Kombinerad nosgrimma; engelsk/remont.

Sv: Kombinerad nosgrimma; engelsk/remont.

*kl*

Den kombinationen har ju använts i flera år, även i lägre klasser =/

Ang platta på gjorden så är det många som inte passar så bra att trycket fördelas bättre än en vanlig gjord. Hur många hänger inte plattan i bakkant på? Då blir det enormt mycket tryck i framkant - värre än vanlig gjord.

Detta är OT; men plattan behövs om hästen använder fel teknik, jag tycker inte man ska underlätta en felaktig teknik (eller göra det mindre märkbar för hästen), det är så jag är upplärd och givetvis inte det enda rätta.

Jag kan tala utefter min egen erfarenhet av detta med dubbla nosgrimmor...

Jag personligen tycker det har funkat bra på min unghäst.

Han har varit stark, men känslig i munnen vilket har gjort att jag inte kunnat haft så mycket skarpare bett än tränsbett i hoppningen. Bara remontnosgrimma var bra för jag kunde få bettet att ligga still i munnen, men han spjärnade emot och blev Stark! bara Den engelska nosgrimman funkade rätt bra, fast jag skulle vilja centrera bettet lite i munnen så de låg still, på med snokrem och hästen blev som galen, han körde bara upp nacken och sänkte ryggen. Antagligen så blev bettet för fixerad, uppåt, för hans smak (Jag kan till exempel inte rida på tvådelade bett av något slag på honom, han blir galen och springer som en idiot och blir okontaktbar).

Därför testade jag att kombinera dessa två nosgrimmor som var bra på olika vis, det visade sig att de kompleterade varandra väldigt bra och han var lugn och till freds och väntade snällt i handen samtidigt som jag kunde jobba honom.
_MG_7286.JPG

På min häst funkade det kanon. Men allt är efter tycke och smak. En stark och väldigt munkänslig häst funkar en sådan kombination på.

Jag förstår inte riktigt vitsen om jag ska vara ärlig. Remont för sig och engelsk för sig, det begriper jag, men inte tillsammans. Känns lite som att ha bälte och hängslen samtidigt.

Men har du inte sett hur många karlar som har både bälten och hängslen samtidigt?! Det är väldigt många som har de kan ja säga...

Jag förstår inte riktigt vitsen med den engelska nosgrimman ihop med remonten, vad fyller den för funktion? Vad finns det för fördelar med att ha en engelsk nosgrimma som bara sitter där?

Detta är OT; men plattan behövs om hästen använder fel teknik, jag tycker inte man ska underlätta en felaktig teknik (eller göra det mindre märkbar för hästen), det är så jag är upplärd och givetvis inte det enda rätta.

:confused:
Nu får du nog förklara dig för nu är du ute på rejält hal is, på vilket sätt skulle hästen ha fel teknik om den har nytta av plattan ??

Jag är lärd att när de viker in framtassarna rejält och slimmar dem in till kroppen så de har ett behov av plattan så är inte det en dålig teknik. Men Lovisa kanske vill ha hästar hoppandes med hängande knän så de spar på magen men får inte med sig frambenen???:confused:

Lovisa: Min platta ligger då an hela vägen och det syns ganska kraftigt att den gjorden fördelar trycket mer än min smala gjord som hästen inte trivs i då trycket bli högt. I min värld och i min filosofi får min häst bestämma själv vad som känns skönt och ger mindre tryck än ett antagande någon ger för de inte har passande grejor.

Fast jag tror att hon tänker på att en häst som hoppar 10-10 drar upp och fram knäna!

robinhopp_23384739.jpg

1157457880cumano-aken-1.jpg

rolf-gran-bengtsson-och-ninja-la-silla_15573045.jpg

Det är ju en VÄLDIG SKILLNAD mot en häst som hoppar såhär:

nn_142699108.png

(Jo jag vet att det är skillnad i klass :angel:)

Fast det är inte under just den sekvensen de slår i magen. Under den sekvensen du lagt in bilder på kan ingen häst slå i magen, de är inte byggda så. Kotbenen skulle behöva vara lika långa som skenbenen isådanafall..

Det är på vägen upp till den sekvensen du visar, alltså från avstamp till de har vikt in benen som de kan klappa till eller rispa till med hovarna under magen.

Som denna:
ellen+competing.jpg

Det är inte just nu på denna bild den behöver plattan, utan under tiden från avstampet och på vägen till denna sekvens. Här har ju hästen redan kommit förbi sekvensen då skaderisken finns. De sker oftast inte under tiden de har benen infällda och är mitt över hindren, utan på väg upp när de ska till och dra fram benen och kan då dra i magen på väg FRAM till positionen som på denna bild och på de bilder du menar. Det händer en hel del mellan sista galoppgaloppsprånget och de sekvenser du visar. :)

Senast ändrad:

Det är ju en VÄLDIG SKILLNAD mot en häst som hoppar såhär:

nn_142699108.png

(Jo jag vet att det är skillnad i klass :angel:)

Men var slår denna i magen??? Är flera dm dit och med denna teknik kommer den aldrig slå i magen heller... :confused: är inte denna typ av häst jag menar alls.

