Kombinerad nosgrimma; engelsk/remont.

Sv: Kombinerad nosgrimma; engelsk/remont.

Jag tycker inte det är särskilt god netikett att kalla andra användare för trångsynta. Jag har redan meddelat min ståndpunkt och bett om återgång till trådämnet, jag kommer väl knappast ändra åsikt för att du förolämpar mig?

Intressant att höra från användare av nosgrimman, det var det jag var ute efter i trådstarten.

Jag tror att många bara ser dubbla nosgrimmor och tror att de är för att "binda ihop" truten på hästen.

Men om man tänker ett steg längre så kan man säkert tänka sig det logiska i det hela. Självklart finns de ju "apa-efter".

Anledningen till att jag testade var just för det jag skrivit tidigare, stark men otroligt munkänslig häst. en avvikelse på någon mm i hans mun och de går rakt åt pipsvängen.

Jag tror att man kan hitta fördelar för sin häst på flera sätt, bara man analyserar det man ser och känner både på sin häst och på andra ekipage.

I dina ögon är jag alltid ute på hal is så fort jag skriver något, så det tar jag med en nypa salt.

Jag är lärd att den önskvärda språngkurvan är att hästen tar fram och upp knäna. Inte hängande knän som den rycker upp under magen. Flera användare har lagt in bilder som på ett mycket pedagogiskt sätt visar vad jag menar, och att plattan i de fallen inte hjälper ett dyft.

I detta ämne är du verkligen det, det är hästar med den allra bästa frambenstekniken som verkligen behöver magplatta och naturligtvis inte mitt över hindret utan i uppsprången det är där de smäller upp sina hovar i magen än mer i de lägen de kommer lite nära, då smäller det till rejält. En sådan smäll utan magplatta kan tvärtom förstöra en bra frambensteknik speciellt om de är broddade då ingen häst frivilligt gör något som gör ont utan kommer sedan istället att hoppa med sämre teknik för att undvika att det skall göra ont alternativt om de är mkt känsliga börja stanna istället.

Hingsten tex som har den mest fulländade frambensteknik som går att få han måste tom ha fårskinnsfoder under plattan för han slår så hårt att han tycker det är obehagligt utan, plattan för övrigt är full av hål av broddar trots att den är av högsta kvalitet, förövrigt behöver han även ha tjocka boots som är väl tilltagna på längden då han i senare del av språnget slår hål på sina armbågsspetsar då han slickar in hovarna där när han har knäna under ganacherna.

Jag tror att många bara ser dubbla nosgrimmor och tror att de är för att "binda ihop" truten på hästen.

Men om man tänker ett steg längre så kan man säkert tänka sig det logiska i det hela. Självklart finns de ju "apa-efter".

Anledningen till att jag testade var just för det jag skrivit tidigare, stark men otroligt munkänslig häst. en avvikelse på någon mm i hans mun och de går rakt åt pipsvängen.

Jag tror att man kan hitta fördelar för sin häst på flera sätt, bara man analyserar det man ser och känner både på sin häst och på andra ekipage.

Jag har inte testat denna själv men tror att fördelen med denna jämfört med ashen/vanlig remont grimma är att man kommer ifrån klämningen vid mungipan som många hästar är väldigt känsliga för.
Min ena med tjocka läppar hatade remontgrimman då det väldigt ofta hände att läppen kom i kläm och den då protesterade ordentligt. I det fallet blev jag tipsad om den isländska spärrgrimman den som har en bygel på sidan som gör att ingen av remmarna hamnar i konflikt med bettet och den funkade kanon på den hästen, denna nosgrimma blir lite samma sak fast då med två remmar även över näsan, den isländska har bara en.

Liknande trådar

Utrustning Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av... 2
Svar
23
· Visningar
2 545
Senast: Dopy
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 197
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 924
Senast: Blue
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 263
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka