Sv: Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?
Fast det är ju fortfarande bara teorier, om det de facto inte inträffat. Nånstans har jag faktiskt lite svårt att tro att "de billiga amatörmärkena" är så amatörmässiga att de sparar in på en sån grej och figurerar att "ok, vi ruckar på vilken typ av skruv vi använder och sen får det gå som det går om 10 år". Jag tror liksom inte att det är det som är anledningen att de är billigare i pris - faktiskt.
förstå mig rätt, självklart är det viktigt att ta såna här saker i beräkning när man investerar i något så dyrt, och viktigt som en transport. Men det får heller inte gå iväg åt det bisarrt extrema, med såna här antaganden, att tillverkaren skiter i en sån kvalitet eller helt enkelt inte vet vad de pysslar med. särskilt som sagt med tanke på hur många hästar som de FACTO går igenom plyfagolv, trots att de är "så buslätta att kolla".
jag vet inget trailermärke som någonstans genom historien, lyckats med ett sånt fabrikations fel. Känns liksom lite som att man verkligen borde ha hål i skallen, om man är tillverkare av ett släp och bygger det på ett sätt som kommer gå käpprätt åt helvete. Blir i princip ekvivalent med att skriva under sin egen dödsdom, karriärs mässigt, och därför tycker jag hysterin runt ämnet är lite långsökt faktiskt. Men som sagt - kritiskt tänkande är bra, men det får inte gå till överdrift heller, om det bara är baserat på ej professionella baserade fakta, utan bara vanlig lekmanna antaganden.
Ett minus mede alugolv är folks starka tilltro till ett släp med alugolv, dedt kommer att hålla i all evighet jag behöver aldrig göra något alls på ett släp m,ed alugolv, folk rwesonerar som så att bara för att det är ett alugolv så skiter jag i att underhålla släpet och golvet det är alu golv och håller i all evighet, FEL FEL FEL säger jag.
Har sett släp som varit runt 10 år med alugolv som jag på inga som helst villkor hadce satt in ett stort fullblod eller halvblod som är lite halvvild.
Har frågat tillveraker av släp vilken klassifeciring alu plåten har, får bara till svar att den är urinbeständig och att det är hemligt. Hemligt in my ass det måste finnas en klassifeciring på plåten.
Ligger alugolvet och skaver mot ramen så kommer den väldigt snabbt i kontakt med den galvade ramen och poff så med en gång startar en reaktion som vittrar sönder aluminiumet.
Har sett på mängder av transporter med alugolv hur golvet bågnar under transporten, det betyder att det är för tunn aluminium som används.
Vad gäller billigare märken av släp på marknaden så är kvaliten över lag sämre på dessa släp, finns ingen diskussion om detta, därav prisskillnaden, vad sparar de först in på, jo det som inte syns.
För att slippa obehagliga överraskningar på släp vad gäller golv så kan jag efterlysa att bilprovningen i hela landet skall bli bättre på att kolla golven vid besiktning.
Finns idag bättre alternativ till golv i transporter, aluminium är ett material som är väldigt mjukt och skört i sig självt.
Aluminium har under belastning förmågan att kavla ut sig själv och bli större, plåten töjer sig.
Uppe i norrland kanske alugolv är bra men sett till den salta luften som finns i synnerhet på västkusten så måste aluminiumet ha en viss klassning för att hålla.
Som gammal svetsare och lastbilsmekaniker så kommer det aldrig ett släp i våra ägor med alugolv.