När det gäller platta så gillar min häst den helt enkelt. Fungerar bättre än utan. Jag vet inte varför, men gillar läget :). Hon har lätt sadeltvång som oftast bara märks när hon varit utan sadel ett tag.
Hon gillar också den formade dressyrgjorden, men den helt vanliga gillas inte.

Det som åker på min häst är det som hon trivs bäst med. För mig känns det som det viktigaste. Kan det inte vara fler där ute som resonerar likadant? Jag förstår att många vill vara som alla andra, men hoppas att de inte är i majoritet.

:banana:

I dina ögon är jag alltid ute på hal is så fort jag skriver något, så det tar jag med en nypa salt.

Jag är lärd att den önskvärda språngkurvan är att hästen tar fram och upp knäna. Inte hängande knän som den rycker upp under magen. Flera användare har lagt in bilder som på ett mycket pedagogiskt sätt visar vad jag menar, och att plattan i de fallen inte hjälper ett dyft.

Men Nominus förklarar väldigt pedagogiskt hur det går till. De slår i magen på väg upp, inte när de är uppe.

Ärligt talat kan vi säkert fortsätta den här (intressanta?) diskussionen i en annan tråd, men den är lite väl OT för nosgrimmediskussionen.

Jag behåller gärna min inställning till språngkurvan, om det är OK för övriga inblandade.

Den engelska nosgrimmam förhindrar att gästen förflyttar bettets inverkan i munnen. Vilket hästen kan göra med bara en remont. Många hästar får förmågan att dra ner huvudet och blir tunga med endast en remontnosgrimma.

Den engelska nosgrimman ger samma effekt som när man har Acchengrimma, alltså snokrem. Bara det att man flyttar snokremmens placering när man sätter en remont.

Så det enda man gör egentligen är att man håller bettet i en annan position.

Senast ändrad:

Jag noterade i alla fall minst en som red med dubbla nosgrimmor på en lokal hoppning i helgen. Det blir ju lite extra remmar så om man vill ha dubbelt antar jag att man uppskattar att det nu kommit en kombo.

Ang magplattan MÅSTE jag bara göra en kommentar. Snälla?
Ingen av tidigare bilderna visar ju rätt sekvens och höjden har INGET att göra med om plattan behövs eller ej. Detta är en enmetersklass. Min hästs magplatta är helt full av repor och nästintill hål i lädret. Och vi hoppar inte speciellt högt :p men jag tycker han har en rätt bra teknik.
D9A_7186.jpg

Senast ändrad:

I dina ögon är jag alltid ute på hal is så fort jag skriver något, så det tar jag med en nypa salt.

Jag är lärd att den önskvärda språngkurvan är att hästen tar fram och upp knäna. Inte hängande knän som den rycker upp under magen. Flera användare har lagt in bilder som på ett mycket pedagogiskt sätt visar vad jag menar, och att plattan i de fallen inte hjälper ett dyft.

Du vill ju inte förstå. Tycker det är väldigt synd att du är så trångsynt. Du har inte förstått NÄR under hästens rörelse den kan slå i magen. :crazy:

Det är inte dem som hoppar med hängande knän och med hovarna hängandes under magen 3dm ner som slår i magen (den sista bilden fashionistan la in som visar mycket väl vad man INTE vill ha) utan det är ju de där med de fina framdragna knäna och slimmade underarmarna som riskerar att slå i under magen när de stampar av och ska till och dra fram sina tassar sådär fint. På väg dit kan de toucha till magen. men de gör ju självklart INTE det under tiden de har benen så där fint invikta. men det är inte heller under den tiden vi pratar olycksrisk om vi ska kalla det så.

Den hästen med den teknik du pratar om kommer aldrig i hela sitt liv ens vara i närheten att slå i nån magen. En häst är inte byggd på det viset så det ens ska vara möjligt om de har samma teknik som sista bilden i Fashionistans inlägg.

Jag noterade i alla fall minst en som red med dubbla nosgrimmor på en lokal hoppning i helgen. Det blir ju lite extra remmar så om man vill ha dubbelt antar jag att man uppskattar att det nu kommit en kombo.

Ang magplattan MÅSTE jag bara göra en kommentar. Snälla?
Ingen av tidigare bilderna visar ju rätt sekvens och höjden har INGET att göra med om plattan behövs eller ej. Detta är en enmetersklass. Min hästs magplatta är helt full av repor och nästintill hål i lädret. Och vi hoppar inte speciellt högt :p.
D9A_7186.jpg

:bow::bow: Tack för bilden!! Här ser man precis att hästen är påväg att rycka upp frambenen men har inte kommit till det ögonblicket som alla andra bilder är tagna, utan precis innan den har sina framben i rätt fotoläge eller hur vi ska kalla det. och på vägen dit finns just denhär risken.

Lovisa - var ser du tendensen till de hängande knäna och slappa frambenstekniken??

Din motivering tycker jag låter mycket logisk!

kl

Gällande den snart bannade magplattediskussionen; efter att ha jobbat med internationella tävlingshästar som fått feta märken i magplattan så säger jag att den behövs även på hästar som kan hoppa :)

Liknande trådar

Utrustning Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av... 2
Svar
23
· Visningar
2 545
Senast: Dopy
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 197
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 926
Senast: Blue
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 278
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31