Kombi som får dra 1500 kg?

Sv: Kombi som får dra 1500 kg?

Min förra Audi A4 1,8t avant quattro -97 fick dra 1540kg med b-kort. Tror passaterna i samma årskull oxå får dra strax över 1500kg.
Nu har jag en Volvo V70 AWD -98 och den får bara dra 1480kg med b-kort.

Näe offroadkörning går nog inte men en helt okej bil får ni iaf :) Är den fram el. bakhjulsdriven?

Ja den är framhjulsdriven. Den lilla (140 hk) motorn blev det, men som sagt.. vi får väl låta bli att busa rundor utan koncentrera oss på att göra lite gubbigt och så bensinsnålt vi kan istället ;)

Vi har i nuläget en Subaru Legacy Outback, men pga dåliga erfarenheter med denna (så tråkigt då alla andra i Sverige verkar vara helnöjda!) så blir det inte en sådan till.

Hallåj!

Jag trodde jag var Sveriges enda MISSnöjda Subaruägare. :eek:
Fast min Legacy är ny (inköpt midsommar).
Att hitta en ny bil som får dra 1400kg har jag problem med.
// Linda

Ska man vara petig så är det nog inte så svårt att hitta en BIL som får dra 1400 kg, däremot är det få som tillåter det på B-kort...

våran bmw 528m får dra 1460 med B kort, räcker gott och väl när man har fullblod, enkelaxlat släp och (nytaget) B kort :D

jag läser som en kratta...missade att det skulle vara en kombi och att hon redan köpt ny bil, jag ber tusen ggr om hundra kronor :p

*KL*
Lite mer allmän info om bilval. Köp inte bil med för klen motor, orkar lite och bensinförbrukningen ökar mer när man drar än med en större motor/högre vridmoment. Är också enerverande att behöva växla ner vid minsta uppförsbacke. Slitaget blir också större då en klenare motor får jobba hårdare.
Om man inte köper fyrhjulsdrift är bakhjulsdriven att föredra. Med tryck på kulan (c:a 70 kg), som det ska vara, blir bilen lättare fram och driver sämre med framhjulsdrift. Lastar man sedan bak blir den ännu lättare fram :eek:
Har hjälpt många framhjulsdrivna från blöta gräsmattor.

Med automat är det lättare att köra mjukare och det blir mindre belastning och utan ryck på drivlinan, motor-växellåda-drivaxlar. Och nej det drar inte mer bränsle om man kan köra med automat.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Hallåj!

Jag trodde jag var Sveriges enda MISSnöjda Subaruägare. :eek:
Fast min Legacy är ny (inköpt midsommar).
Att hitta en ny bil som får dra 1400kg har jag problem med.
// Linda

Nä det är väl vi två då :(

Jag vet inte vad som har hunnit fela med din, men jag antar att den inte kan slå vår?! Vi har inom loppet på ett år lagat vår Subba för 60 000 kronor (motor utbytt, ny koppling, kamrem, ljuddämpare, dragkrok och bromsar etc) och som lök på laxen så kraschade topplocket så nu har vi olja i kylarsystemet och kylarvätska i motorn.. :crazy:
Subarus som ska vara så driftsäkra *suckar*

Hoppas din sköter sig i fortsättningen. De ÄR ju egentligen väldigt trevliga bilar och hade vi bara haft ekonomi för det så skulle jag gärna haft en nyare Outback.

*KL*
Lite mer allmän info om bilval. Köp inte bil med för klen motor, orkar lite och bensinförbrukningen ökar mer när man drar än med en större motor/högre vridmoment. Är också enerverande att behöva växla ner vid minsta uppförsbacke. Slitaget blir också större då en klenare motor får jobba hårdare.
Om man inte köper fyrhjulsdrift är bakhjulsdriven att föredra. Med tryck på kulan (c:a 70 kg), som det ska vara, blir bilen lättare fram och driver sämre med framhjulsdrift. Lastar man sedan bak blir den ännu lättare fram :eek:
Har hjälpt många framhjulsdrivna från blöta gräsmattor.

Med automat är det lättare att köra mjukare och det blir mindre belastning och utan ryck på drivlinan, motor-växellåda-drivaxlar. Och nej det drar inte mer bränsle om man kan köra med automat.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Ja, hehe, vi har ju just gjort det totalt motsatta och köpt en manuell framhjulsdriven med minsta motorn :grin: Men, vi rannsakade oss själva och insåg att vi inte kör släp så ofta längre och framförallt så drar vi inte i dåligt väglag i onödan.

Viktigast för oss var egentligen att bilen skulle vara billig, driftsäker och ha ett stort baksäte (för att få plats med en bilbarnstol eller två) och ett stort bagage (hundar och barnvagn). Och så då 1500 kg då på B-körkort, det visade ju sig inte vara helt lätt att kombinera..

Vi hoppas vi blir nöjda med vår Volvo, även om den bara har 140 hästar under huven! (Går ifos att chippa annars...)

Har en Mercedes C240 -00
Den får dra 1500kg på B kort. Bakhjulsdriven och med en kraftig motor (V6)

Är nöjd med den men ska byta till en jeep modell nu när jag håller på med BE kortet

Subaru Legacy (ej outback) hade jag förut och det var den absolut bästa dragbil jag någonsin kört. Kompisen har en Subaru Outback och är supernöjd. Vad är problemet med din?

Jag har en audi A4 quattro från 97, 2,6:a. Får dra 1540 kg på b-kort, kombi.

Snygg och inte såå dyr i inköp, men drar lite mer bensin iom fyrhjulsdriften. :)

Ja ni kan inte vara många. Jasg har aldrig hört en subaruägare vara missnöjd. Vi hade vår i 4 år och absolut ingenting gick sönder. Den servades bara regelbundet och gick som en klocka. När (om) jag får råd ska jag absolut ha en Subaru igen.

Ja ni kan inte vara många. Jasg har aldrig hört en subaruägare vara missnöjd. Vi hade vår i 4 år och absolut ingenting gick sönder. Den servades bara regelbundet och gick som en klocka. När (om) jag får råd ska jag absolut ha en Subaru igen.

Inget illa menat mot dig men jag är så :devil: trött på att höra att alla andra är nöjda. Vad hjälper det mig som inte är nöjd?
// Linda

Inget illa menat mot dig men jag är så :devil: trött på att höra att alla andra är nöjda. Vad hjälper det mig som inte är nöjd?
// Linda

Nä, felfria är de faktiskt inte, de goda Subborna, även om vi statistiskt sett skulle vara Sveriges mest nöjda bilägare. Jag har haft anledninge att hänga på Subaruforumet i två år och där konstaterat att jag trots allt inte ÄR ensam om att ha problem med bilen. Felar en Subaru så blir det dessutom vanligen jäkligt dyrt. Men hade min plånbok varit större så hade jag gärna köpt en Outback till, jag gillar ju ändå själva bilen... *ambivalent*

Subaru Legacy (ej outback) hade jag förut och det var den absolut bästa dragbil jag någonsin kört. Kompisen har en Subaru Outback och är supernöjd. Vad är problemet med din?

Allt - utom möjligen ..vindrutertorkarmotorn? :grin: Se inlägg #49

Senast ändrad:

// Linda

Jag konstaterade bara att ni inte är så många. Måndagsexemplar finns det ju av allt här i världen.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Windy
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 303
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 784
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka