Kombiramp...kan hästen kliva in då eller är det för högt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jacki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 085
Sv: Kombiramp...kan hästen kliva in då eller är det för högt?

Jag har en häst som var klaustrofobisk gällande transporter. Jag valde mellan Ifor Williams som är ett billigare alternativ men en väldigt bra transport och Boj. Nu tog jag en Boj SEH som är extra bred och extra hög med kombidörrar. Vår transport har ett jättelågt insteg och jag ångrar ej ett ögonblick. Den är jätteljus invändigt och det var mycket därför som den vann och vi har aldrig haft lastningsproblem efter det utan hon lastar sig själv numera. Tilläggas kan är att jag har dörrar bakom och inte bommar :idea:

Du har ingen länk till den specifika transporten?

*letar*

Kan du berätta hur du gjorde när du tränade? Hur gjorde du för att vänja hästen vid bommen? Du får gärna Pm:a mig. Jag går också och funderar på en Böckmann då det verkar vara en kvalitetsvagn.

Jag har haft ett par svårlastade hästar och köpte ett Fautras som ju har bara insteg, ingen ramp. När jag börjar träna hästarna så ställer jag släpet i en grop så blir insteget knappt en decimeter. En del hästar verkar tycka det är lite otäckt att backa ut men står man i en grop så blir nivåskillnaden minimal.
Det viktigaste är att hästen inte halkar när den ska backa ut. vinterhalvåret brukar jag ha med mig en hink sand om jag ska lasta ur någon annanstans än hemma ifall det är lite halt. Men de flesta ridhus omges ju utav grus/sand parkeringar och jag har aldrig varit med om att hästarna har halkat när de backat ut

Vad var det som gjorde att det gick lättare med dina svårlastade hästar med det släpet?

Min ena häst har svårt att stå trångt hon är alltså bredåkare och dessutom verkar hon vara mörkrädd. Hon lägger sig ned om det inte är tänt i släpet eller om man släcker. Tidigare kunde hon tramsa och backa vid lastning men aldrig sedan jag köpte det nya släpet

Släpet jag köpte är väldigt ljust och rymligt och har stora breda framdörrar, om man öppnar bägge framdörrarna så kan man gå rakt igen om man tar ut inredningen. Jag tror det är mer inbjudande för en häst med lite klaustrofobi att kliva in när man kan öppna så mycket fram. Sen är släpet väldigt stabilt det rör sig knappt när hästen kliver på och ligger stadigt på vägen

Min andra häst (som tyvärr inte finns längre) HATADE ramper. Han klev inte i närheten av en ramp. Han och jag åkte mycket när han väl hade vant sig vid att åka släp. En gång så skulle jag av någon anledning lasta i ett släp med ramp, jag tror vi skulle samåka eller nåt. Då hade han åkt så mycket och var så lättlastat i MITT släp så jag tänkte det går nog. Han gick fram tills det var ett par meter kvar till rampen sen var det tvärstopp. Han gick inte i närheten av rampen.

I förra stallet jag stod red jag mycket ihop med en tjej vars häst var lite svårlastad. Den hästen verkade inte rädd direkt utan vägrade att gå in, växte fast i marken och det kunde ta flera timmar ibland. Vi åkte ihop ett tag till träning och hennes häst gick alltid raka vägen in i mitt släp. Jag tror även den hästen var skeptisk till rampen.

Jag är verkligen supernöjd med Fautras och kommer förmodligen aldrig köpa något annat

Cheval Liberte har en transport där hästarna åker diagonalt + att den har kombiramp. Jag har en sådan och är supernöjd med den (det enda är att jag skulle vilja byta upp mig till samma typ av transport men för fyra hästar istället för två). Hästarna är jättelätta att lasta. Det finns ingen bom att hoppa över och man kan vända hästen innan man lastar ur så att man slipper backa ut ur transporten (om nu hästen inte åker diagonalt men med huvudet bakåt för då är det bara att leda hästen ur transporten).

Mvh

Tora

De som jag har hästinakorderad hos gör en kanonsmidig transport (speciellt gjord med tanke på islänningar men antar att de går att få i det format man vill) med dörrar.

Hade ingen erfarenhet av det innan men nu har jag svårt att tänka mig något annat. Svårlastade hästar har varit betydligt lättare att lasta. Tror att det förutom att de inte måste kliva upp up på en ramp så är det ljust inne i transporten med många små fönster.

Sedan står hästarna på tvären så de behöver aldrig backa ut. Den transporten som ägarna har har även luckor vid hästarnas huvudena så när man stannar kan man öppna så de får kolla ut och hästar som blir oroliga när man stått still ett tag brukar hålla sig lugna om de kan se ut.

Sedan en lyxig sak när man är ute och tävlar mm i dåligt väder. De har ett utdragbart tak på ena långsidan (och en stång för uppbindning) av transporten så man kan stå torrt och göra i ordning hästarna eller sitta och fika under.

Under hästtransporter på www.stenbjars.com så syns det hur den jag menar ser ut. Dock fattas det uttdragbara taket som sitter ovanför luckorna

Lite funderingar.

Det är givetvis olika från häst till häst. Men min erfarenhet hittills säger att man ska akta sig för att vänja hästarna vid att öppnna upp allt för mkt innan lastning. Blir till nackdel när man måste stänga igen innan körning.

När jag köpte nytt släp med fronturlastning så började jag automatiskt att öppna både front samt dörr innan lastning för att det skulle se ljusare och mer inbjudande ut för hästarna. Och det var verkligen positivt vid inlastningen. De klev på med en mkt större entusiasm än förr. Hej å hå tyckte jag, toppen med fronturlastning.

Efter en tid började dock bägge hästarna visa tendenser till att de inte gillade när man började bomma igen. De hade helt enkelt vant sig vid den "öppna planlösningen" och kunde inte se vitsen med att man måste stänga inför färd. Bägge två (åker aldrig tillsammans) har sedan fått klaustrofobiska tendenser. Vilket de inte hade förut. Tror heller inte att de skulle ha fått det om jag inte hade vant dem vid att en transport kan kännas luftig.

Idag kommer jag inte göra om det misstaget med ngn häst. Det är bättre att vänja dem vid att vara trygga trots trångt och lite "mörkt" istället för att "skämma bort" dem. De förstår ju som sagt inte varför man är tvungen att stänga till det man en gång öppnat.

Resultatet har blivit att den ena alltid måste åka med översta delen av fronturlastningsluckan öppen (så att det går att kika ut lite). Den andre måste åka utan mellanvägg samt med bakre övre luckan nere. Dock åker bägge nu mkt bra men endast när det sker utifrån ovanstående premisser. Men den ena hästen krävde en hel del träning för att det skulle bli bra igen. Och då ska man ha i åtanke att bägge två åkte hur stabilt som helst innan jag började öppna upp.

Ang att backa ur så tycker jag att du ska börja istället med att vänja vid att ha bakbom. Det är av absolut vikt att ha en bom så jag tycker inte att du ska tumma på det.

Om den får panik när bom läggs på så prova att ta ut mellanvägg och ha helbom istället. Pröva också om det fungerar bäst när den är kort uppbunden eller med lite längre. Gå inte vidare till att få uppn luckan förrän det fungerar med bom. Det är för både din säkerhet och hästens. Problemet är ju inte luckan i sig utan att hon inser att det är dags att åka. Och väldigt ofta brukar hästar som är "backare" bli helt stilla och ordentliga när väl bom börjar användas.

Så sikta in dig på att vänja vid bom innan du går vidare till att träna på att stänga luckan.

* Knapplån *

Genom åren har det absolut enklaste är att ha transporten inbackad i hagen och ge hö först o närheten om hästen är rädd och sedan närmare och närmare och tillslut fodra längst fram i transporten. Kan även sätta tillbaka eller vika tillbaka mellanväggen så hästen får stå och äta så.

Har dock bara använt den till extremt rädda hästar.

Numera är det dock sällan jag använder den utan jobbar så hästen litar helt på mig och förstår att jag inte utsätter den för något farligt. Fast är mkt jobb innan man ens närmar sig en transport

Senast ändrad av en moderator:

Många bra råd:bow: Bra tänkt med att vänja hästen vid stängd dörr fram. Jag har lyckats få henne att lugnt och lätt gå in i transporten(fodrar därinne) och står kvar nu även när jag skramlar med bommen eller håller den mot rumpan(hennes:D). Så fort maten är slut vill hon dock gå ut och är inte särskilt sugen på att gå in igen. Föreställer mig att det är bäst att köra iväg medan maten finns kvar när det någon gång blir dags att åka...eller vad tror ni?

