Bukefalos 28 år!

Kombination Halvblod & Welsh Cob

Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Welsh Cob-korsningar kanske brukar bli stora? Hade en i mitt stall som var korsad med arab. Båda föräldrarna var runt 150, den korsningen hade dragit iväg och blivit drygt 1.60.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Kl

Det går inte att säga riktigt att cobkorsningar oftast blir en si eller så höjd. Det beror ju helt på vad den korsas med. Coben får lov att vara från 139 cm och upp mot 160 cm är inte ovanligt alls då det finns väldigt många stora cobbar :)
En annan parentes gällande höjder. Jag törs gissa att det inte är helt ovanligt att hingstarna står i stamboken med den höjden de blev inmätta på på premieringen när de godkändes. Dvs några centimeter högre med massor av hingstar runtom, lite extra hull på kroppen förmodligen och lite trimmade för att vara "på tå". Sen när man vill ut och tävla dom och skaffar ordentligt intyg - som åtminstone förr gick lugnt och fint till hemma i stallet - blev de några centimeter mindre. Tex Cippyn Red Crusader mättes till 155 cm på premiering men tävlade sedan livet ut som D-ponny. Vet flera till. Det blir lätt så.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Ja den här http://www.beridnahogvakten.se/Walle-2.php
Han är 171 cm i mkh. :eek: Konstigt att en welsh cob-korsning kan bli så stor.

Även om de inte är så många så finns det renrasiga cobar på 170 cm+, så jättekonstigt är det kanske inte ifall det finns någon större släkting längre bak :) Tycker dock att våra renrasiga ”småttingar” på runt 165 cm är fullt tillräckligt mycket häst... :D

Kingen16.JPG


*kl*
Welsh Cob x halvblod eller fullblod brukar bli bra kombinationer som passar till all slags ridning/körning - precis som även de rena Welsh Cobarna gör.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Om den på bilden är över 160 tycker jag att det skulle vara en bra julklapp till mig:D
Vad heter den? Hur vanligt är det med Welsh cob över 165 cm?
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

De allra flesta cobar ligger på D-ponnymått eller strax över så de är inte jättevanliga i den större storleken (över 155 cm). De mindre modellerna brukar ändå vara fullt tillräckligt mycket häst att rida för en normalstor vuxen :)

Kingen på bilden är ca 165 cm (är 3 år) och jag tror inte han har några planer på att flytta ifrån sina ”fruar”. Dock vill säkert hans kommande ungar inte stanna här så länge - julklapp nästa år?... ;)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Nu tror jag gubben blev kär på nytt:D Den får gärna flytta hem till mig om han ledsnar på tjejerna o blir valack , vilket han inte lär göra :p Nåja drömma är gratis..:)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Haha, ska ta upp det med min sambo;)
För mig som är närmare 180 lång känns en häst på under 160 alldeles för liten och jag ser för stor ut också, därför har jag inte aktivt tittat på welsh cob innan, men finns det lite större så skulle jag kunna tänka mig en :)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Spännande tråd! Jag är sugen på att betäcka min 6 åring! Skulle önska en häst med ngn mindre nerv än henne!

Men som sagt är bara i startgroparna ännu! Hon är 168 behöver lite storlek på häst, så det ska forskas lite! Får man sen vara lite petig så skulle jag gärna se att pappan var cremello!

Som sagt jag följer tråden!
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Har du provat att rida en cob? :) Utseendemässigt brukar människor i din storlek se bra ut med en något grövre cob på runt 155-157 cm. Sedan kan det så klart vara så att man föredrar en större häst av någon anledning... Det går inte att jämföra en cob med ett halvblod/fullblod bara genom att titta på mankhöjden :)
Jag har haft ryttare på runt 180 cm på en 153 cm cob och ryttaren såg inte alls särskilt stor ut - fötterna nådde inte ens nedanför hästens mage ;)

Så ett hett tips är att gärna prova en och känna efter :)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

:) Jag hade en på 148 cm och är 172 cm och kände mig absolut inte stor, det som skilde ridkänslan mot mitt halvblod var att halvblodet på 165 cm hade mycket längre hals och inte samma trav som lätt fick mig i bakvikt när hon startade trava, kanske för att jag inte var så van vid cobbens flashiga trav.
Nu har även andra bekanta till mig skaffat Welshcobbar en har köpt en ponny på 142 cm och hon är inte speciellt mycket kortare än mig , ponnyn är 5 år och ekipaget har precis börjat tävla dressyr med bara vinster och plaseringar.
Jag har också sett någon cob som var över 160 cm oj vad läcker men mycket häst.:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 514
Avel Spanar lite å en kompis vägnar... Hon har ett sto f-96 e. Rebel Z-Leuthen I ur stofamilj 46. Stoet är 165-166 cm och av trevlig modell...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: Emsan
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 525
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 333
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp