Kombiramp...kan hästen kliva in då eller är det för högt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jacki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 085
Sv: Kombiramp...kan hästen kliva in då eller är det för högt?

Om man vet om att hästen är bakrädd och mera klaustrofobisk än hästar i allmänhet tränar man lämpligen på sådant innan man ger sig på att lasta. Likaså att lära hästen att det är OK att backa på alla möjliga konstiga ställen.

Om man vet om att hästen är bakrädd och mera klaustrofobisk än hästar i allmänhet tränar man lämpligen på sådant innan man ger sig på att lasta. Likaså att lära hästen att det är OK att backa på alla möjliga konstiga ställen.

Jag tror det är onödigt att vi går in i ngn sorts strid om olika metoder eller tillvägagångs sätt.
jag har själv en häst som haft svår klaustrofobi ang. att vara instäng i transporten. med idog träning har det löst sig och idag åker han utan problem.
om jag lastade honom och bad honom kliva step down ut så är jag dock ganska övertygad om att han skulle bli obehaglig till mods igen och osäker. hade jag använt step down när han var fortfarande osäker inför trailern, så hade det varit katastrof.

du har rätt ang. att man tränar grund moment och annat innan lastning. men slutligen och sist - en häst med klaustrofobi och dåliga erfarenheter av just TRAILERN, måste utsättas för TRAILERN för att helt och hållet komma vidare från sina tidigare rädslor för just denna. det finns ingen väg runt det. och i min erfarenhet är det då vanskligt att lasta en sådan häst som är rädd inne i trailern och vill kasta sig ut, med step down. visst - du stoppar säkert hästen från att kasta sig ut - för den blir rädd för att göra det. men anledningen att den VILLE kasta sig ut, kan du ju inte kväva genom att göra den rädd för att kasta sig. du kommer att ha kvar rädslan men tvinga rädslan att ta sig uttryck en annan väg. Inte optimalt och inte särskilt säkerhets vänligt heller. Det är allt jag ville förmedla till TS utifrån hur hon beskriver sin hästs tendenser och problem.

Nej, jag vill inte heller gå i strid om lastning. Det är fel forum för det. Jag ville bara kommentera att det finns olika sätt att se på lastningsträning.

Nu fastnar man ju för olika märken,men om du kollar på Läckösläp så är de betydligt billigare än ex. Star Trailer.De tillverkar transporten efter din beställning så man kan sk. skräddarsy den med de tillbehör man vill ha.Tycker att den är minst lika stadig att dra som många större märken.

Kan man få ett Läckö med kombiramp:confused:? Hade ju varit ett alternativ.

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 380
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 415
Hästhantering Min gamla elithäst har rest runt hela världen, men nu kan jag knappt lasta honom längre. Skulle bli mycket tacksam för tips...
Svar
8
· Visningar
2 341
Senast: Lilla Skutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?