Nästa steg i träningen blir att lägga på bommen...hjälp! Men först ska jag skramla och hålla bommen mot henne ett tag till. Att gå långsamt fram lönar sig med min pålla. Mycket morötter har det gått åt:smirk:

Kan du ge exempel på jobb du gör innan du börjar lasta? Min häst litar på mig när det gäller det mesta, men gränsen går vid sådant som hon blivit paniskt rädd för, som med transporten. Det hände en sak som gjorde henne väldigt rädd för transporten och eftersom hon är klaustrofobisk så gör det inte det hela lättare. Hon är också rätt långsint, så har hon blivit rädd för något tar det mycket träning innan hon kommit över det. Men det går verkligen mycket bättre nu. I början kastade hon sig bakåt ofta inne i transporten och det gick inte att longera henne in vilket jag gör nu. Så hon litar mer och mer på mig men jag skulle väldigt gärna ha en häst som litade på mig till 100%. Så har du några bra tips så tar jag gärna emot dem.

Finns det något annat som hon inte är lika panik rädd för?

Brukar leda över presenningar och annat de tycker är lite läskigt. Ett bra tips är att hitta en bra NH-tränare som jobbar med er. Ibland kan det vara en pytteliten sak man gör omedveten som förstör mkt.

Jag tänker mig att det också kan bli en ganska obehaglig grej om hästen kastar sig bakåt då. Det blir ju ganska mycket högre fallhöjd vilket kanske ger hästen en ännu mer traumatiskt upplevelse.

säger som skuggi, skulle aldrig komma på tanken att försöka lasta en klaustrofobisk häst med step up, just av den anledningen, om den kastade sig ur bakåt kan den bli så rädd att allt arbete som lagts ner på att få den trygg i transporten blir ogjort och klaustrofobin ökar.

Och till svårlastade hästar har jag hört flera skickliga NH-tränare rekommendera att man har step-up transport till. Med deras teknik lastar man hästen på ett ofta lugnare och mera pedagogiskt sätt än med linor, sopkvastar och havrehinkar. Men detta är ett sidospår som passar bättre på ett annat forum än Utrustning.

Lastar oxå oftast (speciellt de som haft svårt med det) utan att gå in själv utan skicka in hästen istället.

Och till svårlastade hästar har jag hört flera skickliga NH-tränare rekommendera att man har step-up transport till. Med deras teknik lastar man hästen på ett ofta lugnare och mera pedagogiskt sätt än med linor, sopkvastar och havrehinkar. Men detta är ett sidospår som passar bättre på ett annat forum än Utrustning.

Ja när det gäller att gå IN - absolut!
Men detta gäller ju en häst som kastar sig UT, dvs inte vill vara i trailern och är rädd för att stå kvar därinne.
då är inte step down ett bra alternativ. Inte så länge hästen har klaustrofobi för själva trailern eller är bakrädd.

har själv haft svårlastad häst och NH tränare :angel:

Lastar oxå oftast (speciellt de som haft svårt med det) utan att gå in själv utan skicka in hästen istället.

Har samma erfarenheter. Min vill alltid gå in själv, tycker det blir för trångt med ngn som går in före.

Säger han :D

Det är så smidigt om de är snabba ut igen om man själv är kvar ute. :angel:

Fast har aldrig varit med om det med de hästar som körts i transporten med dörrar och som de står på tvären. Då backar de aldrig ut utan kliver ut. Ser dock lite roligt ut när jag varit med och kört unghästar för innan de vant sig kan de ta ett jättehopp ut :D

De små körs lösa (finns en bakbom framför dörrarna som alltid måste vara där vid transport som säkerhet). Efter bara en lite stund så står det på snedden med huvudena åt varanat håll. Har inte hittills sett någon som stått kvar med huvudet framåt utan på tvären eller huvudet bakåt. Verkar vara det de föredrar om de får välja.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 380
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 415
Hästhantering Min gamla elithäst har rest runt hela världen, men nu kan jag knappt lasta honom längre. Skulle bli mycket tacksam för tips...
Svar
8
· Visningar
2 341
Senast: Lilla Skutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31