Kombinationsbett, hackamore-bett

Ante

Trådstartare
Hej alla duktiga bettbukefalister!
Jag undrar vad kombinationen med hackamore och bett har för funktion och hur man rider på det? Har man 2 tyglar och kan välja om man rider på hacket eller bettet - eller hur funkar det? På vilka hästar skulle ni välja att rida på det här bettet?

Nyfiken Ante

Sv: Kombinationsbett, hackamore-bett

Det är alltså ett bett man kan köpa som är en kombination av hackamore och bett. Är det verkligen ingen som använder det eller känner till det?

Ante

Jo, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Tänk dig att du sätter på ett pessoa och ett hack, och sätter ett delta emellan. Ungefär så fungerar det.

På de flesta kombinationsbetten rider man med en tygel.

Jag vet vad du menar för bett, jag tror t.ex. att Hööks säljer nån sån variant. Jag tycker det det kan vara ett bra alternativ eftersom det fördelar trycket (mun, nosrygg, kindkedja). Jag har använt det främst på hästar som har haft dåliga erfarenheter av ryttarens händer, hästar som har fått lite panik av bettet men som svarat dåligt på bara hack.Har även använt det för att vänja in till hackamore, men skulle inte själv välja att använda det dagligen utan mer som ett korrigeringsbett.

Som ovan skrev, oftast rider man på en tygel men finns även alternativ med två.

Tack för ditt svar! Då kanske det kan vara något att prova på min häst som har en tryckskada i ena mungipan (han hade det när jag köpte honom) och han förknippar bett med ont i munnen och spänner sig och gapar och håller på. När jag rider honom på hackamore så trivs han jättebra och är avspänd och lyhörd men han hänger väldigt mycket i armarna på mig, har ingen respekt för trycket på nosryggen. Om man då kombinerar bett och hackamore så kanske han så småningom vänjer sig vid att bett inte är farligt. Vad tror du? Frågan är ju bara om man ska ha 2 tyglar då för kunna välja vilket man rider på och kunna ge eftergift på bettet?

Det låter som ett bra alternativ för din häst, med hjälp av detta bettet kan du succesivt hjälpa honom få förtroende för bettet igen. Rida på två tyglar är det bästa tycker jag i alla lägen för då kan du välja vilket tryck som ska släppa/komma först. Om man har en tygel så kommer alltid trycket först i munnen och sen på nosryggen, men det är ju också lättare för ryttaren att bara beöva hålla ordning på en tygel.

Jag har provat att rida på både vanligt bett och ett "S-hackamore" samtidigt och då med två tyglar. Det fungerade.
Det kanske går med dina bett också? Då slipper du köpa ett kombinationsbett.
// Linda

Jag har ett från metalab. Inte så dyrt som den andra... typ 450:-.
JAg är supernöjd men har inte hunnit använda det så mkt.
Anser att jag får en väldigt mkt snällare hand och kan koncentrera mig mer. Halvhalter går igenom osv...
Fast det brukar alltid fungera bra i början på ett bett...
Min häst blir också för tung när jag rider på bara hackamore. Lite stark med detta också- men lyhörd.
Använder 1 tygel.

Har ridit min häst på kombi. hack vanligt tvådelat bett. Tror märket e Globos, billigt och bra runt 400:-
Fungerar bra i början, något svårare att få med hästen i svängarna. Efter ett tag började min pålle ta stöd på bettet och hänga i handen, använder det enbart när jag rider ut nu då det ger bra kontroll på hästen.

Rider på en tygel, men det är ju valfritt och hur mycket man vill reglera styrkan i bettet och hävstången.

Mvh Isabella

Ja, du menar att jag ska ha både tränset och hacket samtidigt? Det borde ju gå. Det har jag inte tänkt på. Tack för tipset!

Ante

Det borde inte vara något problem då jag är van vid att rida på kandar. Det gick han jättebra på ända tills tryckskadan gick upp igen. Nu är jag tillbaka på ruta 1. Jag ska prova kombinationsbett så fort tryckskadan läkt ihop igen.

Ante

Jag har ridit min häst på hack i 3 år nu (har bara kunnat rida med bett någon dag i veckan i bästa fall). Att svänga och så är inga problem då han är väldigt lyhörd för säte och skänklar. Hoppar honom också på hacket och det funkar bra. Eftersom han är väldigt rädd om sin mun så tvivlar jag på att han kommer att hänga i handen på mig med kombinationsbettet, han hänger bara när jag enbart rider på hacket. Det börjar i och för sig också bli bättre nu. Ju mer självbärig han blir desto bättre går det.

Ante

540aff6f.jpg

Tyglarna fäster du i den nederska ringen,och när du sedan tar i tyglarna blir det ett tryck över nosen och under "hakan" där kindkedjan är + att du får bettets inverkan i munnen. Sidostyckena fäster du i den lilla ringen brevid hackamordelen.

Jag red pålle på kombibett ett tag(2ridpass) . Det var dock för stort så vi lämnade tillbaka det till affären och köpte hack istället.
Jag red på en tygel.
Min pappa blev besviken när jag lämnade tillbaka det, han tyckte pålle såg så ''häftig och värdig'' ut med det ;)

Då funkar det säkert bra med kombinationsbett av något slag, min häst däremot trivs absolut inte på hack. Är inte så högrest av sig med naturlig bärighet så hon tar varje chans hon får att ta stöd i handen, på vanligt hack skiter hon fullständigt i att jag sitter på ryggen, på kombi. är det lite bättre, men så fort det börjar bli lite jobbigt och jag kräver något av henne så hänger hon sig..

Men absolut att du ska testa!:)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 807
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Sängproblem...
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka