skulle ha haft annars.
 
Det är en lite tråkig syn att kollektivavtal/facket hindrar företags utveckling. De flesta inser ju ändå att om företaget mår bra så har den råd att ge sina anställda bättre villkor. Samtidigt som anställda som mår bra gör ett bättre jobb.

Fast det menar jag inte är en generell sanning. Problemet för ett litet företag är att det är en lägstanivå och kravlista på enormt många områden, som är svåröverblickbara, en del kostnader (1500 kr minst bara till facket per år + försäkringar). Det svåraste tror jag är bedömningen av vad man faktiskt legalt åtar sig och vad det kommer att kosta och riskera att kosta under de nästa 5 åren. Att istället förhandla med sina anställda i ett litet företag kan både ge mycket bättre lösningar och ge mycket större trygghet åt båda parter. Fast det kan också vara så att kollektivavtalet är en bra paketlösning. Det är olika för olika situationer och olika företag.
 
Fast det menar jag inte är en generell sanning. Problemet för ett litet företag är att det är en lägstanivå och kravlista på enormt många områden, som är svåröverblickbara, en del kostnader (1500 kr minst bara till facket per år + försäkringar). Det svåraste tror jag är bedömningen av vad man faktiskt legalt åtar sig och vad det kommer att kosta och riskera att kosta under de nästa 5 åren. Att istället förhandla med sina anställda i ett litet företag kan både ge mycket bättre lösningar och ge mycket större trygghet åt båda parter. Fast det kan också vara så att kollektivavtalet är en bra paketlösning. Det är olika för olika situationer och olika företag.

Läste du hela mitt inlägg?
 
Det är en lite tråkig syn att kollektivavtal/facket hindrar företags utveckling. De flesta inser ju ändå att om företaget mår bra så har den råd att ge sina anställda bättre villkor. Samtidigt som anställda som mår bra gör ett bättre jobb.

Ändå är det kalla fakta. Bra villkor har faktiskt inte likhetstecken med kollektivavtal. Man kan ha bättre villkor utan kollektivavtal, just för att man har pengar och frihet över att göra det som känns relevant i den egna verksamheten.

Jag hade tyckt det var intressant att kräva tvångsanslutning till facket, för de anställda som jobbar åt företag med kollektivavtal. Undrar hur det hade sett ut då?
 
Ändå är det kalla fakta. Bra villkor har faktiskt inte likhetstecken med kollektivavtal. Man kan ha bättre villkor utan kollektivavtal, just för att man har pengar och frihet över att göra det som känns relevant i den egna verksamheten.

Jag hade tyckt det var intressant att kräva tvångsanslutning till facket, för de anställda som jobbar åt företag med kollektivavtal. Undrar hur det hade sett ut då?

Jag är rätt säker på att jag skrev att det anger en lägsta nivå.
Och jag är även ganska säker på att INTE skrev att man måste ha kollektivavtal för att ha bra villkor.

Men på det jobbet jag hade förr, där vi inte hade kollektivavtal, så gick min lön upp med ca 75% efter införandet av kollektivavtal.

På just det stället var det definitivt en jättevinst för de oftast unga, ovetande anställda att få kollektivavtal. Och företaget lever kvar och väl även nu många år senare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 404
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Om man säger upp sig och sedan använder sitt friskvårdsbidrag; har man då bara rätt till en del av bidraget? T ex om man jobbar...
Svar
16
· Visningar
5 154
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag håller fortfarande på och krånglar lite smått med min fd arbetsgivare... Kom då att tänka på om det är det något intyg jag kan...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp